Peugeot Club Danmark
Teknik => Undervogn => Emne startet af: Lazze efter 04. Maj 2015, 19:39
-
Hej,
Jeg kan simpelthen ikke få tromlen af, er der en venlig sjæl, der har et godt råd til hvordan den kommer af, så jeg kan komme ind og skifte bakkerne.
Med venlig hilsen
Lasse
-
Hej.
måske er svaret her:
Gå til: youtube.com
Skriv derefter: change rear break on peugeot 309
vh: Niels
-
Hej Niels,
Tak for din hjælp, men har kigget de klip igennem, og de fortæller/viser desværre ikke hvordan tromlen kommer af :(
Mvh Lasse
-
Er det fordi tromlen har indbygget hjulleje, eller er det fordi du ikke kan få den over slidkanten?
Hvis det er første grund fjernes støvhætten i midten, og møtrikken skrues af, herefter bruges en aftrækker, jeg har en hjemmelavet model:
(http://i253.photobucket.com/albums/hh64/kristianholt/206%20bagbro/2015-03-28%2016.54.19_zpsl3rpdcsl.jpg) (http://s253.photobucket.com/user/kristianholt/media/206%20bagbro/2015-03-28%2016.54.19_zpsl3rpdcsl.jpg.html)
Hvis det er sidste årsag kender jeg ikke tricket på netop den model.
Holt
-
Det er fordi jeg ikke kan få den over slidkanten, og er i tvivl om der er noget jeg skal gøre inden jeg flår og hammer løs for at få den af .
-
Sidder der ikke en justeringsmekanisme sammen med bakkerne, så du kan fjerne en støvhætte og med en skruetrækker justere bakkerne tilbage eller er det lavet anderledes?
-
Den har selvjusterende bakker. (Savtakkede paler)
De findes i to versioner.
Man stikker en skruetrækker ind gennem et bolthul og trykker mekanikken ud af hak.
Haynes har en forklaring og tegning.
-
Hej igen.
NÅ og uden at kende bilen 309 / og i henhold til Holts billede, så ligner det meget baghjuls- / bremsesystemet på PEU 106, og der har jeg prøvet tilsvarende bøvl.
Kontakte da en tidl. peu-mekaniker i vort område, og han fortalte, at det kunne godt være besværlig, hvorfor jeg hos ham fik instruks og lånte en gl. hjulaksel til bag, og denne aksel blev så brugt som dorn fra indersiden (sat på enden af baghjulets aksel) ....................... Fjern forinden støvhætte samt hjulmøtrik.
Med en mukkert gives nogle præcise slag på dornen - således akslen bankes ca. 0,5 - 1,0 cm. ud (eller væk fra bilens midte)................. Derefter kunne tromlen med leje lirkes bort, således bakker blev afskilt og bearbejdet for træghed. Håndbremsesystemet hang i højre side.
Ved genmontering HUSK at starte med at banke akslen retur med samme dorn til opr. plads.
Håber det kan hjælpe dig.
vh: Niels
-
Tusind tak for al jeres hjælp, satme fedt man stadig kan få hjælp til sådan en gammel potte :)
Jeg skulle stikke en skruetrækker gennem et af bolthullerne for at få dem til at løsne sig, præcis som hansv fortalte.
Tak.
Vh Lasse