Peugeot Club Danmark
Teknik => Undervogn => Emne startet af: Spol efter 11. Juli 2015, 14:24
-
Jeg har afmonteret de gamle bremseklodser og skal til at montere de nye.
Udfordringen er at få stemplet tilbage, da de nye bremseklodser jo er noget tykkere end de gamle.
Jeg har læst mig frem til, at man ikke bare kan presse stemplet tilbage, men at det samtidig skal drejes med uret. Jeg har fundet et værktøj i biltema:
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Varktoj-og-varkstedsudstyr/Bremser/Bremsestempelvarktoj-37-dele-2000031723/
Der står dog ikke noget om at det passer til Peugeot 407.
Er der nogen der har erfaringer med dette sæt, det ville jo være ærgerligt at købe et set til 669,- som så ikke passer til modellen alligevel.
-
det virker fint til Peugeot:)
-
Hej
Jeg har købt et sæt nøjagtig mage til på ebay, mener det kostede under 300 kr
-
Så er spørgsmålet bare, skal man dreje den med eller mod uret for at skrue den ind?
Jeg har læst begge dele.
Vh Ole
-
Det skal med uret, og sprøjt noget af det her ind bag mancheten http://www.biltema.dk/da/Bilpleje/Olie-og-Smoremidler/Fedt/Bremsekaliberfedt-2000034132/
-
Jeg endte med at købe dette værktøj:
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Varktoj-og-varkstedsudstyr/Bremser/Bremsestempelvarktoj-2000016991/?artId=19234
Det passede i yderdiameter og afstanden mellem stifterne var også ok.
Problemet var bare, at stifterne var runde og Ø 6mm i diameter, medens rillerne i stemplet var 6mm yders men kun 4mm inderst, så værktøjet kunne ikke komme ordentlig i indgreb.
Det blev dog løst med en Dremel, og så passede værktøjet perfekt i. ;)
En ting der undrede mig var at bremseklodserne var så uens slidt.
Den yderst i højre side var slidt helt ned, den inderste i samme side havde ca 25% tilbage, medens både den inderste og yderste i den anden side begge var slidt ned til ca 40% ..
-
Hej Spol.
Tillykke med værktøjet.
Uens slitage kan snildt skyldes, at gliderne "hænger", og de bør derfor løsnes / masseres + smøres med silikonefedt.
Jeg er begyndt at gøre det hver gang der skiftes fra og til vinterdæk, hvilket helt har elimineret de tilsvarende oplevelser jeg havde på 307 bagbremser.
Krogslund Auto sælger billige og meget gode bremseklodser til bag (igen 307)
vh: Niels
-
Bare for at "Klappe Hesten" Af alle de bremseklodser jeg har skiftet (Mange) Er jeg aldrig stødt på ens slidte klodser. Blev især tydeligt da man begyndte at bruge 1. stemplede calipere. Men også før
-
Jeg blev anbefalet at sprøjte noget af det her ind bag mancheten:
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Varktoj-og-varkstedsudstyr/Bremser/Bremsestempelvarktoj-2000016991/?artId=19234
Fik det aldrig gjort da jeg var bange for at ødelægge manchetten. Jeg kan se at man kan købe manchetter som repkit. Hvis nu manchetten skulle blive ødelagt er den så let at skifte, eller er der noget man skal være opmærksom på?
-
Hvis du skal skifte manchet, skal du have trækaksel afmonteret.
-
Ole S skrev:
Hvis du skal skifte manchet, skal du have trækaksel afmonteret.
Det skal han vel ikke for at skifte mancheten på bremsekaliberen;)
-
Spol skrev:
Jeg blev anbefalet at sprøjte noget af det her ind bag mancheten:
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Varktoj-og-varkstedsudstyr/Bremser/Bremsestempelvarktoj-2000016991/?artId=19234
Fik det aldrig gjort da jeg var bange for at ødelægge manchetten. Jeg kan se at man kan købe manchetter som repkit. Hvis nu manchetten skulle blive ødelagt er den så let at skifte, eller er der noget man skal være opmærksom på?
Der er ikke noget der bliver ødelagt, hvis bare du sprøjter det ind ved enden af steplet.
du må ikke tage mancheten af, da du aldrig får den på igen
-
Det er jo dejligt at vide at folk der ikke har nogen viden overhoved på bremser selv begynder at skifte bremser på sin bil............Ved godt at det er lovligt..... Men er det smart ??
PS. Held og lykke med projektet. :-)
-
pug407aut skrev:
Ole S skrev:
Hvis du skal skifte manchet, skal du have trækaksel afmonteret.
Det skal han vel ikke for at skifte mancheten på bremsekaliberen;)
Sorry, jeg var lige røget over i en trækaksel.