Peugeot Club Danmark
Teknik => Undervogn => Emne startet af: ThomasHV efter 03. Oktober 2015, 08:45
-
Jeg har pludseligt fået et problem med min 308er. En uge efter service er det følgende begyndt at ske: Bilen melder "Brake system faulty" og lyser med stoplampen i instrumentbordet. Ikke med ABS og ESP.
Ved service blev skiverne bagi skiftet da disse var slidt ned.
Bremserne fejler ikke noget ABS virker som det skal og bremselyskontakten er også ok.
Er der nogen der har et godt bud på hvad der driller løven?
-
Det kunne let være din bremselyskontakt, hvordan reagerer fartpiloten? Kontakten indeholder to kontaktsæt, en der tænder og en der slukker ved bremsning, hvis de ikke skifter samtidig, melder systemet fejl.
Holt
-
Som udgangspunkt syntes jeg kontakten fungere fint - Ikke sagt at den ikke kan være defekt.
Min er desværre den skrabede version uden fartpilot :|
-
ThomasHV skrev:
Min er desværre den skrabede version uden fartpilot :|
Se det kan jeg hurtig gøre noget ved, og samtidig kan jeg som bonus lave en fejludlæsning, så du ikke skal lede i blinde.
Men faktisk kan kontakten sagtens virke til bremselys, og alligevel komme med fejl på grund af de to kontaktsæt, det andet kontaktsæt bruges nemlig både af fartpilot (hvis den var tilstede) og ESP systemet.
Holt
-
Det lyder til kontakten er den syndige.... Prøver at forærer den en ny kontakt og se om den ikke blir glad igen.
Jeg melder tilbage hvad det gir at skifte kontakt.
Af nysgerrighed hva skal en opgradering til fartpilot koste?
-
Fartpilot koster 800 alt inklusiv
Holt
-
ThomasHV skrev:
Det lyder til kontakten er den syndige.... Prøver at forærer den en ny kontakt og se om den ikke blir glad igen.
Jeg melder tilbage hvad det gir at skifte kontakt.
Af nysgerrighed hva skal en opgradering til fartpilot koste?
Husk den nye kontakt skal justeres og det er ikke kun længden på stangen som justeres med hakkerne også hvor langt den går tilbage
-
Tak - KHJ og Holt
Jeg har desværre ikke opnået det ønskede resultat ved at skifte kontakten 😕
KHJ - kan du beskrive hvordan kontakten justeres? Sidst jeg skiftede den satte jeg den bare i og vupti så var den kørende. Det skal lige siges at grunden til det forrige skift skyldes, at jeg kvajede mig og knækkede den... 😖
-
Den sorte krave som går ind i kontakten skal flugte med kanten der holder den og så pinden til sidst dvs den kan justeres når den røde lås er fri og må ikke gå i bund
-
KHJ skrev:
Den sorte krave som går ind i kontakten skal flugte med kanten der holder den og så pinden til sidst dvs den kan justeres når den røde lås er fri og må ikke gå i bund
Ingen succes med den fremgangsmåde heller.
Jeg har tilgængelige gjort et par observationer -
Fejlen kommer når der sættes tænding på, inden motoren tørnes.
Der er under instrumentbordet/ afdækningen over pedalerne 2 afklippede ledninger der ikke er afsluttet eller isoleret - de ser nærmest ud som om de er efterladt sådan, ab fabrik :|
-
ja men det er jo heller ikke sikkert det er kontakten det er jo ren gætteri det kan også være en hjulføler det bedste er at få udlæst den for fejl og det billigste måske
-
Nu skriver du ikke noget om i din profil hvilken landsdel du kommer fra, vi er nogle stykker herinde der kan sætte en tester på bilen, du skal være velkommen her. hvis det er inden for fornuftig køreafstand.
Holt
-
Har haft samme melding på min, der var det ABS/hjul - føleren, der var gået.
-
Pinligt-pinligt-pinligt..... Havde haft bilen til service hos Peugeot kort inden problemet og havde fået skiftet skiver bag til, hvilket betyder der er tappet bremsevæske af systemet.
Skiftede kort tid efter skiverne foran og konstaterede derved, at fejlen skyldtes at der kunne fyldes knap 0.5l bremsevæske på systemet - vupti så var fejlen væk....
Ved at værkstedet havde temmeligt travlt da jeg fik serviceret bilen - dog ikke nogen undskyldning for ikke at fylde bremsevæske på :(
Selv om historien har et par måneder på bagen syntes jeg alligevel jeg ville følge op med konklusion.
Tak for hjælp og input fra KHJ, Holt og Michael LK