Peugeot Club Danmark
Teknik => Elektronik => Emne startet af: koebben efter 07. November 2015, 09:14
-
Min 306 1.4 fra 1997 vil ikke starte. Indtil i går kørte den ellers fuldstændig uproblematisk. Motorlampen i instrumentbrættet lyser (Problemer med indsprøjtning eller tænding iflg. instruktionsbog).
Der er strøm på, starteren kører rundt, og jeg kan hører benzinpumpen brumme når jeg drejer nøglen. Jeg har forsøgt mig med benzinstarter i luftfilter og karburator, men uden effekt.
Jeg tænker umiddelbart, at der er noget der gør, at der ikke kommer gnist. Hvad tror I? Kan det være en løs forbindelse et særligt sted?
Hjælp - jeg skal bruge bilen hele weekenden! :|
-
Hej
Har næsten lige haft et lignede problem i min 106er 1.4 KDX, der var det krumtapsføleren! Du kan evt. Prøve at udmåle den.
Den kan købes i tHansen, hvis du skal bruge den i weekenden.
Mvh Jonas Olsen
-
Er det det, der hedder en trykføler hos Thansen?
-
det er en ØD giver men thansen kalder den en omdrejningssensor så det er den du skal kigge efter
-
KHJ skrev:
det er en ØD giver men thansen kalder den en omdrejningssensor så det er den du skal kigge efter
Okay, det vil jeg kigge efter i morgen. Men holder en omdrejningssensor ikke blot øje med omdrejningerne? Spiller det ifht. om motoren starter?
-
Det er den der fortæller din motorstyring hvor motoren står, så den kan time indsprøjtning og tænding. Hvis sensor'en er færdig, vil motorstyringen ikke frigive brændstofdysen eller tændspolen!
-
jonas olsen skrev:
Det er den der fortæller din motorstyring hvor motoren står, så den kan time indsprøjtning og tænding. Hvis sensor'en er færdig, vil motorstyringen ikke frigive brændstofdysen eller tændspolen!
Hos Thansen har de både noget, der hedder en krumptapsføler, og en omdrejningssensor. De ser vidt forskellige ud. Sensoren er sådan set et kabel http://www.thansen.dk/bil/autoreservedele/n360195032/?regnr=AJ60557&tid=3743&refloc=1®nrrecid=11076687&group=1900&refloc=3#Omdrejningsensor
mens føleren ikke er det http://www.thansen.dk/bil/autoreservedele/n360195032/?regnr=AJ60557&tid=3743&refloc=1®nrrecid=11076687&group=1100&refloc=3#Krumtapsføler
-
Du kan se hvordan din ser ud , jeg er sikker på det er den med ledningen og hvis du bruger dit regnr kommer de vel ikke frem begge 2 som passer
-
KHJ skrev:
Du kan se hvordan din ser ud , jeg er sikker på det er den med ledningen og hvis du bruger dit regnr kommer de vel ikke frem begge 2 som passer
Jo, under "Eldele" findes omdrejningssensoren, og under "Motor" findes krumtapsføleren. Derfor er jeg forvirret. Det ligner to helt forskellige produkter.
-
Ja men der er kun en af dem der passer og det er den der er magen til den der sidder på og jeg er sikker på det er den de kalder for krumtapsføler
-
KHJ skrev:
Ja men der er kun en af dem der passer og det er den der er magen til den der sidder på og jeg er sikker på det er den de kalder for krumtapsføler
Okay, det snævrer jo feltet en anelse ind. Jeg prøver at lokaliserer hvor den sidder i morgen, og får så bestilt en, så jeg kan prøve den mulighed af også!
-
Den kan jeg så ikke finde. Kan nogle hjælpe mig med at lokalisere den?
-
Den skulle meget gerne sidde mellem motor og gearkasse når du kigge på motoren forfra. Stikforbindelsen ligger sikkert hen over gearkassen sammen med stikkene til lambdasonden.
Originalnummeret på føleren: "1920.Z3"
-
jonas olsen skrev:
Den skulle meget gerne sidde mellem motor og gearkasse når du kigge på motoren forfra. Stikforbindelsen ligger sikkert hen over gearkassen sammen med stikkene til lambdasonden.
Originalnummeret på føleren: "1920.Z3"
Tak. Jeg kigger efter! Har du erfaringer med, om den kan skiftes hjemme, uden lift eller andre hjælpemidler? :)
-
Det kan den. jeg afmonterede køleblæseren på min 106er for at få plads nok. Men det er sikkert mere plads i en 306er, ellers skal du kun bruge en umbraconøgle/top.
-
jonas olsen skrev:
Det kan den. jeg afmonterede køleblæseren på min 106er for at få plads nok. Men det er sikkert mere plads i en 306er, ellers skal du kun bruge en umbraconøgle/top.
Mange tak, den er lokaliseret. :) Ved du helt tilfældigvis hvordan man kan måle på den med et multimeter, og hvad det skal vise?
-
Der skal ca være 380-400 ohm, mellem to af stikbenene. Kan ikke huske hvilke to, men prøv dig frem. Du kan ikke ødelægge den, det tredje ben er en skærm.
-
jonas olsen skrev:
Der skal ca være 380-400 ohm, mellem to af stikbenene. Kan ikke huske hvilke to, men prøv dig frem. Du kan ikke ødelægge den, det tredje ben er en skærm.
Jeg fandt én hos en hugger i dag, og efter lidt startproblemer kører motoren nu igen! Tak for hjælpen! 😊
-
koebben skrev:
jonas olsen skrev:
Der skal ca være 380-400 ohm, mellem to af stikbenene. Kan ikke huske hvilke to, men prøv dig frem. Du kan ikke ødelægge den, det tredje ben er en skærm.
Jeg fandt én hos en hugger i dag, og efter lidt startproblemer kører motoren nu igen! Tak for hjælpen! 😊
Der var jeg så for hurtigt ude. Her til morgen vil bilen nu ikke starte igen. Bør jeg tjekke alle tændrør for gnist? Har blot tjekket et enkelt, og det virkede fint.
-
Har du prøvet at udmåle begge sensorer? Både den nye og den gamle... Ellers må du nok i gang med at måle ledningsnettet igennem, har du et ledningsdiagram?
Du kan finde nogle her:
http://autoelectric.ru/auto/peugeot/m-peugeot.html
Og forklaring til diagrammerne:
http://autoelectric.ru/auto/peugeot/wd/wiringdiagrams.htm
-
jonas olsen skrev:
Har du prøvet at udmåle begge sensorer? Både den nye og den gamle... Ellers må du nok i gang med at måle ledningsnettet igennem, har du et ledningsdiagram?
Du kan finde nogle her:
http://autoelectric.ru/auto/peugeot/m-peugeot.html
Og forklaring til diagrammerne:
http://autoelectric.ru/auto/peugeot/wd/wiringdiagrams.htm
Bilen er kommet på værksted nu for at blive målt på - mine evner og tålmodighed rakte ikke længere ;)