Peugeot Club Danmark
Teknik => Motor og Transmission => Emne startet af: jaal efter 21. Juli 2016, 20:27
-
Hej
Gear skiftet er blevet sindsyg stramt når stangen skal ned i/og ud af 2,4 og R. Den har haft lidt tendensen men har som regel kunne få bugt med det med lidt WD40 i alle kugleled. Men nu er den helt skidt og det bliver være og være. I dag rev jeg gearknoppen af for at få den i gear.
Nogen der har en ide til hvad der lods?
Kobling virker umiddelbart ok......
-
Ja.. Skift alle mellemstænger med kuglehoved. (Op til 3 stk) Det gør i den grad underværker.
Men for at se hvad der sidder på DIN gearkasse, så er et opslag nødvendigt.
Smid et reg. nr. eller sidste cifre i dit stelnummer.. Der er flere forskellige udgaver af skiftestænger/andet. Alt efter bil og årgang.
PS!! Min Partner endte med at knække et kuglehoved af een stangforbindelse. Præcis den til 2, 4 og bakgear.. Og så sluttede den tur ;)
Men de er rimeligt nemme at skifte. Lidt oppefra.. Lidt nedefra.. Og også fra venstre skærmkasse ( med hjulet afmonteret ) Og en GOD lygte ;)
De gamle "bankes" bare af.. Og de nye trykkes/bankes ned over kuglen..
OBS!!! WD40 er primært en rustløsner.. Og smøre som sådan ikke.. Da det er nylon i de kuglehoveder, så skal du bruge en Siliconeolie. Den har bl.a. T. Hansen..
-
Jeg er helt enig med mikhan, det wd 40 har gjort det endnu værre, og det har vasket evt rester af smørefedt ud af alle led, og nu er løbet kørt.
-
Det er garanteret i enden af din gearstang hvor den er boltet sammen med en stang der op til kuglen på forbroen.
-
Tak for svar.
Jeg har ikke fået gjort noget ved det endnu, da det endnu en gang er gået i sig selv. Nok fordi den kom hjem og stå op af fugtig græsplæne igen....
Jeg prøver med noget silikone...