Peugeot Club Danmark

Teknik => Motor og Transmission => Emne startet af: hagensen efter 06. Oktober 2016, 16:37

Titel: hjælp 1.6 hdi
Indlæg af: hagensen efter 06. Oktober 2016, 16:37
Jeg har lige skiftet knastaksler taktkæde og tandremssæt på min 307 1.6hdi den tikker stadig  lidt og skriver olietryk for lavt når den har kørt 5 min har skiftet olie og filter men motor har stået uden olie i 14 dage men  den burde vel nemt kunne lave olietryk alligevel.
Hilsen Henrik
Titel: RE: hjælp 1.6 hdi
Indlæg af: hagensen efter 11. Oktober 2016, 15:39
Ikke mere tikken og display skriver ikke længere lavt olietryk det så tænker fejlen var i stikket på olietrykføler og tikken var nok mere indbildning for bilens daglige fører (fruen med superhørelse) sagde den var væk og efter 200 km er der ikke sket noget bortset fra meget mindre røg under acceleration. Sikkert fordi indsugning er renset op til normal diameter  der var kun hul til en langefinger kunne presses i indsugninghullerne på topstykke og har fjernet 1.5 kg sod fra indsugninghus
Titel: RE: hjælp 1.6 hdi
Indlæg af: AXE1 efter 12. Oktober 2016, 12:09
Vær opmærksom på at sigen i oliepumpen kan været slammet til...
Titel: RE: hjælp 1.6 hdi
Indlæg af: hagensen efter 12. Oktober 2016, 17:03
Er det sien der sidder i bundkaret eller sidder der en længere oppe vil skifte olie og filter igen snart måske jeg skal tage bundkar af når jeg skal ned under bilen igen
Titel: RE: hjælp 1.6 hdi
Indlæg af: AXE1 efter 14. Oktober 2016, 08:03
Det er den der sidder nede i bundkaret hæld evt. en olie rens i inden du skifter næste gang.
Titel: RE: hjælp 1.6 hdi
Indlæg af: mikhan efter 14. Oktober 2016, 09:28
Visse 1.6 hdi havde den svaghed, at bundproppen/bundkaret var udformet, så alm. olieskift ikke tømte al den gamle olie ud.. Med det resultat at der forblev "slam" og andet "spændende" i bundkaret efter olieskift.. Med risiko for motorskader.

Mange har fået trukket bundkarets aftapning ned. Tjek om du har det problem. ;)
Er det tilfældet, så er det ret sikkert ikke nok, at få trukket bundkaret ud. Hvis din bil har kørt med den "fejl" siden 2007. Så skal der en mere omfattende rensning til.. Hvis motoren på sigt skal overleve.

Der er masser at Google omring emnet.
Fx. Se denne: https://www.youtube.com/watch?v=phjR7jFUOK0
Titel: RE: hjælp 1.6 hdi
Indlæg af: hagensen efter 14. Oktober 2016, 14:09
Da jeg købte bilen skiftede jeg bunkar til et fra klokkerholm  med større aftapningshul og uden  forhøjning samt si. det er 150000 km siden og bruger altid olierens fra bellad ved olieskift ved  20000  det bliver gjort 3 gange om året. Er der nogen der har en ide om hvor langt sådan en motor kan gå
Titel: RE: hjælp 1.6 hdi
Indlæg af: mikhan efter 14. Oktober 2016, 17:51
Citér
hagensen skrev:
Da jeg købte bilen skiftede jeg bunkar til et fra klokkerholm  med større aftapningshul og uden  forhøjning samt si. det er 150000 km siden og bruger altid olierens fra bellad ved olieskift ved  20000  det bliver gjort 3 gange om året. Er der nogen der har en ide om hvor langt sådan en motor kan gå


Min Partner med samme motor (og det gode bundkar) har rundet 350.000 km. Ingen olieforbrug og ganske kvik.

Men en smule blå røg ved morgenstart. Som så ikke dukker op mere den dag ;)
Titel: RE: hjælp 1.6 hdi
Indlæg af: hagensen efter 15. Oktober 2016, 01:31
Min giver også blå røg om morgen og har kørt 323000 nu og satser på vi kan Holde kørende 2-3 år mere men  så viser den nok også 500+ på klokken og det  ved jeg ikke om  den samme motor kan klare men vi prøver med lidt  god olie og omsorg så må jeg se om den engang skal have nyt hjerte eller den kan holde som en gammel 2.0 hdi