Peugeot Club Danmark

Teknik => Motor og Transmission => Emne startet af: stenv-dk efter 09. Oktober 2016, 09:50

Titel: Peugoet 206 1,4 tdi årg.2014. Vaccumdåse
Indlæg af: stenv-dk efter 09. Oktober 2016, 09:50
Hej 😊

Bagpå motoren under luftindtaget til luftfilteret, der sidder der en eller anden "klump" der har med vaccum at gøre.
Slangen der går fra en lille vaccumdåse på på chassie og ned til "klumpen" bag motoren, er blændet af med en skrue monteret ind i slangen.
Hvis jeg tager skruen ud, og monterer den, som den skal. Så kan den ikke rigtig trække?
Hvad gør den "klump", og er den dyr, siden man har valgt at blænde den af?
Den går også bedre i tomgang, men trækker så til gengæld betydeligt dårligere.

Er der noget kendere på dette område? ;)
Titel: RE: Peugoet 206 1,4 tdi årg.2014. Vaccumdåse
Indlæg af: Holt efter 10. Oktober 2016, 06:22
Siden der ikke er andre der tør komme med et gæt, vil jeg prøve. Jeg vil gætte på det er EGR ventilen, den har til opgave at sende lidt af udstødningsgassen tilbage i indsugning ved lav belastning (kørsel ved normal hastighed hvor motoren ikke skal trække særlig meget) problemet ved den slags kørsel er at iltniveauet bliver for højt, så stiger temperaturen, og der dannes giftige nox gasser, hvis der så tilsættes udstødningsgas uden ilt, sænkes iltniveauet. Problemet er bare at udstødningsgas ikke er særlig rent, og kokser motoren til, specielt da man har valgt at tage gassen lige ved topstykket, i stedet for at vente til efter kat og partikelfilter (det sidste har du godt nok ikke) derfor er der blevet eksperimenteret meget med at blænde ventilen af, det lader til din nok ikke er den heldigste måde at gøre det på.


Holt
Titel: RE: Tak
Indlæg af: stenv-dk efter 10. Oktober 2016, 21:10
Hej

Tak for dit svar :)

Sten
Titel: RE: Peugoet 206 1,4 tdi årg.2014. Vaccumdåse
Indlæg af: stenv-dk efter 16. Oktober 2016, 09:40
Så er ventilen skiftet.
Det ændrede ikke noget. Med ventilen tilsluttet, så kører den som om, at turboen ikke virker. Meget dårlig trækkraft.