Peugeot Club Danmark
Teknik => Motor og Transmission => Emne startet af: Toeguep efter 12. November 2016, 09:16
-
Beklager hvis emnet skulle være under undervogn.
Min gamle mor på 78 køre i en 107'er fra 2013. Den har nu gået godt 40.000.
Forleden lyste motoadvarselslampen. Fejlen er nu udlæst og Peugeot melder:
Ny katalysator (hun har så fået et tilbud på både en original og en uoriginal).
Any way fejlen er nu udlæst og slettet, så mine spørgsmål er?
1. Hvis ikke fejlen kommer igen kan hun så køre "home free" indtil den kommer retur (lampen tændes)?
2. Hvis NEJ til ovenstående, betyder det vel hun straks bør bruge sin folkepension på en ny katalysator?
-
Hvis der ikke er fejl nu, ville jeg køre videre.
En katalysator går vel ikke bare kaput. Det kunne også være en defekt lambdasonde / dårlig forbindelse.
Vh
-
Som udgangspunkt må jeg gå ud fra at når Peugeot udlæser fejlen og melder at katalysatoren er defekt, at det så er korrekt. Alt andet ville vel være svindel, MEEEN jeg spørger naturligvis fordi jeg lidt tænker "hvis ikke fejlen opstår igen, sååååå". Ville blot høre om der var nogen fagfolk som har erfaring på dette område.
-
Det kunne jo også være lambdasensoren der måler forkert
Muligheden er også at den bare skal ud og strække ben
-
mikhan skrev:
Toeguep skrev:
Som udgangspunkt må jeg gå ud fra at når Peugeot udlæser fejlen og melder at katalysatoren er defekt, at det så er korrekt. Alt andet ville vel være svindel, MEEEN jeg spørger naturligvis fordi jeg lidt tænker "hvis ikke fejlen opstår igen, sååååå". Ville blot høre om der var nogen fagfolk som har erfaring på dette område.
Helt enig.. Man burde kunne tro på at en prof. diagnose fra Peugeot står til troende.
Når det så er sagt, så er et nyt filter noget af en udskrivning. Hmm.
ISÆR de få tusind km og lave alder taget i betragtning.
Selvom at Peugeot har prof. tester (diagbox) så fortæller en diagnose ikke ALT skåret ud i pap.
Meget afhænger af den der skal fortolke. (erfaren eller ej) Men nok ikke bevist svindel..
Fornylig var en anden med en PSA bil også dømt nyt filter af mærkeværkstedet.
Fejlen viste sig så efterfølgende blot at være et dårligt stik bag i bilen til (ved tanken) der snød bilens computer, således at diagbox fejlagtigt opfattede det som "dødt filter"
En rensning af stikforbindelsen gav så al korrekt info om filteret. Der absolut intet fejlede. Hmm.
Prøv at smide et reg. nr eller sidste 8 cifre i stelnummeret.. Så kan opbygningen af pågældende 107 slås op. ( De er jo lidt specielle, da bilen ikke er en "ægte" Peugeot )
Som en anden skriver, så KAN en pæn ældre dames kørsel gøre, at bilen slet ikke regenerer filteret. Det kræver normalt en længere tur med VARM motor og over en del km.
Men med en diagbox tester, så KAN man (normalt) tvinge filteret til at regenerer, uden at bilen absolut skal ligge på motorvejen med 140 km/t i 3 spor.
Hvis bilen altid kun kører 5 km fra A til B (halvvarm) så bliver en regerering måske påbegyndt. Men aldrig gennemført/færdig..
Du kan kun regenerere et partikelfilter (diesel) og ikke en kat
-
pug407aut skrev:
Du kan kun regenerere et partikelfilter (diesel) og ikke en kat
Ha ha.. Du har helt ret.. Det er vist det man kalder "at sove i timen" ;)
Nu er den slettet igen..