Peugeot Club Danmark

Teknik => Motor og Transmission => Emne startet af: 407Pug16 efter 15. November 2016, 18:47

Titel: Fejlkode, hvad kan det være
Indlæg af: 407Pug16 efter 15. November 2016, 18:47
Hej

Min 407 1,6 hdi har fejl p0299, hvad kan det være ? Jeg er meget i tvivl
Titel: RE: Fejlkode, hvad kan det være
Indlæg af: flimmer efter 15. November 2016, 20:55
Hej.

Som jeg kan læse det, P0299   Turbo pressure regulator.
SID 803/EDC16C3. Turbo pressure regulation. Turbo pressure measured too low. Pressure range incorrect.

Ved ikke om du har en styring som hedder SID 803 eller EDC16C3.
Måske vakuum slangen som er utæt eller en defekt turbo?

Mvh
Titel: RE: Fejlkode, hvad kan det være
Indlæg af: 407Pug16 efter 15. November 2016, 21:05
Jeg er helt overbevist om det er EDC16C3 eftersom SID 803 er siemens med sienmens dyser osv,, alt i den her er Bosch også dyser... Men men, hvad betyder styringen omkring det?

Jeg tror ikke det er turbo, den har ikke engang kørt 80000km med den turbo, så måske vakuum slangen, du tænker det kunne være den fra turboen til magnetventilen ?
Titel: RE: Fejlkode, hvad kan det være
Indlæg af: flimmer efter 15. November 2016, 21:16
Muligt slangen eller en knækket rør.

Du kan se videoen, eller søg på flere

https://www.youtube.com/watch?v=qY14qDfQsn0
Titel: RE: Fejlkode, hvad kan det være
Indlæg af: pug407aut efter 15. November 2016, 21:56
Hvad med de her korte indsugnings slanger ved indsugningen, er de hele da de har det med at gå til på en 1.6 hdi ?
Titel: RE: Fejlkode, hvad kan det være
Indlæg af: 407Pug16 efter 16. November 2016, 05:22
Du mener de trykslanger efter turbo ?
Titel: RE: Fejlkode, hvad kan det være
Indlæg af: pug407aut efter 16. November 2016, 17:16
ja dem det er ca 10 cm lange.
Det kan også være en af vacuum ventileren, altså dem der styre den variable geometri på turboen, eller en af de 2 andre der styre spjældene i indsugningen
Titel: RE: Fejlkode, hvad kan det være
Indlæg af: 407Pug16 efter 16. November 2016, 18:08
På sådan en 1,6 hdi er der ikke kun en vacuum ventil ? Mener kun der er den der sidder på bagsiden af motoren hen mod tandremmen.. jeg kan høre den klikker når jeg aktivere den med tester.

Nå har er hvad jeg har gjort:
Den lille slange "bypass" slangen så lidt mørnet ud, men jeg kunne ikke så der var hul i den, men den blev skiftet.
MAP sensoren er skiftet.
De to spjælde er tjekket via tester, de aktiveres fint.
Der var en lille skrue ved turboen der ikke var ordentlig spændt,  det er den nu.

Og nu er det så mørkt at jeg ikke kan lave mere på parkeringspladsen, så jeg vender lige tilbage i morgen om ref værdien og den målte værdi passer overens :)

Er det ikke rigtig nok at den der hedder turbo pressure valve er MAP sensoren ?
Titel: RE: Fejlkode, hvad kan det være
Indlæg af: pug407aut efter 16. November 2016, 21:59
Citér
407Pug16 skrev:
På sådan en 1,6 hdi er der ikke kun en vacuum ventil ? Mener kun der er den der sidder på bagsiden af motoren hen mod tandremmen.. jeg kan høre den klikker når jeg aktivere den med tester.

Nå har er hvad jeg har gjort:
Den lille slange "bypass" slangen så lidt mørnet ud, men jeg kunne ikke så der var hul i den, men den blev skiftet.
MAP sensoren er skiftet.
De to spjælde er tjekket via tester, de aktiveres fint.
Der var en lille skrue ved turboen der ikke var ordentlig spændt,  det er den nu.

Og nu er det så mørkt at jeg ikke kan lave mere på parkeringspladsen, så jeg vender lige tilbage i morgen om ref værdien og den målte værdi passer overens :)


Er det ikke rigtig nok at den der hedder turbo pressure valve er MAP sensoren ?

Nej det er forkert, MAP sensoren måler luftmængden ved manifolden, og arbejder sammen med LMM

turbo pressure valve, det er sådan en brun kan være sort, som afbilledet på linket https://www.google.dk/search?q=turbo+pressure+valve+1.6+hdi&rls=com.microsoft:da-DK:IE-ContextMenu&rlz=1I7ACAW_daDK711&biw=1680&bih=850&tbm=isch&imgil=qffz0c8LSQrdJM%253A%253B8Ah53lEwqFtxvM%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fwww.ebay.ie%25252Fsch%25252Fi.html%25253F_sop%2525253D1%25252526_nkw%2525253Dpeugeot%2525252B407%2525252Bhdi%2525252Bturbo%2525252Bsolenoid&source=iu&pf=m&fir=qffz0c8LSQrdJM%253A%252C8Ah53lEwqFtxvM%252C_&usg=__XpVSrM_tl6o8QouOUgQMvRFfvD0%3D&ved=0ahUKEwi79Nq6lK7QAhXFDCwKHYqiD0IQyjcIJA&ei=g8csWPumIMWZsAGKxb6QBA#imgrc=qffz0c8LSQrdJM%3A
Titel: RE: Fejlkode, hvad kan det være
Indlæg af: 407Pug16 efter 17. November 2016, 08:07
Hmm okay,, okay det er nok det jeg bliver snydt af så.

Når jeg måler værdien for turbo pressure valve, de live parameter jeg får her er cirka 150 mbar under referenceværdien når motoren er i omdrejninger, i tomgang står den pænt.. jeg tænker det er det der giver mig P0299.. Men men, hvad fortæller de live parameter mig?
Som jeg forstår dig så er "turbo pressure valve" den som jeg kalder magnetventilen? er det den vi er ude i, eller er det nogle af de små vacuum slanger, måske beholderen, eller måske pumpen ? :|