Peugeot Club Danmark
Teknik => Motor og Transmission => Emne startet af: toyota efter 10. December 2016, 10:10
-
Nyt problem med min ellers dejlige 407 1,6 hdi
De sidste par dage har den haftlidt besvær med at starte om morgenen og når jeg skal hjem fra arbejde, altså når den har stået længe, der er intet hvis jeg prøver efter f.eks 2 timer.
Motor tørner rundt fint, men det tager nok tæt på 10 sekunder før den vågner til live, normalt har det taget 2 sekunder og så har der været liv i den.
Tænker lidt at det virker som om den forsøger at oparbejde tryk i systemet, prøvede noget lignende med vores 206 1,4 hdi hvor det var en utæt pakning i brændstoffilteret der var skiftet kort forinden.
Brændstoffilteret har kørt ca 20000 km. På denne
Nogen bud, synes nemlig det bliver værre for hver dag ?
-
Hvad falder spændingen til på batteriet når du starter om morgenen
Hvis den falder til omkring de 9 volt, så er der stor sandsynlighed for at det er starteren der er problemet.
Jeg har selv været der med min 2.0 hdi
-
Forvarmer den ordentligt?
Har du prøvet at forvarme flere gange?
-
Batteriet er næsten nyt og der er fuld spænding på, motor kører også fint rundt, det tager bare længe før bilen Starter
-
Ole S skrev:
Forvarmer den ordentligt?
Har du prøvet at forvarme flere gange?
Det har ikke været så koldt endnu, at den har skullet forvarme.
-
toyota skrev:
Batteriet er næsten nyt og der er fuld spænding på, motor kører også fint rundt, det tager bare længe før bilen Starter
Hvad er spændingen på, hvis du måler samtidig med at du starter, og det er det punkt hvor den slår motoren igang
-
Et BILLIGT forsøg.. ;)
En PSA ejer "mand" havde samme problem. Hans kone oplevede det aldrig..
En dag skulle han og konen på tur sammen.. Konen skulle være "driver"
Hun satte sig ind i bilen.. Satte tænding på "dyret" og brugte så lige 5-10 sekunder på at tage selen på.
Wupti. Efter de 5-10 sekunder med tænding på, startede bilen omgående..
Nu gør manden så det samme. Aldrig mere problemer. ;)
-
Altså den får tid til at forvarme ;)
mikhan skrev:
Et BILLIGT forsøg.. ;)
En PSA ejer "mand" havde samme problem. Hans kone oplevede det aldrig..
En dag skulle han og konen på tur sammen.. Konen skulle være "driver"
Hun satte sig ind i bilen.. Satte tænding på "dyret" og brugte så lige 5-10 sekunder på at tage selen på.
Wupti. Efter de 5-10 sekunder med tænding på, startede bilen omgående..
Nu gør manden så det samme. Aldrig mere problemer. ;)
-
Ole S skrev:
Altså den får tid til at forvarme ;)
Ja præcis.. Det at der kommer en "lampe" for forvarmning ved lave grader i få sekunder, betyder IKKE, at når den slukker, at så eftervarmer gløderørene IKKE. Det gør de.
Lampen betyder blot, at VENT til den slukker med at starte. Og mens lampen lyser, så er der fuld knald på gløderør. MEN der sker en eftervarme med gløderør (på lavere blus) længe efter motoren er igang. Eller bare med tænding på.
Den eftervarme sker normalt, uanset om der HAR været en tændt forvarmerlampe eller ej. På nogen biler helt op til en ude temperatur på 10 til 20 plusgrader.
Yderligt KAN de få sekunder inden der startes (med tænding på) MÅSKE "vække" bilens computer til dåd. Især hvis spændingen på batteriet er i underkanten.
-
Nu ved jeg ikke med en HDI, men på en benzin skal brændstofpumpen jo også lige opbygge tryk i systemet, kunne godt forestille mig at det samme gælder en diesel.
-
Vil her de næste par morgener prøve at have tænding på i lidt tid, inden jeg tørner motor, så må vi se hvad forskel der kan være.
-
Ole S skrev:
Nu ved jeg ikke med en HDI, men på en benzin skal brændstofpumpen jo også lige opbygge tryk i systemet, kunne godt forestille mig at det samme gælder en diesel.
Ja korrekt.. Men denne 407 1,6 hdi er vist uden pumpe i tanken..
-
toyota skrev:
Vil her de næste par morgener prøve at have tænding på i lidt tid, inden jeg tørner motor, så må vi se hvad forskel der kan være.
Og det har så ikke gjort nogen forskel.
Havde tester på forleden morgen for at se hvor hurtigt den dannede tryk i brændstofsystemet, den starter efter 6 sek. hvor den når 128 bar og er derefter på 1 sek. oppe på 313 bar.
-
toyota skrev:
toyota skrev:
Vil her de næste par morgener prøve at have tænding på i lidt tid, inden jeg tørner motor, så må vi se hvad forskel der kan være.
Og det har så ikke gjort nogen forskel.
Havde tester på forleden morgen for at se hvor hurtigt den dannede tryk i brændstofsystemet, den starter efter 6 sek. hvor den når 128 bar og er derefter på 1 sek. oppe på 313 bar.
Uden garanti for, at det er korrekt.. Men et tæt højtrykssystem, BURDE da have bibeholdt "næsten" fuldt tryk natten over, inden start ????
MÅSKE ?? En/flere dyser der "savler" en smule ?? Hvad der dog nok skulle give lidt unormalt "røg og damp) efter koldstarten ??
Jeg mener at huske, at du har en PP2000 tester.. Kan du med den ikke se gløderør og forvarmer relæet ?? Det er ikke alle Peugeot der tjekker relæét.. Men på min Partner, kan jeg aktivere det med testeren.. Altså få det til at klikke, hvis det er okay.
Er relæet "dødt" så heller ingen varme på gløderør..
-
Har set et lignende problem på en 307 HDI 2.0 (DW10ATED). Årsagen var, at brændstofpumpen ikke gav nok tryk til at motoren kunne starte. Motorstyringen aktiverer ikke indsprøjtningsdyserne førend common rail trykket er over en vis minimumsværdi - derfor lyder motoren helt død indtil da.
PP2000 gav følgende målinger når den tørnede på starteren:
- Motorens omdrejningshastighed: 225 o/m
- Målt brændstoftryk: 204 bar
- Forskel mellem målt brændstoftryk og grundværdi for brændstoftryk: 175 bar
- Diesel trykregulatorens RCO: 40%
Bemærk 'Forskel mellem målt brændstoftryk og grundværdi for brændstoftryk' - motorstyringen har bedt om 175 bar større tryk end pumpen kan levere ved 225 o/m, d.v.s. 204 + 175 = 379 bar.
(RCO er duty-cycle signalet til trykregulatoren som sættes fast til 40% under start, så snart motoren er i gang regulerer den ned til en lavere værdi - ca. 18 %)
Et sprøjt dieselstart får motoren til at tænde (på dieselstart gassen), dette øger omdrejningstallet hvorefter pumpetrykket kommer over minimumsgrænsen og motoren starter.
Man kan muligvis også få omdrejningstallet under tørning lidt op ved at have forbrug på batteriet (lys tændt m.v.) førend man prøver at starte. Det varmer batteriet op og giver det lidt større kapacitet, men måske nok til at brændstoftrykket når op over minimumsgrænsen.
Problemet blev løst ved at udskifte de små o-ringe under de tre dæksler på højtrykspumpen - ca. 4 stk. var beskadigede. Herefter kunne højtrykspumpen levere det krævede tryk under tørning. Man kan købe pakningssæt til de fleste højtrykspumper.
-
jop skrev:
Har set et lignende problem på en 307 HDI 2.0 (DW10ATED). Årsagen var, at brændstofpumpen ikke gav nok tryk til at motoren kunne starte. Motorstyringen aktiverer ikke indsprøjtningsdyserne førend common rail trykket er over en vis minimumsværdi - derfor lyder motoren helt død indtil da.
PP2000 gav følgende målinger når den tørnede på starteren:
- Motorens omdrejningshastighed: 225 o/m
- Målt brændstoftryk: 204 bar
- Forskel mellem målt brændstoftryk og grundværdi for brændstoftryk: 175 bar
- Diesel trykregulatorens RCO: 40%
Bemærk 'Forskel mellem målt brændstoftryk og grundværdi for brændstoftryk' - motorstyringen har bedt om 175 bar større tryk end pumpen kan levere ved 225 o/m, d.v.s. 204 + 175 = 379 bar.
(RCO er duty-cycle signalet til trykregulatoren som sættes fast til 40% under start, så snart motoren er i gang regulerer den ned til en lavere værdi - ca. 18 %)
Et sprøjt dieselstart får motoren til at tænde (på dieselstart gassen), dette øger omdrejningstallet hvorefter pumpetrykket kommer over minimumsgrænsen og motoren starter.
Man kan muligvis også få omdrejningstallet under tørning lidt op ved at have forbrug på batteriet (lys tændt m.v.) førend man prøver at starte. Det varmer batteriet op og giver det lidt større kapacitet, men måske nok til at brændstoftrykket når op over minimumsgrænsen.
Problemet blev løst ved at udskifte de små o-ringe under de tre dæksler på højtrykspumpen - ca. 4 stk. var beskadigede. Herefter kunne højtrykspumpen levere det krævede tryk under tørning. Man kan købe pakningssæt til de fleste højtrykspumper.
Det er bestemt en mulighed og er også selv rimelig sikker på at fejlen ligger i brændstof systemet, nu skal jeg så bare finde ud af hvor...
-
Prøvede her til morgen at bruge håndpumpe inden jeg starter bilen, men synes desværre bare at det gjorde problemet værre, nåede at tælle til 20 inden bilen startede.
-
Prøv at tjekke fejlloggen i PP2000.. Se om der optræder en "startspærre fejl" der er periodisk..
Ved godt at det ER et skud i tågen ;)
-
Ingen fejl melder den...
-
toyota skrev:
Ingen fejl melder den...
MÅSKE ??? misforstår du hvad jeg mener med "fejlloggen"..
Hvis man kikker i den (medmindre at den er slettet) så vil alle fejl være logget med km tal. Og dér ser man MÅSKE mere end ved en almindelig diagnose.. Og også laaaaangt tilbage i bilens liv ;)
-
Har du prøvet at lave en parametermåling når du starter den, brændstoftrykket skulle meget gerne være på 250 bar eller højere
-
pug407aut skrev:
Har du prøvet at lave en parametermåling når du starter den, brændstoftrykket skulle meget gerne være på 250 bar eller højere
Den starter når den når op på ca 130 bar og derefter er den lynhurtigt oppe på 313 bar.
-
toyota skrev:
pug407aut skrev:
Har du prøvet at lave en parametermåling når du starter den, brændstoftrykket skulle meget gerne være på 250 bar eller højere
Den starter når den når op på ca 130 bar og derefter er den lynhurtigt oppe på 313 bar.
Hvor lang tid er den om at nå de 130 bar.
Evt et lydklip af hvor du prøver at starte den om morgenen, og her er det startermotorens lyd der er brug for.
-
Det er lidt forskelligt hvor lang tid der går, men har måttet opgive projektet midlertidigt, da bilen Idag valgte at smide gearene/koblingen, så den er sendt på værksted.
-
Har lagt et lille klip på youtube, den starter dog "hurtigt" 6 sek., lige fortiden bruger den over 10 sek.
https://www.youtube.com/watch?v=zmjjGtV_EvI&feature=youtu.be
-
Har du været diverse El-stik igennem til følere osv? Der kan være ir et sted som kan drille og skabe trælse problemer.
-
Har nu fundet ad af, at hvis jeg parkere med fronten opad, så er den de 10-15 sekunder om at starte om morgenen, men holder den med fronten nedad, så tager det kun ca. 5 sek.
-
toyota skrev:
Har nu fundet ad af, at hvis jeg parkere med fronten opad, så er den de 10-15 sekunder om at starte om morgenen, men holder den med fronten nedad, så tager det kun ca. 5 sek.
Så er det jo løst ;)
-
toyota skrev:
Har nu fundet ad af, at hvis jeg parkere med fronten opad, så er den de 10-15 sekunder om at starte om morgenen, men holder den med fronten nedad, så tager det kun ca. 5 sek.
Det kunne tyde på at det er starteren der er ved at gå fra hinanden
Det kan være huset der sidder lidt løs på soklen, og skal bare spændes til.
Jeg har selv været der hvor man skal malke batteriet helt ned til 9 volt før den starter, pga det meget store ekstra ampere forbrug
-
toyota skrev:
Har nu fundet ad af, at hvis jeg parkere med fronten opad, så er den de 10-15 sekunder om at starte om morgenen, men holder den med fronten nedad, så tager det kun ca. 5 sek.
Nu er vi måske tilbage til trådstarten.. Et brændstoffilter med 20.000 km på bagen.
På så gammel en diesel dyt, KAN det meget vel være delvist stoppet..
Og alt efter hvor meget bilen står med snuden nedad, så er der MÅSKE en forklaring på hvorfor det fænomen hjælper ??
En naturlov vil jo alt andet lige (Med røven/tanken) hævet betyde, at der er en smule mere brændstoftryk på filteret. Og måske lige det, der ved en koldstart, overvinder et delvist stoppet filter ???