Peugeot Club Danmark
Teknik => Motor og Transmission => Emne startet af: Jens-Jakob efter 30. December 2016, 19:01
-
Det kan godt være, spørgsmålet har været stillet en del gange, men jeg kan ikke rigtig finde svar.
Hvilken slags kølervæske skal jeg fylde på min '99 406 2.0 HDI med 110 hk? Enten anbefaling af farve, men hellere anbefaling af kemisk indhold.
Kan der ske fatale ting, hvis jeg opfylder det forkerte?
Hvilket materiale er motorblok og topstykke lavet af?
-
Kig ned i beholderen, er det blåt fylder du bare blåt på igen. Når det så er sagt, er alle kølervæsker blandbare idag, FDM skriver at er bilen nyere end 2000 skal den have long life.
-
Ole S skrev:
Kig ned i beholderen, er det blåt fylder du bare blåt på igen. Når det så er sagt, er alle kølervæsker blandbare idag, FDM skriver at er bilen nyere end 2000 skal den have long life.
Der er ikke meget i beholderen, men umiddelbart ser det rødligt ud. Men som jeg forstår det, kan jeg ikke gøre dumheder, som stopper hele systemet til? Findes der kun én slags long life?
-
Blåt eller rødt.. Ligegyldigt.. Men husk at en blanding af vand og frostvæske skal være 50/50.
Der sker en kemisk forbindelse med vand.. Så derfor frostsikre 50/50 meget mere end 100% ren frostvæske. ;)
En gemen blå/rød "jem og fix" frostvæske er fint blandet 50/50. Giver ca ned til 37 minusgrader.
-
Det kan meget vel være rødt, mener mange peugeot kører med rødt. Mon ikke iøvrigt det er Total kølevæske Peugeot anbefaler, men jo ikke noget man sådan lige finder i fysiske butikker eller på tanken.
-
Ole S skrev:
Det kan meget vel være rødt, mener mange peugeot kører med rødt. Mon ikke iøvrigt det er Total kølevæske Peugeot anbefaler, men jo ikke noget man sådan lige finder i fysiske butikker eller på tanken.
Eller bare rust fra blokken.. HVIS det er gammelt ;)
-
Jens-Jakob skrev:
Det kan godt være, spørgsmålet har været stillet en del gange, men jeg kan ikke rigtig finde svar.
Hvilken slags kølervæske skal jeg fylde på min '99 406 2.0 HDI med 110 hk? Enten anbefaling af farve, men hellere anbefaling af kemisk indhold.
Kan der ske fatale ting, hvis jeg opfylder det forkerte?
Hvilket materiale er motorblok og topstykke lavet af?
Køb en rød G12 kølervæske og det er sådan en her https://www.thansen.dk/bil/olie-og-kemi/kolervaeske-og-vand/kolervaeske-rod-2-5-liter/n-495911436/pn-495911240/
Men køb den der hvor du har det bedst med at handle.
-
Ole S skrev:
Kig ned i beholderen, er det blåt fylder du bare blåt på igen. Når det så er sagt, er alle kølervæsker blandbare idag, FDM skriver at er bilen nyere end 2000 skal den have long life.
Du kan ikke regne med at den skal bruge blå hvis der er blå i beholderen, en evt tideligere ejer kan have fyldt det forkerte på.
Og det er ikke lige meget hvilken man bruger, da der kan/vil opstå tæring eller tilstopning i kølesystemet og mest akut er nok topstykket hvis de små huller stopper til, så kan motoren ikke køles ned. :)
-
Kan variere i farve, men skal være PSA B715110 godkendt, hvis man gå efter originale væske.
-
Jeg har prøvet at lede efter de anbefalede kølervæsker fra instruktionsbogen, men jeg havde ikke heldet med mig.
Det er tidligere ejer, der har påfyldt kølervæske. Eftersom jeg ikke ved, hvad han har fyldt på, bør jeg skifte alle kølervæske?
-
Det er dig der bestemmer, personlig ville jeg bare fylde den på der overholder specs. Vil tro den røde fra thansen gør det, når pug407 linker til den.
Jeg synes der er alt for meget hysteri omkring det, fuldstændig ligesom olie. Hvor mange motorer har man hørt der er brudt sammen, pga forkert kølevæske, nej vel....
Edit: Hvis dit kølevæske er plumret og uklart ville jeg overveje at skifte det, ellers ikke. Det skal selvfølgelig også være frostsikret nok, Skal du tjekke med en måler. Er du i tvivl skift skidtet, det koster jo under 200 kr.
-
Ole S skrev:
Det er dig der bestemmer, personlig ville jeg bare fylde den på der overholder specs. Vil tro den røde fra thansen gør det, når pug407 linker til den.
Jeg synes der er alt for meget hysteri omkring det, fuldstændig ligesom olie. Hvor mange motorer har man hørt der er brudt sammen, pga forkert kølevæske, nej vel....
Edit: Hvis dit kølevæske er plumret og uklart ville jeg overveje at skifte det, ellers ikke. Det skal selvfølgelig også være frostsikret nok, Skal du tjekke med en måler. Er du i tvivl skift skidtet, det koster jo under 200 kr.
Nu sker problemerne selvfølgelig ikke over en måned, men derimod over nogle år, på nogle af VAG koncernens motorer der giver det store problemer at blande/bruge en forkert væske.
Men folk skal da have lov til at bruge de væsker de har det bedst med,
Personlig når jeg laver service eftersyn på arbejdet så bruger jeg det rigtige. :)
-
Mange tak for svarene. Jeg tænker at skifte det hele. Men jeg mangler svar på, om motorblok og topstykke er af aluminium eller støbejern?
-
Jens-Jakob skrev:
Mange tak for svarene. Jeg tænker at skifte det hele. Men jeg mangler svar på, om motorblok og topstykke er af aluminium eller støbejern?
Glem din bekymring.. Alle frostvæsker idag beskytter mod tæring. Der er uanset blok/topstykke andre ting der i årevis er lavet af alu. Fx. forkammer og vandpumpe.
Modsat end i "gamle dage" da alu begyndte at komme frem, så ser man aldrig mere de tæringsskader der opstod dengang.
Ydermere har moderne biler et lukket kølesystem med ekspansionsbeholder.. Der ret effektivt forhindre iltning af kølevandet.. Ilt er systemets værste fjende.. Ikke "forkert" frostsvæske..
-
Så siger jeg tak. Ikke flere spørgsmål i denne omgang :)