Peugeot Club Danmark
Teknik => Motor og Transmission => Emne startet af: clausp efter 09. Januar 2017, 00:08
-
Hej i dette skønne forum.
Jeg har fået et godt øje til den nye 3008. Jeg kigger på version GT, den med 180 sprællevende og villige heste under hjelmen.
Men nogen her der kan fortælle mig, hvilken type automatgear der ligger i modellen. Forhandleren fortæller mig at det ikke er hverken konventionel automatgear eller en med to koblinger. Men hvad er det så, og mon det kan holde til at trække campingvognen 15.000 km om året?
-
manuelt gear med en skifterobot, det er det der bliver kaldt DSG
-
Kan godt være jeg er lidt af en piv skid, men jeg ville ikke spænde en cv bagefter en bil med DSG, jeg tror ikke på at det holder i længden, og 15000 km er trods alt et stykke vej, og jeg tør slet ikke tænke på hvad det koster at reparere.
-
Ole S skrev:
Kan godt være jeg er lidt af en piv skid, men jeg ville ikke spænde en cv bagefter en bil med DSG, jeg tror ikke på at det holder i længden, og 15000 km er trods alt et stykke vej, og jeg tør slet ikke tænke på hvad det koster at reparere.
Det skulle der jo ikke ske noget ved, da det er et manuelt gear hvor der er en robot der skifter gearet for dig.
Den eneste forskel er at en bil med DSG ikke må trække så meget som en standart gearkasse.
Og da man selv kan bestemme hvilket gear man køre i, så er der ingen problemer i de franske alper. :)
-
Jeg vil helst ikke kloge for meget, synes bare man har hørt om en hel del problemer med DSG, bla fra vw.
-
Har en kammerat der er VW mekaniker, og ja, de første DSG'er var der problemer med. Men de nye fejler ikke noget :)
-
Hej igen.
Har undersøgt det nærmere, og har jeg ikke ret i, at det er aet6?
Og hvis jeg har ret i det, hvodan er en sådan "fætter" så i forhold til campingvogn?
-
Jo det er EAT6 og det er en helt nyudviklet ægte automat gearkasse. Hverken skifterobot eller dobbeltkobling. Den er rigtig god med lækre bløde skift.
-
Jeg har også det automatgear mage til, i min 308 SW. Det skifter dejligt lækkert, men langt fra så lækkert og hurtigt som en DSG dobbeltkoblings gearkasse fra VW.
-
VW DSG er ikke en robotiseret manuel gearkasse som PSA-varianten, derimod en ægte dobbeltkoblingsgearkasse. Jeg mener også, at den nye AET er en traditionel automatgearkasse med planetgear og momentomformer, blot bygget efter nye friktionsoptimerede principper.
-
Der er åbenbart ikke enighed om, hvordan det nye automatgear i peugeot fungerer. ;)
-
Nu er Peugeot heller ikke særligt informative: http://www.peugeot.dk/personbiler/modeller/3008/teknisk-information/
-
Lidt mere her, jeg har vist ret ;-) http://bt.bilen.dk/biltests/2015/08/automatgear-i-en-af-aarets-bedste-biler/