Peugeot Club Danmark
Teknik => Motor og Transmission => Emne startet af: ma407 efter 18. Januar 2017, 12:03
-
Hvordan kan det være mit klimaanlæg kun køre i perioder. Nogle dage virker det andre ikke:(.
har lige fået det kontroleret for væske og der er 620 gram på, så den mangler ikke noget der.
tænker ikke det kan være pumpen når den kører en gang imellem.
måske noget føler???
Nogen experter på dette område...:o.
-
ma407 skrev:
Hvordan kan det være mit klimaanlæg kun køre i perioder. Nogle dage virker det andre ikke:(.
har lige fået det kontroleret for væske og der er 620 gram på, så den mangler ikke noget der.
tænker ikke det kan være pumpen når den kører en gang imellem.
måske noget føler???
Nogen experter på dette område...:o.
NB det er på en peugeot 407
-
Anbefaler som ALTID ;) Oplys et reg. nr eller mindst sidste 8 cifre i stelnummeret..
Så er der ikke så meget gæt omkring netop DIN 407 dyt ;)
-
mikhan skrev:
Anbefaler som ALTID ;) Oplys et reg. nr eller mindst sidste 8 cifre i stelnummeret..
Så er der ikke så meget gæt omkring netop DIN 407 dyt ;)
Okay..
Reg nr. BC96560
-
Hej
Har du lagt mærke til om den slår fra når det er meget koldt udenfor?
Min slår fra når der er under +2 grader udenfor, for ikke at ødelægge klimaanlæget.
-
basilhot skrev:
Hej
Har du lagt mærke til om den slår fra når det er meget koldt udenfor?
Min slår fra når der er under +2 grader udenfor, for ikke at ødelægge klimaanlæget.
Nej, det har jeg faktisk ikke, vi har kun haft bilen siden juli sidste år.
Og i sommer og hele efteråret virkede det fint.
Troede faktisk det skulle virke hele året, da det er godt til at afdukke ruder med om vinteren.
-
Normalt kan anlægget ikke køre når det er frostvejr, sådan er det på de fleste biler.
-
Morten Svendsen skrev:
Normalt kan anlægget ikke køre når det er frostvejr, sådan er det på de fleste biler.
Er der nogen der ved 100% om en 407 fra 2007 ikke skulle kunne virke i klimaanlægget om vinteren?
-
ma407 skrev:
Morten Svendsen skrev:
Normalt kan anlægget ikke køre når det er frostvejr, sådan er det på de fleste biler.
Er der nogen der ved 100% om en 407 fra 2007 ikke skulle kunne virke i klimaanlægget om vinteren?
100 % sikker er farligt at påstå ;)
Men der sidder en temperatur/fugtighedsføler i dit anlæg ( Iflg opslag på Peugeot service)
Og ren logik/GÆT så måler den vel luftfugtigheden på anlægget.
Og da lave temperaturer, samt frostvej = Lav fugtighed i luften, så regulerer den sensor MÅSKE så anlægget går on/off efter behov ???
Jeg TROR ikke at den føler er defekt ???
(http://i.imgur.com/XixVogH.png)
-
mikhan skrev:
ma407 skrev:
Morten Svendsen skrev:
Normalt kan anlægget ikke køre når det er frostvejr, sådan er det på de fleste biler.
Er der nogen der ved 100% om en 407 fra 2007 ikke skulle kunne virke i klimaanlægget om vinteren?
100 % sikker er farligt at påstå ;)
Men der sidder en temperatur/fugtighedsføler i dit anlæg ( Iflg opslag på Peugeot service)
Og ren logik/GÆT så måler den vel luftfugtigheden på anlægget.
Så blev jeg da det klogere;)
Tak for det fine svar:)
Og da lave temperaturer, samt frostvej = Lav fugtighed i luften, så regulerer den sensor MÅSKE så anlægget går on/off efter behov ???
(http://i.imgur.com/XixVogH.png)
-
Jeg kan faktisk ikke engang huske om man kan udmåle værdierne for den sensor i pp2000/diagbox, men det kunne være interessant at finde ud af, har hørt om flere med det problem
-
Jack M skrev:
Jeg kan faktisk ikke engang huske om man kan udmåle værdierne for den sensor i pp2000/diagbox, men det kunne være interessant at finde ud af, har hørt om flere med det problem
Har haft tester på bilen, og den melder ikke nogen fejl nogen steder....
Skal blæser på køleren køre når klimaanlæget kører?
-
Det skal den ikke nødvendigvis gøre, kommer an på temperatur forbrug og sådan..
Hvad angår den ikke melder fejl kan du ikke regne med på en temp føler, hvis modstanden er i orden men en evt diode der måler temperaturen måske fejler vil ikke give en fejl på sensoren da den stadig kan måle, den kan bare ikke måle korrekt og det kan give indflydelse.. jeg siger ikke det er den der fejler, men heller ikke modsat
-
Kan du høre om A/C kompressoren tænder, når du starter anlægget?
I dag er det over 5 plus grader så prøv at start det i dag og se om det ikke virker :-)
-
basilhot skrev:
Kan du høre om A/C kompressoren tænder, når du starter anlægget?
I dag er det over 5 plus grader så prøv at start det i dag og se om det ikke virker :-)
Kompressoren starter ikke!
Men tror nemlig ikke den fejler noget, da den godt vil køre indimellem.
-
ma407 skrev:
basilhot skrev:
Kan du høre om A/C kompressoren tænder, når du starter anlægget?
I dag er det over 5 plus grader så prøv at start det i dag og se om det ikke virker :-)
Kompressoren starter ikke!
Men tror nemlig ikke den fejler noget, da den godt vil køre indimellem.
Nu er det sådan at den udvendige del (ribremskiven) altid kører uanset om der er behov for klima eller ej.. Den indvendige del af remskiven kobler via en magnet kompressoren til når der er behov for klima. Så du skal kikke på ribremskiven med en lygte, for at se om den indvendige del (nr 2) kører rundt.
En ting er at der er væske på anlægget.. Noget andet er korrekt FORTRYK på anlægget.. Er det for lavt, så kobler kompressoren ikke ind.. For at beskytte anlægget.
På visse PSA biler (bl.a. min Partner) så kan fortryk vises via en parametermåling med en diag/pp2000 tester.. Og pt. er mit fortryk =nul.. Så ingen klima før anlægget bliver repareret. Det ER utæt ;)
Se billedet.. Nr 1 (remskive) drejer altid rundt med motor igang.. Nr 2 (indvendige) drejer kun med rundt når der kaldes på klima.
(http://i.imgur.com/UCYCtbj.png)
-
mikhan skrev:
ma407 skrev:
basilhot skrev:
Kan du høre om A/C kompressoren tænder, når du starter anlægget?
I dag er det over 5 plus grader så prøv at start det i dag og se om det ikke virker :-)
Kompressoren starter ikke!
Men tror nemlig ikke den fejler noget, da den godt vil køre indimellem.
Nu er det sådan at den udvendige del (ribremskiven) altid kører uanset om der er behov for klima eller ej.. Den indvendige del af remskiven kobler via en magnet kompressoren til når der er behov for klima. Så du skal kikke på ribremskiven med en lygte, for at se om den indvendige del (nr 2) kører rundt.
En ting er at der er væske på anlægget.. Noget andet er korrekt FORTRYK på anlægget.. Er det for lavt, så kobler kompressoren ikke ind.. For at beskytte anlægget.
Se billedet.. Nr 1 (remskive) drejer altid rundt med motor igang.. Nr 2 (indvendige) drejer kun med rundt når der kaldes på klima.
Det er helt korrekt at ribremskiven altid kører rundt, men den midderste som er magnet påvirket drejer ikke rundt.
Så måske det der fortryk du skriver om, kunne det være...
Hvordan tjekkes det?
(http://i.imgur.com/UCYCtbj.png)
-
Det er helt korrekt at ribremskiven altid kører rundt, men den midderste som er magnet påvirket drejer ikke rundt.
Så måske det der fortryk du skriver om, kunne det være...
Hvordan tjekkes det?
Trykket KAN MÅSKE tjekkes med en PP2000/diag tester.. ( Det er ikke på alle PSA biler funktionen er tilgængelig.)
Ps!!! Der er altså en del i dit område (syd sjælland) med udstyr (PP2000 eller diag) der kan. De må bare på banen
Men ellers kan den der aflæste din nuværende væske gøre det.. Er trykket lavt eller nul, så BØR der også laves en UV test om anlægget ER tæt.. Uden 100 % tæt, er det spild af penge at få fyldt væske/tryk på. ;)
Normalt er stikket til magneten på kompressoren bare et 2 polet. ( plus/minus )
Så det er muligt at teste om den slår til eller ej, ved at adskille stikket, og smide en direkte plus/minus til magneten. Du er ikke i tvivl, hvis det virker. Det både ses og høres hvis den virker på den måde. (du behøver ikke at have hverken motor eller klima slået til ved den test.
-
Der lyder et klik når kompressoren slår til og man kan også mærke om det ene rør bliver koldt.:)
-
mikhan skrev:
Autoholm skrev:
Der lyder et klik når kompressoren slår til og man kan også mærke om det ene rør bliver koldt.:)
Enig.. HVIS et af alu rørene der går fra motorrummet til kabinen TYDELIGVIS er iskoldt, så virker klima..
Men KUN såfremt at det virker overalt.. Tryk, Væske, Indstilling og ISÆR om det slår til ifht. udetemp. m.m. ;)
Den slår kun til en gang i mellem det er derfor jeg syntes det er mærkeligt.
Kørte til kbh og hjem i går uden den ville tænde, og har lige været i nætto 2 km fra hvor vi bor, og da jeg startede og skulle hjem, startede klimaanlægget igen og køtre fint...... meget mærkeligt.
-
Næ ikke mærkeligt HVIS trykket på anlægget ligge lige på grænsen mellem ok og IKKE ok.
Anlægget kan MULIGVIS starte op med et tryk der ligger lige på grænsen.. Men vil hurtigt lukke ned, for at beskytte dette..
Få nu aflæst dit fortryk på anlægget ;)
-
mikhan skrev:
Næ ikke mærkeligt HVIS trykket på anlægget ligge lige på grænsen mellem ok og IKKE ok.
Anlægget kan MULIGVIS starte op med et tryk der ligger lige på grænsen.. Men vil hurtigt lukke ned, for at beskytte dette..
Få nu aflæst dit fortryk på anlægget ;)
Jamen, har lige haft den til min lille landmekaniker og han siger der er 620 gram på og når han måler ligger den fint i det grønne felt på hans usdtyr.
Han skiftede også en trykføler....
Men intet hjælper...