Peugeot Club Danmark
Teknik => Motor og Transmission => Emne startet af: Victor44 efter 30. Januar 2017, 18:36
-
Hej.
Min ellers trofaste 406'er er pludselig begyndt at sætte ud.
Når man giver pludselig gas når den holder stille og når man giver den pedal når man kører.
Motoren stopper bare, rent cut, ingen host eller støn.
Når man slår tændingen fra i et par sekunder kan den starte igen.
Udlæsningen siger P0215.
Og jeg har kunnet finde en beskrivelse af den kode som siger ECU supply korstslutning eller dårlig forbindelse.
Nogen ideer ?
-
Her er der lidt læsning om fejlen http://p0215.enginetroublecode.com/peugeot-406
Det kan evt være krumtap sensoren
-
Det kunne det godt være, men motoren går fuldstændigt rent og uden krumspring.
Når den sætter ud sker det på samme måde som hvis man afbryder strømmen til tændspolen.
Så den slukker bare.
Cut Elly.
Fandt nogle indlæg på nettet, hvor nogen havde oplevet det samme.
Her var en udskiftning af sikringsboxen løsningen.
Jeg vil gå alle sikringer igennem rense kontakter og skifte dem alle, har før set de bliver trætte.
Den fejl beskrivelse jeg fandt giver nok også anledning til at checke stelforbindelser på motoren.
Det er når den skal trække eller får hurtig gas. I begge tilfælde vil motoren vippe, så jeg tænker at der måske kunne være en stelforbindelse der er træt.
Det kan måske også forklare det pludselige opståede problem.
-
måske en stelledning, men selve forbindelsen til stel bliver næppe påvirket af at motoren krænger.
Måske en rigtig tester kunne hjælpe med en mere præcis årsag.
VH
-
Nu er fejlkode P0215 dækkende over lidt af hvert.
Bl.a. også AKUT brændstofmangel ???
Jeg tænker at MÅSKE har du et møgbeskidt brændstoffilter ??
Det kunne godt ( i min bonde verden ) betyde, at ved hurtig gasgivning, så får bilen ikke brændstof nok/ hurtigt nok. Og lukker omgående ned.
HVIS der er en brændstof pumpe på den dyt i tanken?? (hvad der ret sikkert er) så forestiller jeg mig, at det at tænding tages fra og sættes til igen, lige får opbygget nok tryk til at bilen starter som normalt, gennem det delvis stoppet filter ??
Prøv at udskifte dit brændstoffilter.. ;)
-
P02XX - Fuel and Air Metering
P0215 Engine Shutoff Solenoid Malfunction (EDC15C2-Supply relay)
Nu har jeg prøvet AKUT brændstofmangel i min 406 2.0 benzin, hvor den ikke lukker omgående ned men går meget hurtig ned i motorydelse og slukke. Så 2.0 lukke ikke ned med det samme, vis den mangler benzin. Så det er prøve i 2 omgange, den ene tilstoppet filter og den anden, da den nye filter faldt af fordi, jeg ikke har kikket den rigtig i.
Efter hvad jeg har prøvet, slukker ECU kun motoren ned med det samme, vis en eller flere føler og stik til føler er defekt, f.eks knastaksel positionssensor, MAF sensor eller en defekt tomgangsmotor.
Har prøvet at motoren bare slukke, når man slipper gaspedalen, efter den har haft mange omdrejninger. I mit tilfælde var den tomgangsmotoren der var stået af, kunne f.eks ikke starte motoren med det samme, når motoren slukke selv, fordi tomgangsmotoren meget lidt og i flere omgang prøve at komme tilbage til starte position
-
Hej.
Tak for de gode råd og ideer.
Jeg købte en krumtap sensor og et benzin filter til at starte med og gik ud til bilen her til morgen.
Den har ikke været ude at køre i 5 dage så den var helt kold.
Den gad ikke at starte, kun et lille host og så stoppede den. Så jeg kunne ikke få den op til værkstedet.
Så jeg tænkte, lad mig skifte noget.....
Den nye krumtap sensor røg i og stadig særdeles uvillig.
Men efter nogle forsøg kom den igang.
Den døde dog stadig øjeblikkeligt når den fik hurtig gas ligesom før og tænding skulle slukkes helt før den kunne starte igen.
Men nu kunne den trille op til værkstedet i tomgang og jeg kunne få den løftet så jeg kunne komme ind under den.
Jeg bemærkede at den gik meget mere jævnt i tomgang kold end den har gjort før.
Så jeg gætter at krumtap sensoren er bedre en den som jeg tog ud.
Jeg er dog løbet ind i et problem, jeg kan ikke finde benzin filteret. Jeg synes at have set efter alle steder under den bil, fulgt benzin rør frem og tilbage. Enten er jeg blind eller den er gemt særdeles godt.
Ramt af at jeg ikke kunne skifte filter, tænkte jeg at det måske kunne være tændrørene, de blev nemlig skiftet for 3000 km siden og i mine gamle Audier har jeg oplevet at nogle typer tændrør holdt op med at fungere ordentligt efter et stykke tid.
Så i med de gamle tændrør og bilen startede uden problemer og kunne tage gas igen.
Ud at køre en tur og den kørte som den skulle. Dog gik den ud to gange under kørslen på samme måde som før.
Det var bare ikke længere nødvendigt at slukke tændingen for at starte igen.
Der var en fejl i loggen efter disse udfald, P0215 samme som før.
Så nu er jeg på udkig efter nye tændrør. Og håber at det vil slå problemet effektiv ihjel.
Jeg mangler også at finde et sted at placere mit nyindkøbte benzin filter.
Er der nogen som har en ide om hvor det gemmer sig og er der nogen som har preferencer for hvilke tændrør der skal sættes i sådan en som bare virker ?
Endnu engang mange tak for indput og ideer.
Mvh
Per
-
Det er ikke sikkert, at din bil har et eksternt brændstoffilter - det har min 1.8 EW7J4 ikke. Jeg mener, KHJ, som desværre ikke har været aktiv på forum længe, svarede mig, at der er et lille indbygget filter i brændstofpumpen. Kunne pumpen mon være fejlkilden... Den er vist placeret under et plastdæksel under det højre bagsæde.
Vh
-
Smid lige et reg. nr eller sidste 8 cifre i dit stelnummer.. Så kan en venlig sjæl slå netop DIN dyt op.
Og dermed se om der er pumpe i tanken, samt HVOR det filter sidder ;)
-
VIN : VF38FRFNR81513724
Det vil være fedt at få flere oplysinger om bilen.
Jeg var ude at køre en tur idag for at hente 4 nye tændrør.
Den gik ud et par gange for mig, Denne gang både i tomgang og når jeg kørte.
Den ene gang havde den svært ved at starte igen, jeg gav den en lille pause og den ville starte igen og jeg kom videre.
Stadig med P0215 som fejlkode.
Det ville være rart at vide hvilken Benzin pumpe der sidder i den.
fejlen virker nu til at pege på benzin pumpe eller filter.
At den lige skal have en lille pause før den kan starte igen, lyder om om at presset på filteret skal tages fra og skidtet kan falde ud så den kan suge igen.
Opsummering:
Krumtap sensor gav jævnere tomgang.
Tændrør fik motoren til at køre mere stabilt.
Man kan ikke længere provokere den til at gå ud ved hurtig gas givning.
Går stadig ud ind imellem, men kræver ikke længere at tændingen slås helt fra før man kan starte igen.
Det ser ud til at der fra starten af har været flere problemer på en gang.
Jeg har tænkt mig at sætte ny pumpe i, den har formentlig kørt de 260000 km, som bilen har kørt, så den må godt være lidt træt.
Så planen idag er at få et kig på benzin pumpen og se om jeg kan finde et nummer så jeg kan bestille en ny.
Mvh
Per
-
Her har du oversigt over tank
(http://johansen-dk.dk/biler/pug tankpumpe.jpg)
og her lidt mere om din bil http://johansen-dk.dk/biler/Dokument1.pdf
Jeg har en helt ny pumpe på lager, som måske kan passe - kommer an på stikket - du er velkommen til at kontakte mig
Mvh
-
Nr 15 er filteret ;)
Tip.. Når der sidder en pumpe i tanken, så kan det høres at den kommer med en svag summen, få sekunder efter at der er sat tænding på..
1. Ingen lyd = defekt pumpe eller dårlig forbindelse..
2. Pumpen kan høres i laaaang tid = Slidt pumpe eller stoppet si i denne.
Ps!!! Drænet batteri kræver lang tids genopladning.. Forvent ikke at bilen går rent lige efter start med evt. startkabler.
-
Tak for input.
Tegningen indikerer at filteret sidder lige foran baghjulet helt ude i siden.
Der må jeg kigge igen.
Benzin pumpen kører kort tid efter tænding og ikke lang tid eller larmende. Så den lyder ok.
Der er ikke problemer med batteriet, der er fuld power på.
Skiftede til de nye tændrør og den oprindelige fejl var tilbage øjeblikkeligt.
Hurtig gas = død.
Gamle tændrør i igen.
Kan se at de nye var en anden model end de gamle.
Men de tændrør jeg startede med at tage ud kørte fint i en periode, så jeg tvivler på at de nye tændrør fejler noget. Der er noget andet galt som åbenbart gør den meget følsom for hvilke tændrør der er monteret.
Den benzin pumpe som er monteret har kun en tilslutning til benzin rør. Der er ikke returløb i pumpen.
Her skulle have været et billede. Men jeg kan ikke få det til at fylde kun 146 Kb og stadig kunne ses.
Jeg har fundet flg. numre på pumpen:
0973 200 9900
380 289 80
2156A05
-
Du har slet ikke et brændstoffilter ved tanken ??? Viser et opslag..
Tegningen VISER et filter.. Men det (nr 15) er slet ikke med på listen over reservedele.
Og typisk betyder det, at reservedelen IKKE er på den dyt.. Men at tegningen blot er "genbrug"
-
Med PP2000 kan der foretages test af elektriske komponenter, så man minimerer risikoen for at skifte dele i blinde.
Vær sikker på at dine tændrør er helt korrekte - jeg har to gange i træk været ude for at få forkerte tændrør, til trods for at reservedelsmanden både fik min nr.plade og motoroplysninger. Køb evt. originale Eyquem (evt. på Ebay) vær obs på at de blot skrues i med let hånd - 25 NM.
Tjek korrekt elektrodeafstand - juster evt. Hvis nødvendigt.
Vh
-
Hvis der ikke er et løst filter på bilen, så finder jeg det nok ikke :-)
Så det er en benzin pumpe med indbygget filter.
Jeg fatter bare ikke hvorfor man skulle lave en så tåbelig løsning.
Så jeg lader min vantro styre mig, så igen imorgen hvis jeg får tid. Så vil jeg kigge efter et filter langs panelet i højre side af bilen.
At den kan køre nogenlunde uden for mange stop med de gamle tændrør og de nye overhovedet ikke virker. Siger mig at der er noget andet galt end forkerte tændrør.
At de gamle tændrør fungerer bedre må være fordi de er på kanten af en eller anden tolerance.
Så jeg må erkende at jeg arbejder i blinde på at finde fejlen.
Overvejer at sende den på et værksted. Problemet er at de formentlig er på ligeså bar bund som jeg er.
Så kan jeg betale dem for at hælde dele på den indtil det fungerer og bagefter skulle diskutere med dem om det var alle delene der skulle udskiftes eller bare den sidste de monterede som fik det til at virke.
Hvis jeg ikke kan finde et filter næste gang jeg kigger på den, så tror jeg at jeg skifter benzin pumpen.
Hvis det ikke virker så ryger den nok afsted til Peugeot.
---
Jeg har selv en PP2000/Lexia men har aldrig fået den til at fungere.
Formentlig min manglende windows viden er årsagen.
Jeg har ihvertfald opgivet at bruge mere tid på det.
Efter utallige installations forsøg og kolde aftener i bilen gad jeg simpelthen ikke mere.
Det bedste resultat jeg opnåede var at kunne udlæse VIN.
Så den ligger og samler støv og jeg er stadig en smule sur på den.
---
Mvh
Per
-
Hvor bor du? - der er hjælpsomme folk, som gerne hælper med tester.
Jeg tror, du kan lede længe efter det filter, men uden resultat.
Hvad hedder de tændrør, du har i bilen - navn og modelbetegnelse?
Vh
-
Dem som virker (nogenlunde):
DENSO KH16TT
De nye :
DENSO K16HPR-U11
---
Jeg bor i Herlev 2730.
Jeg vil sige at jeg har ikke mod på at køre særligt langt i bilen som den er lige nu. Det virker temmeligt ustabilt når den pludselig stopper.
---
Fandt et andet indlæg med en som heller ikke kan finde filteret. Har sendt en besked til ham om han fandt det.
http://www.peugeotclub.dk/forum/viewthread.php?forum_id=6&thread_id=9161&pid=31750
Med venlig hilsen
Per
-
Hvis benzinpumpen lyder sund og kører kortvarigt ved tænding, var det IKKE en reservedel jeg ville skifte.
-
Victor44 skrev:
Dem som virker (nogenlunde):
DENSO KH16TT
De nye :
DENSO K16HPR-U11
---
Dine nye tændrør bør være korrekte til en 2.0 EW motor.
Har kørt på de samme i min 1.8 uden problemer.
Vh
-
Victor44 skrev:
Jeg har selv en PP2000/Lexia men har aldrig fået den til at fungere.
Formentlig min manglende windows viden er årsagen.
Jeg har ihvertfald opgivet at bruge mere tid på det.
Efter utallige installations forsøg og kolde aftener i bilen gad jeg simpelthen ikke mere.
Det bedste resultat jeg opnåede var at kunne udlæse VIN.
Så den ligger og samler støv og jeg er stadig en smule sur på den.
---
Mvh
Per
Jeg er temmelig sikker på, at jeg kan guide dig gennem en korrekt installation.
Om ikke andet, så har jeg velfungerende software og DANSK installations vejledning du kan få.
Smid mig en besked/mail hvis ???
Mvh Mikael
-
Ja jeg er også ret overbevist om at det ikke er tændrørene som fejler.
Jeg kom til at tænke på at den opfører sig som en karburatorbil med defekt accellerations pumpe.
Hurtig gas og den går ud, men man kan følge den op i omdrejninger og den har mindre tendens til at dø hvis den har omdrejningerne oppe.
Det ligner et benzin flow problem.
Jeg har besluttet mig for at skifte benzin pumpen, da det ser ud til at filteret er indbygget i pumpen.
Hvis jeg kunne have skiftet filteret ville det klart have været det første jeg ville gøre.
Den opfører sig som om at der ikke er fed nok blanding når der trampes på pedalen.
Så det er mit bedste gæt indtil videre.
Så ser jeg om den skal have nogle pædagogiske spark hvis det ikke virker.
Med venlig hilsen
Per
-
Ja så oprindte den store dag.
Eftersom benzin filteret befinder sig i benzinpumpen, så blev den skiftet.
Gosh, hvorfor laver man en konstruktion hvor man skal have tanken af for at skifte pumpen ?
Ja, det er vel ligeså underligt som at filteret er en integreret del af pumpen.
Efter en del kamp fik jeg den gamle ud og den nye i. Gab hvor er jeg træt af uregerlige O-ringe.
Nå, men resultatet.
Ja, en del mindre larm fra pumpen, jeg vidste ikke at den gamle larmede før den nye kom i.
Samme fejl som før.
Starte motor, hurtig gas = død
Jeg tror efterhånden jeg er moden til at smide bilen ud. Jeg kan ikke se noget logik i det her.
Lige nu kan den få lov til at stå og rådne op. Far er vred, Pædagogiske spark uddelt.
Nogen gode ideer ?
-
Øhh tanken afmonteret ???
Har den dyt ikke samme "lem" under bagsæde/bagagerummet som de andre biler har ??
Med adgang til pumpen oppefra ???
Det plejer kun at være i "Van`s" hvor tanken skal ned ???
(http://i.imgur.com/5bAeuKW.png)
-
Jo jo, der er et fint hul under højre bagsæde.
Det er bare ikke stort nok til at kunne få hverken omløber eller pumpen igennem.
Jeg kom dog til at klippe lidt i bilen, så nu er det muligt at få pumpe og omløber igennem hullet.
Jeg blev dog stadig nødt til at sænke tanken et par centimeter for at få de par milimeter ekstra som skulle til for at få krænget pumpe og omløber igennem.
Ja, indtil videre en irriterende kamp.
Mvh
Per
-
Få nu gang i din tester Per.. Du fik jo en frisk software ;)
-
Tror du skal gå ledningerne meget grundigt igennem fra ecu til dyser.
Har haft det problem i min diesel. Altså at den gik ud og jeg skulle vente lidt før den kunne starte. Tror ecu lukker ned når den føler en kortslutning. På min bil var der engang fjernet en clips der gjorde at et stål beslag på motoren havde gnavet igennem både plast bælg og isolering på en ledning. Når motoren væltede lidt som den gør når den får gas, så kortsluttede den.
Tror det er godt at tage fejlmeldingen bogstaveligt og undersøge ledninger super grundigt.
Bedste hilsener.
-
Ja, det med de dårlige forbindelser er også med i overvejelserne.
Jeg arbejder på at få PP2000 til at virke, men realistisk kommer den ikke i luften før i næste uge.
Jeg har inviteret en windows haj på besøg her på mandag. Så håber jeg at det kommer til at virke med den rigtige version af windows.
På lørdag vil jeg kigge på det igen.
Så er jeg forhåbentlig kølet nok af til ikke at gøre dumme ting :-)
Fandt en MAP sensor og en indsugnings temperatur føler i skuffen.
Ser om det gør en forskel.
Hvis ikke så vil jeg prøve at måle på gas positions potentiometeret.
Tage hele tændnings broen ud og se hvordan gnisten ser ud på tændrørene.
Hvis ikke noget af det gør at jeg kommer frem til årsagen så må jeg se om der er en god Peugeot doctor derude et sted.
Med venlig hilsen
Per
-
Ja så oprindt weekenden.
Først et forsøg på at starte motoren, der måtte jeg helt opgive.
Det kom til et par prutter og fejl P0215, P0201 og P0203.
Jeg kunne ikke genskabe injektor fejlene efter de havde vist sig første start forsøg.
Så det ser ud til at problemet er blevet værre, nu kan skidtet ikke engang starte mere.
Så til swap af sensorer.
MAP, og indsugnings temp føler skiftet.
Ingen fejl at se på positions potmeter.
Tændings broen kan trække 5 cm lange gnister, av.
Flere pædagogiske spark uddelt.
Ser om der kan udtrækkes mere info når/hvis jeg kan få PP2000 til at fungere.
Ja, jeg er godt gammeldags træt af at have en bil stående som er i nået nær perfekt mekanisk stand som ikke kan køre.
Med venlig hilsen
Per R Laursen
-
Nå, alting har en ende...
Det som fejlede var Tændspolen.
Set i bakspejlet giver det måske endda mening.
Jeg tænker at fejl P0215 kan være foråsaget af den defekte tændspole.
Hvis den trak så meget strøm at spændningen falder kan den fejl opstå.
Så nu triller bilen igen :-)
Lang kamp, øm fod, men nu kan man gøre vejene usikre igen :-)
Tak for input og opmuntring han ad vejen.
Med venlig hilsen
Per R Laursen