Peugeot Club Danmark

Teknik => Motor og Transmission => Emne startet af: Netz efter 24. Februar 2017, 00:34

Titel: Additiver, Olie og Rens... 206 GTI 2.0
Indlæg af: Netz efter 24. Februar 2017, 00:34
Hej Peugeot People

Har I nogle erfaringer med additiver i benzin mortorer til GTI? Gode og dårlige
Hvad er det bedste mærke - effekt og hvilke skal jeg holde mig fra?

Jeg har købt en Bell Add benzin additiv og er i gang... Første 200m gik fint...
Så sætter bilen ud ved lave omdrejninger (små ryk) går ikke i stå...
Fik renset karburatoren der var godt sort indvendigt - det tog da 95% af de små ryk/udsæt!!
Hvor ofte og hvor længe/hyppigt anvender I Additiv if any??

Min dyt kører fint, men jeg ville bare pleje hende lidt med den slags. Vedligeholdelse er jo bedre end rep :-)
Overvejer en olie renser (ved næste skift)
En omgang køler rens/tætner og udskift til ny kølervædske (nogle anbefalinger?)

Jeg har hørt om Nulon Olie og rense (additiver) (de skulle have noget NANO teknik i - ?? Men har svært ved at finde olien her i DK) Der er noget i Glostrup med rense vædsker men hvad med olien?

Ifølge min instruks bog skal min motor 135 HK anvende en "ACEA A3/B4, C3 - BMW Longlife-04 "
http://midlandoil.lv/index.php?part=4&part2=1&part3=1&part4=39&lng=en

Hvad bruger I andre? Og hvor præsis skal jeg være med den kode?  Aner ikke engang hvad det står for. Tænkte at andre shops i DK anbefaler Gastrol Edge. Men det er typisk en Castrol EDGE Ti 0W-40 A3/B4 motorolie 1L (Jeg har altid brugt 5W/30 ?? (Midlands)
Titel: RE: Additiver, Olie og Rens... 206 GTI 2.0
Indlæg af: Ole S efter 24. Februar 2017, 11:23
Hej
Nu ved jeg ikke hvor langt de bil har kørt, men en ældre benzin motor der spinner der ud af, kunne jeg ALDRIG finde på at give rens i olien. Der sidder sod i motoren, som tætner div steder, du risikerer, at den begynder at bruge ret store mængder af olie.

Køler tætner er NO-GO i min verden. Har du en utæthed skal du finde den og få det fikset. Vil du gøre noget godt for dit kølesystem, så tap væsken af, og skyl det godt igennem, og intet andet.

Vil du gøre noget godt for motoren, så skift olie og filter efter serviceinterval, og brug den olie der anbefales.

Tænk på devisen, if it aint broken, dont fix it. Dette gælder ISÆR med ældre biler. Fejler den ikke noget, hold snitterne væk. ;)

Men det er jo bare min mening ;)
Titel: RE: Additiver, Olie og Rens... 206 GTI 2.0
Indlæg af: Netz efter 24. Februar 2017, 12:05
Hej Ole

Jeg vælger at lytte til din erfaring!
TAK!
God weekend
Titel: RE: Additiver, Olie og Rens... 206 GTI 2.0
Indlæg af: Jack M efter 24. Februar 2017, 16:46
Jeg prøvede engang Bell ADD 3 motorens og der skete det som Ole skriver, den begyndte at bruge olie, oliesien stoppede til, oliepumpen gik til og der kom store oliedampe ud af krumtapsudluftningen og lagde sig i indsugningen.. jeg gad simpelhen ikke begynde at løse alle de problemer så jeg skiftede hele motoren,, så er helt enig med Ole..
Titel: RE: Additiver, Olie og Rens... 206 GTI 2.0
Indlæg af: Netz efter 24. Februar 2017, 20:33
Gisp... Jeg drikker resten af den Bell Add med lidt orange juice! - Den skal da ikke i min dyt!!
TAKKER

Hvad med karburator sprit? Bruger I det her i "istiden" :-)
Eller er det samme omgang?
Titel: RE: Additiver, Olie og Rens... 206 GTI 2.0
Indlæg af: Jack M efter 24. Februar 2017, 20:39
Det er ganske fint at bruge noget benzin adjektiv i dit tilfælde (dit tilfælde fordi du køre benzin, i mit diesel fordi ja jeg køre diesel)
Det holder delene rene, indsprøjtningen, forbrændingskammer mv ren så ingen ko på isen der :)

Men kanurator rens,, det kan da godt være jeg husker fuldstændig forkert og i så fald må du jo rette mig, men din bil har da ikke karburator
Titel: RE: Additiver, Olie og Rens... 206 GTI 2.0
Indlæg af: Holt efter 24. Februar 2017, 21:07
Karburatorsprit kan faktisk være en glimrende idé at bruge, også på indsprøjtningsbiler (der findes jo stort set kun veteranbiler med karburator tilbage) det der sker er at sprit kan blandes med både vand og benzin, altså en slags emulgator, derved kan man få kondensvand fra tanken ud ved at det er optaget i spritten der så er optaget i benzinen.


Holt
Titel: RE: Additiver, Olie og Rens... 206 GTI 2.0
Indlæg af: Jack M efter 24. Februar 2017, 21:25
Jeg syntes at huske at der i noget at det adjektiv der er i benzinen om vinteren allerede er noget der minder om.. men bare noget jeg har hørt
Titel: RE: Additiver, Olie og Rens... 206 GTI 2.0
Indlæg af: Ole S efter 25. Februar 2017, 00:46
Det er unødvendigt at anvende karburatorsprit nu om dage. Al benzin indeholder mindst 5% ethanol, det burde være mere end rigeligt at at trække evt. fugt/vand med ud.
Titel: RE: Additiver, Olie og Rens... 206 GTI 2.0
Indlæg af: Netz efter 27. Februar 2017, 00:23
Så er den ged da barberet... TAK!!

Jo min 206 GTI har en karburator - Jeg har da sammen med min ven Torben renset den :p
Den var lidt sort indeni (klart efter 17 år og knap 300.000 km).