Peugeot Club Danmark
Teknik => Motor og Transmission => Emne startet af: toyota efter 20. Maj 2017, 17:11
-
Hej
Nogen der ved om man kan skifte remhjulet på airconpumpen eller om man er nød til at skifte hele pumpen?, bilen er en 407 1,6 hdi fra 2004.
Pft
-
Jeg ved ikke om selve remhjulet kan købes løst som nyt.. Men selve magnetkoblingen kan.
Det BURDE være muligt at skifte begge, uden at afmontere selve aircon pumpen.
Muligvis skal plastinderskærmen afmonteres.
-
Kan være det er magnetkoblingeb den er gal med, det lyder som om man ryster en bøtte med møtrikker Når man lytter ved den.
-
toyota skrev:
Kan være det er magnetkoblingeb den er gal med, det lyder som om man ryster en bøtte med møtrikker Når man lytter ved den.
Skal jeg ikke kunne svare på.. Men princippet ser sådan ud.
Selve remskiven har i sagens natur et leje. Da dén skal kunne løbe frit, når aircon ikke anvendes. Og altid roterer når motoren er igang.
Magnetkoblingen har ingen leje.. Da det sidder "fast" på aircon kompressorens aksel.
Dette er som aircon kompressoren er opbygget på min Xsara.
http://[img]http://i.imgur.com/UCYCtbj.png[/img]
Ny magnet kobling
http://[img]http://i.imgur.com/g9hp7XW.png[/img]
-
Det er lejet inde i koblingen der er færdig, det kan vist ikke købes løst originalt, men på ebay er de til at finde.
http://kortlink.dk/ebay/qnmv
Holt
-
Holt skrev:
Det er lejet inde i koblingen der er færdig, det kan vist ikke købes løst originalt, men på ebay er de til at finde.
http://kortlink.dk/ebay/qnmv
Holt
Er helt enig..
Men det burde kunne konstateres ved at pille ribremmem af, og så manuelt dreje på selve remhjulet ??
Er lejet meget defekt, så vakler remskiven sikkert.. Eller lyder som nævnte "kasse skruer"
-
Gjorde som forslået, rev remmen af og drejede på hjulet, men det siger intet.... prøvede så de andre hjul og det eneste der knaser lidt er remstrammeren. prævede også at starte motor mens remmen var af for at høre om lyden stadig ville være der og den var væk, så det må være et af hjulene og det mest nærliggende er jo at prøve at skifte remstrammeren.
-
Skiftede remstrammer og medløberhjul for et halvt års tid siden. Inden lød det sådan her:
http://vocaroo.com/i/s0bH0I7wRfL2
De kostede ikke mange basører, så jeg skiftede begge dele og bagefter var der ingen mislyde.
VH
-
406st skrev:
Skiftede remstrammer og medløberhjul for et halvt års tid siden. Inden lød det sådan her:
http://vocaroo.com/i/s0bH0I7wRfL2
De kostede ikke mange basører, så jeg skiftede begge dele og bagefter var der ingen mislyde.
VH
Hmm.. Det kunne en stump sandpapir og lidt TYK olie vel have klaret ???;);)
-
Det kunne også være at dit remskivehjul på krumtappen er blevet skævt, så sidder remstrammer hjullet og flapper frem og tilbage og det kan lyde forfærdeligt ?
Jeg har prøvet det, det er forholdsvis simpelt at skifte, hvis man har en hjul "hammer", det er næsten umuligt at holde motoren så man kan skrue det af på normal vis, sådan skiftede jeg det sidst.
-
Hjul"hammer"?
Skifter man ikke remhjulet med vibrationsdæmper ved at lave modhold på krumtapakslen?
Vh
-
406st skrev:
Hjul"hammer"?
Skifter man ikke remhjulet med vibrationsdæmper ved at lave modhold på krumtapakslen?
Vh
"Hjulhammer" er Norsk for "Slagluftnøgle" Måske??? ;) ;)
-
Måske... Men at bruge en slagluftnøgle på krumtap-akslen lyder i mine ører som en hård omgang.
Nu skriver trådstarter jo også, at lyden kunne lokaliseres til området, der påvirkes af multiremmen, så det er næppe remskivehjulet på knastakslen, der skaber problemer.
VH