Peugeot Club Danmark
Teknik => Undervogn => Emne startet af: JHA efter 21. Juni 2017, 10:54
-
Hej. Vil skifte glidere i de forreste bremsecaliber på min 206+ årg 2010 da bremsen hænger en smule nu og da. Har haft gliderne ude på et tidspunkt for at smøre dem (og måske fået dem byttet om) og har ikke været opmærksom på den ene har en "gummidut" og den anden ingen. Mit spørgsmål er så hvad er rigtig placering?
Vh og god sommer
Jens H
-
Øhh. ;)
Der er normalt/DER ER ALTID en gummibælg på BEGGE glidere.
Mangler den ene, så sætter glideren sig meget hurtigt fast p.g.a. skidt og møg.
De fås som et løst sæt, inkl glidere og bremsePASTA.
(Kobberfedt er mindre egnet til gliderne)
Smid et reg. nr så kan de slås op. (der er flere versioner)
Og er det for eller bag bremserne ???
(Gætter på for, da bagbremserne "vist nok" er med tromler ??)
-
mikhan skrev:
Øhh. ;)
Der er normalt/DER ER ALTID en gummibælg på BEGGE glidere.
Mangler den ene, så sætter glideren sig meget hurtigt fast p.g.a. skidt og møg.
De fås som et løst sæt, inkl glidere og bremsePASTA.
(Kobberfedt er mindre egnet til gliderne)
Smid et reg. nr så kan de slås op. (der er flere versioner)
Og er det for eller bag bremserne ???
(Gætter på for, da bagbremserne "vist nok" er med tromler ??)
Nu vil jeg skyde på at Jens mener for enden af glideren og ikke støvhætten i toppen?
-
Den med gummiet på skal side for oven
-
Nåhhh DÈN dut ;)
-
Jeg er stadig ikke helt 100 på hvad den lille satan egentlig har af funktion
-
Hej.Rigtig set AXE1 og tak for svar pug407 :) Vh Jens H
-
Hej. Nu er den gal igen med de skide bremsere. Da jeg var i tvivl med gliderne blev der sat nye i + nye Bosch skiver og klodser. Da de havde kørt ca 2000 km perfekt begyndte de at ryste voldsomt. Skiver og klodser blev udskiftet og nu med Brembo skiver og klodser som har bremset jævnt og godt indtil nu hvor de har kørt 2500 km og også er begyndt at ryste. Hva f...... går der galt? Vh Jens
-
Går bremseklodseren løst i bremseåget?
Hvad smøre du glideren med?
Det er fy fy at bruger kobber fedt til at smøre glideren med, brug silikonefedt.
manchetten på dine bremsekalibre er gået til og stemplet kan så ikke løsne sig og binder hele tiden pga af rust
Hvis manchetten ikke er gået, så er det en meget god ide at sprøjte noget silikone fedt ind bag manchetten, og lade det trække lidt før du presser stemplet ind, jeg bruger selv den her http://classiccare.dk/shop/vis.asp?Id=B73605&Vgr=55&SearchCriteria=&Page=3
-
Hej pug407. Åget er rengjort på rot. stålbørste og smurt med Putoline Ceramic Grease (-40 - 1500 C) og det samme er gliderne. Stemplerne i caliberne blev trykket helt tilbage og smurt med noget i en tube som min kammerat (som er mekanikker) havde med. Så jeg mener alt er lavet efter bogen.Mon løsningen alligevel er nye calibre?
-
Hvis din kammerat, som er mekaniker, har hjulpet som beskrevet, bør det være lavet efter bogen. Hang hjulene, da I løftede bilen? Hvis ja, kan kalibre vel godt være skæve, men måske det i stedet er dit bremsemønster, der er lidt for hårdt. Pas på med at bremse kraftigt de første 6-800 km, indtil klodser og skiver er kørt til og undgå at holde helt stille med foden på bremsen efter hårde opbremsninger og lad i stedet bilen trille en smule af og til, imens du venter på grønt lys.
Jeg har en enkelt gang været ude for at klodserne lavede ballade og at en genmontering fjernede rystelsen. Prøv evt. at bytte inder/yderklodser.
Vh
-
Hej derude. De f..... bremser er stadig lige tossede. Er der en der ved hvor man kan få drejet skiver af som sidder på navet i Himmerland området.
-
JHA skrev:
Hej derude. De f..... bremser er stadig lige tossede. Er der en der ved hvor man kan få drejet skiver af som sidder på navet i Himmerland området.
Der er tydeligvis noget helt galt.. NÆSTEN uanset mærke af skiver/klodser, så skal de ikke begynde at ryste/blive skæve på så kort tid ??
Selvfølgelig kan "Brian kørsel" smadre selv den bedste skive. Men ?? ;)
Det værste skulle være en kraftig nedbremsning, med efterfølgende fortsat tryk på bremsepedalen. For så køler skiven forskelligt ned på områder hvor klodsen er/ikke er.
Det samme gælder skivebremser hvor håndbremsen virker via bremseklodserne. (for eller bag) Træk ikke håndbremsen hvis bremserne er MEGET varme.
Dine nav KAN selvfølgelig være skæve. Men så burde nye skiver begynde at ryste fra starten af ??
Når I montere de nye skiver, er anlægsfladen mellem nav og skive så HELT ren. (Gælder både skiven og navet) ???
Nogen har for vane, at fedte anlægsfladen ind med masser af fx. kobberfedt. Det er bare en rigtig "fejl 40".
Inden i skiller bilen ad igen. Løft hvert hjul op og mærk om bremserne løber frit. Gerne med et par kraftige tryk på bremsepedalen under "testen"
Som du selv har været inde på, så er nye kalibre MÅSKE vejen frem. (I begge sider)
Eller at smide et reparations sæt i de gamle. ( Inkl. nye stempler )
-
JHA skrev:
Hej derude. De f..... bremser er stadig lige tossede. Er der en der ved hvor man kan få drejet skiver af som sidder på navet i Himmerland området.
Så bør du overveje at sende den på værksted, da du angiveligt ikke kan finde ud af at lave bremser. :)