Peugeot Club Danmark
Teknik => Elektronik => Emne startet af: amager2 efter 03. August 2017, 09:57
-
Hejsa jeg har en perodisk fejl på min 307 1.6 fra 2004 ac45078
Under kørsel bliver bilen pluslig svær ja nærmest umulig at dreje og den hakker i styrtøjet nå man så prøver at dreje ind til siden.
Nå jeg så slukker bilen og venter et øjeblik og starter fungere det så igen
Jeg har efter fyldt med speciel servo oile fra thansen til peugoet hvor efter der er drejet fra side til side for at udlufte
Jeg har osse haft skildt el stik ad ved pumpen og renset dem
Men den gør det stadig...
Nogle gode idere til en løsning ?? Og hvad det kan skyldes ?
Mvh jesper
-
Der er iøvrigt ingen fejl ved motorlampen
-
Servoen er jo med elektrisk pumpe.
Det er et ret avanceret system kan jeg se.
Der sidder en maxisikring på 70 amp i motorrummet. Og en 10 amp.
Der er også et relæ, samt en "servostyrebox"
Når systemet virker igen efter stop af motoren, så er fejlen ret sikkert ikke fysisk ( servovæske m.m. )
Men rent elektrisk et sted ???
Det undre mig at du ikke får ABS/ESP fejl når det sker.. For funktionen af disse, indgår klart i servosystemet. ???
En mistanke kunne gå på selve servomotoren. At den er ved at være færdig ( Kul eller simpelthen fyldt med "snavs" ) ??
Er det ovennævnte som er årsagen, så kunne det MÅSKE forklare at du ikke får fejlmeldinger ??
PS!!! Du har da vist selv en diagbox/pp2000 ??? Melder den heller ikke "periodefejl" et sted ??? ;)
Men en fejl helt ude ved/i pumpen registers ikke altid som fejl.
-
Det er plaseringen af pumpen der gør det, da den er monteret under den højre vange i motorrummet, og stikkene og pumpen får alt vandet fra højre forhjul
-
pug407aut skrev:
Det er placeringen af pumpen der gør det, da den er monteret under den højre vange i motorrummet, og stikkene og pumpen får alt vandet fra højre forhjul
Enig.. Selv en servo/hydraulicpumpe på fx. en Citroen C5, som ikke sidder direkte udsat, kan med tiden ligne "lort" ;)
C5 pumpe:
(http://i.imgur.com/5OnWlrS.jpg)
-
Hejsa jeg kan ikke finde ud af om man kan få nye pakninger til pumpen hvis man hiver den af og skilder den ad via servicebox . da jeg hade inderskærmen af og renset stikne ved pumpen så det ud som om at der var en smule oile i det ene stik som dryppet ud men den virker ikke som om at den er utæt da der er masser oile i.beholderen og der ikke er spild der hvor bilen holder normalt i længer tid... Hvordan tømmer man den for gammel oile ??
-
mikhan skrev:
Servoen er jo med elektrisk pumpe.
Det undre mig at du ikke får ABS/ESP fejl når det sker.. For funktionen af disse, indgår klart i servosystemet. ???
.
Servopumpen får egentlig bare et speedsignal fra abs pumpen til fartafhængig servostyring, det er sammenhænget mellem de to enheder.
Holt
-
Holt ved du evt hvor det stik sidder ?? Tænker om det er dårlug forbindelse der der gør dette
-
Hvis jeg husker rigtig sidder stikket op i bunden af servopumpen, der er et stik med to kraftige ledninger, der er selve strømforsyningen, samt et stik med nogle ledninger til diverse signaler. Ud fra din forklaring, kunne man fristes til at tro det kunne være stikket med forsyningen der har en dårlig forbindelse, det var faktisk samme stik der fik et par 307 modeller til at bryde i brand da modellen var ny, alle biler blev tilbagekaldt, og stikket blev smurt ind i fedt.
Holt
-
Som sagt tidliger sker dette under kørsel hvor den begynder blive tung i styrtøjet og hvis men drejer hugger den meget og er næsten umulig at dreje jeg har haft stikene af og renset dem men uden resultat.skal siges at holder jeg ind til siden og slukker bilen og starter igen så fungere det igen...tænker om servomotoren ikke får signal om at motoren køre nå det sker...du skev at den fik noget signal fra abs eller noget ??
-
amager2 skrev:
Som sagt tidliger sker dette under kørsel hvor den begynder blive tung i styrtøjet og hvis men drejer hugger den meget og er næsten umulig at dreje jeg har haft stikene af og renset dem men uden resultat.skal siges at holder jeg ind til siden og slukker bilen og starter igen så fungere det igen...tænker om servomotoren ikke får signal om at motoren køre nå det sker...du skev at den fik noget signal fra abs eller noget ??
En helt "usandsynlig" årsag ??? ;)
Har du tjekket om toplejerne er ok ?? Har før oplevet at hvis eet eller begge er helt færdige ( Har et hårdt punkt, så KAN det give netop de symptomer )
-
amager2 skrev:
Som sagt tidliger sker dette under kørsel hvor den begynder blive tung i styrtøjet og hvis men drejer hugger den meget og er næsten umulig at dreje jeg har haft stikene af og renset dem men uden resultat.skal siges at holder jeg ind til siden og slukker bilen og starter igen så fungere det igen...tænker om servomotoren ikke får signal om at motoren køre nå det sker...du skev at den fik noget signal fra abs eller noget ??
Hvis den hugger når du drejer, så er det fordi at der mangler servoolie.
Og du skal kontrollere oliestanden med startet motor, og må meget gerne stå lidt over max med startet motor
ved udluftning, så giver du den fuld ratudslag og holder den der lidt, og det skal du gøre flere gange både til højre og venstre, og du skal gøre det når servopumpen har holdt stille i 30-60 minutter, da der ellers vil være skum i beholderen med det resultat at du ikke kan udlufte systemet
-
Hejsa jeg har chekket servooile og udluftet den uden resutat ...den gør det stadig perodiesk
-
Og den er på max eller lidt over med startet motor, eller ca 1,5 cm fra kanten i røret med stoppet motor ?
-
jeps der er masser oile i tænker det må være en signal fejl. men ved bar ikke hvor jeg skal lede efter den