Peugeot Club Danmark
Teknik => Motor og Transmission => Emne startet af: basilhot efter 15. August 2017, 20:29
-
Hej
Blot til venlig info
Det bedste man kan gøre for at rense for sod/koks i indsugningen er udblæsning med granulat. Men det koster desværre ret mange penge.
Peugeot Skanderborg kan rense med kemi og stålbørster og er næsten lige så godt og så koster det kun 3000-3500 afhængig af hvor slemt det er.
Min skal have tur i næste uge og jeg er spændt på hvor meget det hjælper på effekten :)
-
Hvad har du af problemer siden du mener at den skal adskilles og renses?
Hold os opdateret på sagen ;-)
-
Jeg har som sådan ingen problemer, men de kære THP'er er jo ret slemme med tilsodning. Hvis andre oplever problemer, så er det en fornuftig pris på en grundig rens B)
Min bil er blevet kildet lidt i motoren og med det opsæt jeg har burde den leverer flere HK, så jeg antager den er tilstoppet i indsugningen. Men uanset hvad er en rens en god idé :)
-
Er 3000 - 3500 kr ikke meget at betale for udbedring af en fejl, der ikke er der/ikke konstateret ??? ;) ;)
-
Tjoh måske, men hvis der ikke er noget fastbrændt sod overhovedet, så bliver den heller ikke renset. Men med 94000 km på bagen så sidder der nok noget snask tænker jeg
Opslaget var egentlig blot en servicemeddelelse til hvis man døjer med sodproblemer, så er den her rens et super alternativt til granulat operationen :)
-
basilhot skrev:
Tjoh måske, men hvis der ikke er noget fastbrændt sod overhovedet, så bliver den heller ikke renset. Men med 94000 km på bagen så sidder der nok noget snask tænker jeg
Opslaget var egentlig blot en servicemeddelelse til hvis man døjer med sodproblemer, så er den her rens et super alternativt til granulat operationen :)
Sådan læste jeg det også ;) ;)
-
Fik du renset den?
-
Yes, det gjorde jeg. Den var helt stoppet til :-/
-
Kan du så mærke forskel på hvordan bilen opfører sig bag efter?
-
Jeg kan ikke umiddelbart mærke forskel lige efter den blev renset. Men har fået den remappet og nu er kurven meget mere jævn og pænere end før
-
Hej Mads
...så har jeg samme problem med min 207 GT 93350 km, der har fejlkoder, der dækker en for lang kæde samt tilsodning i indsugning. Må jeg spørge om du valgte Peugeot Skanderborg til den opgave. ? Og hvad endte prisen på for den operation ? Iøvrigt tak for henvisningen, kunne du fortælle hvad prisen for udblæsning m granulat ville stå i. Sidst skal jeg også høre om du havde sådan et lille kamera til at se sodningen . Vh rene
-
Hej René
Ja, jeg valgte Peugeot i Skanderborg og gav 3000 for det. Min var stoppet pænt meget til. Man kan leje et kamera men det koster cirka 500 kroner, så det fravalgte jeg. Istedet kan de kigge med et spejl hvor slemt det er, det var gratis så det valgte jeg.
Granulat turen koster 6-7000 kroner og er kun en my bedre. Det er langt fra alle Peugeot værksteder der blæser igennem med granulat.
Øv hvis kæden også skal skiftes, så står du da desværre til en halvdyr regning :(
-
Tak Mads for svar, det kan jeg ihvertfald bruge til at sammenligne priser. Ja det med kæden, har jeg gravet en del i, og fundet meget brugbart info omkring dette emne på et tysk site det hedder ccfreunde.de . Mht til kædens forlængelse er det faktisk ikke det eneste problem, da tandhjulene er spændt med et moment, samt åbenbart noget ringere stålkvalitet end den tredje version af kædesættet, der indeholder ny bedre kæde samt ny materialekvalitet til de 2 bolte til tandhjulene. Ny større kædestrammerbolt med større moment for trykket på kæden. I den arbejdsbeskrivelse der skal benyttes, skal tandhjulene affedtes og fastspændingsmomentet er en del større end oprindeligt, således at timingen ikke skrider. Så der en en stor grund til at få skiftet kæden.
-
Jeg har lige erhvervet mig en 207 VTI der har samme motor, bare uden turbo, i den forbindelse så jeg et par videoer på Youtube om skift af kæden, og jeg ville ikke være skræmt af at skifte kæden selv. Stumperne er ikke specielt dyre, det er timelønnen der er den store synder, så hvis man selv kan skrue, kan man spare en pæn sum på en weekends arbejde.
Holt
-
Hej Holt - skal lige høre dig som ved så meget :) kunne du smide et link til den originale kæde, som indeholder alle 3 tandhjul kædestrammer guides pakning samt bolte. Det ville være fatalt at sætte et forkert sæt på ved skifte. Jeg har også set en engelsk gør-det-selv mand, der selv skiftede kæden ... godt nok på en Cooper s som er samme motor. Iøvrigt ville jeg ikke være bleg for at kalde det en konstruktionsfejl, meeen det ville jo koste en del penge at bruge den definition. (Undskyld - basilhot, for at stjæle din tråd). Holt, er du sikker på at din VTI også er en såkaldt Prince motor.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Prince_engine
-
Du stjæler hare løs ;)
VTI er ikke en Prince (THP), det står for turbo High pressure. En VTI er en sugemotor
-
Jeg vil stadig komme med den påstand at en VTI er magen til en THP bare uden turbo, eller egentlig er en THP vel en VTI med turbo, da den vist kom først.
Reservedelsnumrene er ikke helt identiske, men hvis man i 5 sekunder ser et billede af knastkæde arrangementet for begge motorer, skal man være noget skarp for at se forskel.
Til Stratocaster:
Jeg kan ikke få lov til at uploade billeder til min billedhost i øjeblikket, ellers havde jeg vist et billede med alle reservedelsnumre, så kunne du plukke lige de dele du skulle bruge.
Holt
-
Holt skrev:
Jeg vil stadig komme med den påstand at en VTI er magen til en THP bare uden turbo, eller egentlig er en THP vel en VTI med turbo, da den vist kom først.
Reservedelsnumrene er ikke helt identiske, men hvis man i 5 sekunder ser et billede af knastkæde arrangementet for begge motorer, skal man være noget skarp for at se forskel.
Til Stratocaster:
Jeg kan ikke få lov til at uploade billeder til min billedhost i øjeblikket, ellers havde jeg vist et billede med alle reservedelsnumre, så kunne du plukke lige de dele du skulle bruge.
Holt
Hej Holt - du må meget gerne sende de billeder til mig,og tak på forhånd..du er en guttermand, samt den udførende på mine sidste to fartpiloter.
-
Så lykkedes det at få gang i billedserveren, først et billede af knastarrangementet på en VTI
(https://images.imgbox.com/bb/65/URtSfcjh_o.png) (http://imgbox.com/URtSfcjh)
Og her på en THP174
(https://images.imgbox.com/17/13/YfGLJwLc_o.png) (http://imgbox.com/YfGLJwLc)
Jeg vil mene det er rimelig nemt at se et vist slægtskab mellem de to motorer, men om VTI motoren er en Prince, princegemal eller noget helt tredje, skal jeg lade være usagt.
Holt
-
Hej Holt - jeg er altså ikke enig i din betragtning af de 2motorer skulle være ens. Min 207 Gt med 151 HK er identisk med den nederste som du betegner 174 HK. Det er netop denne der er Prince motoren. Jeg kan se at lejringen af knasterne på selve blokken er meget forskellige, taktkæden er en anden, samt tandhjulene på knasterne, er forskellige på de to billeder du har uploadet, sidst men ikke mindst hele Taktkæde styret er anderledes. In my opinion...helt klart 2 forskellige motorer. Min har iøvrigt motorkode 5fx EP6DT. :)
-
@René, et lille råd. Hvis du selv går igang med operationen så skift HELE kittet og ikke kun kæden
-
.....det tør jeg godt nok ik selv at rode med, men kan bekræfte dig i at alt blir skiftet, da der er modificeret i flere af delene, siden min motor fra 2008 så dagens lys. Bare alene strammerbolten til kæden er på det seneste sæt en generation 3, så det hele blir skiftet.
- tak for rådet mht. den "dumme" motor :)