Peugeot Club Danmark
Teknik => Undervogn => Emne startet af: Holt efter 10. September 2017, 20:32
-
Nu blev det yngste skud på stammens tur til at erhverve sig et køretøj med fire hjul, valget faldt på en 307 1.6HDI 90 T6 fra 2006, solgt engros til CVR nummer, og derfor uden nogen former for garanti.
Bilen havde et par åbenlyse fejl i form af en revnet frontrude og knækket håndbremsekabel, ud over dette blev jeg meget overrasket over at erfare at bilen havde ca 2 cm ratslør målt på ratkransen, det har jeg aldrig oplevet på en 307 før. Jeg startede med at spænde bolten der holder ratstammen på tandstangen uden resultat, så blev bilen hævet op så man kan mærke efter slør i styrekugler og sporestænger, også uden resultat, så jeg er bange for det er selve tandstangen der er problemet, er der nogen der har oplevet noget lignende?
Det skal tilføjes at der ikke er sløre fra rattet til bunden af ratstammen, og at det kun mærkes under kørsel.
Holt
-
sejler bilen hvis du kommer ned i nogle dybe truckerspor?
Hvordan ser dækkene ud, er der unormalt slid på dem?
løs tandstang eller selve forbroen der er gået løs.
defekte bøsninger i bærearmene.
-
Har du prøvet at løsne begge manchetter på selve tandstangen ??
Jeg mener, at du så får syn indtil selve tandstangen ( Hvor sporestængerne er skruet på. )
Så burde det give syn for sagen om tandstangen har slør eller ej når en hjælper drejer rattet indenfor sløret.
Iøvrigt vil en slidt tandstang typisk kun have mærkbart slør omkring midterstillingen.
Så hvordan med slør i rattet`s yderstillinger (H/V) ???
PS!!! Hvordan med "krydset" nederst på ratstammen. I sagens natur, så vil bare millimeter`s slør dér, give temmelig meget slør oppe i rattet. ???
-
pug407aut skrev:
sejler bilen hvis du kommer ned i nogle dybe truckerspor?
Hvordan ser dækkene ud, er der unormalt slid på dem?
Det er begrænset hvor meget jeg har kørt i den, bilen står uden plader, så det er kun prøveturen og turen hjem på prøveplader jeg har kørt, men det er min klare fornemmelse at hjulene kan bevæge sig frit mellem yderpunkterne af ratsløret. Dækkene er fine med omkring 80% mønster og normalt slid.
Defekte bøsninger i bærearme plejer at kunne mærkes når man slipper gassen pludselig, det har jeg ikke bemærket.
mikhan skrev:
Har du prøvet at løsne begge manchetter på selve tandstangen ??
Jeg mener, at du så får syn indtil selve tandstangen ( Hvor sporestængerne er skruet på. )
Så burde det give syn for sagen om tandstangen har slør eller ej når en hjælper drejer rattet indenfor sløret.
Iøvrigt vil en slidt tandstang typisk kun have mærkbart slør omkring midterstillingen.
Så hvordan med slør i rattet`s yderstillinger (H/V) ???
PS!!! Hvordan med "krydset" nederst på ratstammen. I sagens natur, så vil bare millimeter`s slør dér, give temmelig meget slør oppe i rattet. ???
Jeg har ikke nået alverden, da bilen først kom hjem i går eftermiddag, med hensyn til ratslør i yderstillingen, er det lidt af en prøvelse, da det jo som beskrevet kun mærkes under kørsel, og jeg har ikke lige adgang til en stor åben jævn plads hvor jeg kan køre i cirkler uden plader.
God idé med manchetterne, jeg er ikke engang sikker på man behøver at tage dem af, jeg vil tro man kan mærke det gennem dem.
Angående kardankryds, sidder de inde i bilen på en 307, og jeg har mærket efter slør i hele ratstammens længde inklusiv kardan.
Jeg har en tandstang stående fra en 307 fra 01 med 107.000 på klokken, de har mærkelig nok samme reservedelsnummer, hvis der er den mindste antydning af slør i selve tandstangen, kommer den anden bare på.
Holt
-
Ud fra en lille test jeg lavede i eftermiddags lader det til kun at være i umiddelbart ligeud position problemet ligger, så der må vist en ny tandstang til.
Holt