Peugeot Club Danmark
Teknik => Motor og Transmission => Emne startet af: hoj72 efter 28. September 2017, 19:55
-
hej
servoen er forsvundet på min peogeot 307sw. jeg går ud fra at jeg bliver nødt til at skifte hydralikpumpen.
nogen der ved hvor man kan købe den billigt og om det er omfattende at skifte den+
-
Du kan komme til den fra høje inder skærm
Et ophug, Peugeot, Citroen eller ebay
-
pug407aut skrev:
Du kan komme til den fra høje inder skærm
Et ophug, Peugeot, Citroen eller ebay
Jeg har nu bilen oppe at hænge og jeg kan se serveolien bobler i beholderen, når jeg drejer rattet fra yderstilling til yderstilling.
Nogen der kan hjælpe mig og fortælle hvad det betyder?
-
hoj72 skrev:
pug407aut skrev:
Du kan komme til den fra høje inder skærm
Et ophug, Peugeot, Citroen eller ebay
Jeg har nu bilen oppe at hænge og jeg kan se serveolien bobler i beholderen, når jeg drejer rattet fra yderstilling til yderstilling.
Nogen der kan hjælpe mig og fortælle hvad det betyder?
Du fylder noget mere olie på, og den skal stå lidt over max med startet motor.
Før du kan fylde olie på, så skal skummet have lov til at falde til ro, før du udlufter den
-
ok
beholderen er allerede fyldt godt op, der står hydralikolie op i studsen og når jeg drejer fra yderstilling til yderstilling så bobler det ovenud af studsen. (ved slukket motor)
Hvordan skifter jeg hydralikolien og udlufter den, hvis det er bare det der skal til?
-
For at udlufte, så drejer du i yderstiling og holder den der, skiftevis højre og venstre, og det skal gøres med startet motor
-
Ok
Men hvorfor kommer der luft i systemet?
Er olien for gammel eller en utæthed?
-
Det er fordi at der har været underskud af olie, derfor skal oliestanden være ca 2 cm over max med startet motor
-
pug407aut skrev:
Det er fordi at der har været underskud af olie, derfor skal oliestanden være ca 2 cm over max med startet motor
Du skriver at der har været underskud af olie, men jeg har ikke fyldt noget på den og der står olie op i studsen. Så jeg er ikke sikker på at der har manglet noget. det skal siges at jeg kan se at min fjeder ved højre forhjul er knækket, men det har vel ingen betydning for servoen.
Men nu har jeg prøvet at dreje fra yderstilling til yderstilling i ca 20 min i tomgang og der kommer stadig bobler op og der kommer også lidt skum ovenpå. Resultatet er det samme, desværre.
Gør jeg noget forkert eller har jeg givet for hurtigt op?
p.s.
Kan man egentlig uploade en video her på forummet?
-
Nu holder du den vel stramt i yderstiling
Skummet kunne godt tyde på at skovlhjulet i pumpen lige nøjagtig ikke har nok olie med startet motor.
Du kan bruge youtube eller dropboks til video
-
Her ca 5 cm fra kanten med stoppet motor
https://www.dropbox.com/s/o7atpwfav2rvun6/20171002_200921.jpg?dl=0
Og her mellem de 2 røde streger på pinden, ligeledes med stoppet motor
https://www.dropbox.com/s/zdb4fzzkki8q8ya/20171002_201741.jpg?dl=0
-
Jeg har optaget en video som kan ses på det link.
Der bliver drejet en gang til hver side
https://youtu.be/VL7Map3K58U
Bobler den for meget og er der for meget skum
-
hoj72 skrev:
Jeg har optaget en video som kan ses på det link.
Der bliver drejet en gang til hver side
https://youtu.be/VL7Map3K58U
Bobler den for meget og er der for meget skum
Den burde ikke boble, og umiddelbart så ser det ikke ud til at der er for meget skum.
men olien ser ikke pæn ud, på video
-
pug407aut skrev:
hoj72 skrev:
Jeg har optaget en video som kan ses på det link.
Der bliver drejet en gang til hver side
https://youtu.be/VL7Map3K58U
Bobler den for meget og er der for meget skum
Den burde ikke boble, og umiddelbart så ser det ikke ud til at der er for meget skum.
men olien ser ikke pæn ud, på video
Må selv indrømme at jeg synes olien ser lidt mærkelig ud.
Så det du anbefaler er at skifte olien ud og derefter udlufte den ved at dreje fra side til side.
For at få olien ud, skal man vel løsne et rør? der er ingen bundprop går jeg ud fra.
-
du er nok nød til at løsne slangen nede på tandstangen
-
pug407aut skrev:
du er nok nød til at løsne slangen nede på tandstangen
Der er sgu ikke meget plads til at løsne ved tandstangen.
Kan jeg ikke bare løsne returslangen til pumpen og dreje hjulet frem og tilbage indtil der kommer nyt servo-olie ud af slangen og derefter sætte retur slangen på igen. Derefter dreje hjulene fra side til side igen.
Skulle det ikke kunne lade sig gøre sådan?
Retur slangen er vel den som sidder med et spændbånd og i dette tilfælde sidder den midt på pumpen. Korrekt?
-
Nu har jeg skiftet olien i systemet og desværre har det ikke hjulpet.
2 spørgsmål.
Ødelægger man noget i styretøjet, hvis man har kørt et stykke tid hvor servoen ikke har fungeret?
Er der nogen der har erfaring med at købe brugte reservedele til bilen på Ebay? Sådan en servopumpe er ikke helt billig. :(
-
Det er nok mest servopumpen der bliver gnasket i stykker hvis den køre uden olie
-
Jeg har skiftet alt olien i servopumpen og forsøgt at udlufte den. Udmiddelbart har det ikke virket, men pludselig idag mens jeg var ude at køre begyndte servostyringen at virke. Desværre var det kun for et kort periode.
Nogen som har prøvet noget lignende og er problemet servopumpen?
-
Har du prøvet at have en tester på den, det kunne jo være der var en fejl?
Man kan aktivere pumpen med tester, så kan man høre om der er noget der ikke køre ordentligt uden at motoren larmer
Det er et stort problem på 307eren med elektrisk servo pumpe at de går til.
-
pug407aut skrev:
Har du prøvet at have en tester på den, det kunne jo være der var en fejl?
Man kan aktivere pumpen med tester, så kan man høre om der er noget der ikke køre ordentligt uden at motoren larmer
Det er et stort problem på 307eren med elektrisk servo pumpe at de går til.
Hej igen.
Pug407 - du testede min bil for mig, hvor jeg fik at vide at testeren ikke kunne kommunikere med pumpen. Hvad betyder det egentligt? Elektrisk fejl eller defekt pumpe(Glemte at spørge dig, da du testede bilen for mig)
Nu har jeg skiftet servo-pumpen på bilen og problemet har ikke ændret sig. Stadig ingen servostyring.
Det skal siges at det er en brugt jeg har monteret købt over ebay.
Nogen som har en løsning på problemet? Bilen bliver med sikkerhed ikke synes uden en funktionel servostyring.:(
-
Det kan være signal på selve pumpen eller stikket, det er normalt her problemet med de forskelige komponenter i en bil.
men der kan selvfølgelig godt være et brud på et kabel eller dårlig forbindelse på en af maxi sikringerne i motorrummet, kør ned i bunden af linket http://jimbutterworth.co.uk/5fuses.htm
-
pug407aut skrev:
Det kan være signal på selve pumpen eller stikket, det er normalt her problemet med de forskelige komponenter i en bil.
men der kan selvfølgelig godt være et brud på et kabel eller dårlig forbindelse på en af maxi sikringerne i motorrummet, kør ned i bunden af linket http://jimbutterworth.co.uk/5fuses.htm
Til info:
servo styringen er funktionel igen.:)
Det viste sig at det var en dårlig forbindelse i maxi-sikringen på 70 A. Et af stikkende som 70 A maxi sikring sidder i havde en dårlig forbindelse(irret). Rensning af dette og udskiftning af sikringen, så var problemet løst.
Pas på med, at kun måle om det er forbindelse over sikringen, imens den stadig sidder i, for der vises ingen fejl, da sikringen ikke er sprunget. Man er nødt til at tage sikringen ud og se på stikket er ok for at være sikker.
Godt at jeg valgte at købe en brugt servo-pumpe i Englang til billige penge og ikke en ny en til 5-6000 kr.