Peugeot Club Danmark
Teknik => Elektronik => Emne startet af: AllanLarsen efter 21. Oktober 2017, 12:02
-
Siden jeg købte min elskede 206 16v har der aldrig været nogen alvorlige problemer før den anden dag hvor der begyndte og ske underlige ting.
Først så begyndte ladelampen og lyse og klikke.. okai tænkte jeg, den trænger til en ny generator..
Så begyndte lyset og gå ud, både foran og bagved..og hver gang den klikkede så kom lyset kortvarigt igen.
Nu er det kommet så vidt at lyset i instrumenbrættet er gået ud og nu virker intet..Selv min radio går død halvvejs ud, som om strømmen blive taget fra.
Det sidste den gjorde her til morges var at mine vinduevisker står fast halvt på forruden..
Jeg har søgt lidt her og der og en mener det er min bsi der er brændt af.. er det rigtigt og er det muligt og skaffe sig en erstatning og smide den i uden den skal kodes ?
-
Lader generatoren og hvad siger spændingen på batteriet?
Vh
-
Generatoren er skiftet og der er fuld ladning på den igen.. Så det er ikke der problemet ligger
-
Stelledning, stelledning eller måske endda stelledning ;)
Ikke at metoden er idiot sikker, men KAN give et fingerpeg.
Med et SÆT startkabler så bruger du dem begge FRA batteri MINUS pol. Og sætter den anden ende til et rent metalsted på motoren.
Det andet sætter du tilsvarende, bare til et rent sted på karossen.
Så får du en frisk stel både til motor og karossen.
Virker det, så må du finde den stel som er dårlig et sted.
-
Ja måske det kunne være en stelledning, men hvorfor skulle den hoppe af midt i det hele når jeg nu har kørt ubeklageligt i så mange år uden det mindste problem.
Det virker lidt underligt for mig og jeg har aldrig ligget og rodet under instrument brættet..
Men den BSI kan den undersøges om det er den der fucker det op ??
-
AllanLarsen skrev:
Ja måske det kunne være en stelledning, men hvorfor skulle den hoppe af midt i det hele når jeg nu har kørt ubeklageligt i så mange år uden det mindste problem.
Det virker lidt underligt for mig og jeg har aldrig ligget og rodet under instrument brættet..
Men den BSI kan den undersøges om det er den der fucker det op ??
Der er temmelig mange stelledninger på en bil.. 25 til 50 steder er ikke unormalt. Og den dårlige sidder ikke nødvendigvis under instrumentbrættet.
Typisk går der en kraftig fra batteri MINUS til enten motor eller karossen. Og så en kraftig stel mellem gearkassen og karossen. Tjek ISÆR sidstnævnte.
Det er ikke unormalt at en stel fejler med tiden.. Enten knækker kablet, eller der kommer dårlig forbindelse hvor den er monteret.
Dårlig stel kan sagtens optræde periodevis.
M.h.t. BSI´en så KAN den være defekt.. At finde selve fejlen på denne kan være svært. Men med en diagbox/pp2000 tester kan den evt. indkredses.
BSI´en er også afhængig af en god stelforbindelse..
-
206eren er kendt for dårlig stel.
Det lyder som om du har en løs forbindelse.
Mit gæt vil være på generatoren.
-
Barbaren skrev:
206eren er kendt for dårlig stel.
Det lyder som om du har en løs forbindelse.
Mit gæt vil være på generatoren.
Generatoren har da vist sjældent eget stelkabel.. ??? ;)
-
Allan !!! Du er 100 % sikker på, at BEGGE batteri poler er rene og ok. ??
Du har vel haft mindst den ene taget af, da generatoren blev skiftet forleden dag ???
-
Begge poler er 100% rene og bilen starter uden problemer og den lader som den skal.
Lige nu har jeg været nede og sætte et stel på som i fortalte, men indebar at min airbag blinker konstant nu.
Jeg må se det i øjnene at jeg skal ud og kigge efter ny bil
-
AllanLarsen skrev:
Begge poler er 100% rene og bilen starter uden problemer og den lader som den skal.
Lige nu har jeg været nede og sætte et stel på som i fortalte, men indebar at min airbag blinker konstant nu.
Jeg må se det i øjnene at jeg skal ud og kigge efter ny bil
Forstå sagtens at du er lidt ærgerlig lige nu. Men det kan stadig være en bagatel.
Bl.a. sidder der et par store maxi sikringer. De er godt gemt, men de kan sagtens være brændt eller have dårlig forbindelse..
Hvis du smider et reg. nr så kan jeg slå din bil op og evt. vise dig hvor de sidder.
Mvh Mikael ;)
-
YT 52 487
-
AllanLarsen skrev:
YT 52 487
Præcis din bil er der lidt tvivl om. Hmm
Altså om maxi sikringerne er skjult eller sidder synligt i sikringsboksen i motorrummet.
Det BURDE være sidstnævnte ??? Altså synlige.
TJEK alle sikringerne. ISÆR dem i rød ramme (plus MF01) på billede 2 ( Maxisikringerne )(MF sikringerne)
Specielt MF01, MF08, MF09 og MF11 er interessante.
OBS!!! Træk IKKE maxisikringerne ud, før du har taget en batteripol af
Billede 1 viser sikringerne i motorrummet.
Billede 2 er forklaringerne til hvilken der er til hvad.
(https://i.imgur.com/Igmg0c8.png)
(https://i.imgur.com/bUvnB4O.png)
-
Så er de sikringer tjekket og alle er pillet ud enkelvis og tjekket efter, men de så meget normale ud.
Men nu spørger jeg direkte..Den BSI boks der sidder nedenunder instrumentbrættet, den er der nogen der siger den kan være brændt af, så mit spørgsmål er...Kan den skiftes ud med en anden uden den skal kodes ?
-
AllanLarsen skrev:
Så er de sikringer tjekket og alle er pillet ud enkelvis og tjekket efter, men de så meget normale ud.
Men nu spørger jeg direkte..Den BSI boks der sidder nedenunder instrumentbrættet, den er der nogen der siger den kan være brændt af, så mit spørgsmål er...Kan den skiftes ud med en anden uden den skal kodes ?
nej det kan den ikke da det er en ecu og ikke bare en sikringsboks.
-
Ja den skal kodes.
Men bemærk at BSI og sikringsholderen inde i bilen SKAL være præcis til din bil.
En brugt kan måske være svær at finde, da bilen efterhånden er af ældre dato.
Men få nu en Diagbox/pp2000 tester på inden du køber nye stumper.
Hvis du oplyser hvor i landet du er, så er der måske en med den tester som gider udlæse bilen.
BSI Boks
(https://i.imgur.com/R7OwVVO.png)
Sikringsholder inde
(https://i.imgur.com/Qc128Kx.png)
-
Jeg er fra Middelfart. Og det der er værst er at jeg tør ikke køre nogen steder hen med bilen da forlyset og baglyset er gået ud.
Vinduesviskeren sidder halvt låst på forruden, mit horn virker ikke, min radio er gået kold mit i det hele ( flipskærm ) og nu blinker min airbag konstant.
Og lyset i instrumentbrættet er gået ud.
Alt sammen kom gradvis da jeg en dag, som alle andre dage, tog min bil og kørte en tur i Brugsen for at handle og på tilbagvejen begyndte ladelampen og blinke i et sjovt mønster. Den blev skiftet og fungere nu..14.5 volt er der på batteriet.
Centrallåsen virker og mange andre ting virker også, så det er mig en gåde hvorfor det skal være så kryptisk og finde den fejl
-
AllanLarsen skrev:
Jeg er fra Middelfart. Og det der er værst er at jeg tør ikke køre nogen steder hen med bilen da forlyset og baglyset er gået ud.
Vinduesviskeren sidder halvt låst på forruden, mit horn virker ikke, min radio er gået kold mit i det hele ( flipskærm ) og nu blinker min airbag konstant.
Og lyset i instrumentbrættet er gået ud.
Alt sammen kom gradvis da jeg en dag, som alle andre dage, tog min bil og kørte en tur i Brugsen for at handle og på tilbagvejen begyndte ladelampen og blinke i et sjovt mønster. Den blev skiftet og fungere nu..14.5 volt er der på batteriet.
Centrallåsen virker og mange andre ting virker også, så det er mig en gåde hvorfor det skal være så kryptisk og finde den fejl
Den nærmest jeg kender er Peter i Vejle..
Om han gider udlæse aner jeg ikke. Men du kan da prøve ham ;)
http://www.peugeotclub.dk/profile.php?lookup=5215