Peugeot Club Danmark
Teknik => Elektronik => Emne startet af: sidobre efter 09. Januar 2018, 18:20
-
Hej
Fjerbetjenings nøglen kan ikke drejes rundt i tændingslåsen på Peugeot 307 airvan. år 2004, 2,0 HD.
Fjerbetjeningen kan låse døreren op, og i. Så centrallåsen er ikke defekt.
Det må så antages, at fejlen må være "noget" ved startspærren i tændingslåsen.
Enten mekaniske slid i tændingslåsen, eller på nøglen. Har desværre kun denne ene!
Så forsøg med anden nøgle kan ikke afprøves, desværre.
Jeg har forgæves forsøgt (efter samråd med Jack M), at dreje rattet i små ryk til begge sider, og samtidig skubbet nøglen lidt op og ned i tændingslåsen samtidigt med nøglen er forsøgt drejet frem og tilbage. Men nøglen kan ikke drejes det mindste.
(Så før Jack M, og jeg, sagde hunden, går løs på startspærren/ratlåsen).
Vil nogen venligst giv bud på hvad problemet kan skyldes, og afhjælpes.
Mvh.
Sidobre
-
hen til nærmeste hugger og find låse og nøgler (flyt eksisterende nøgles inholhold - print og evt startspærrechip til ny nøgle) . så er du videre
mvh
-
Nej ikke noget med startspærren at gøre, har ingen indvirkning på låsen. Prøv at sprøjt noget WD40 i låsen
-
Har du tjekket om du bruger den rigtige nøgle.. Og ikke den til din anden 307 ;) ;)
-
Hej Alle
Tak for alle besvarelserne til nu, håber flere vil give besyv med.
(superpjok) Køber jeg en tændingslås hos en "hugger", så følger der vel en låsecylinder med dørlåsen(e)? ellers skal to sæt nøgler anvendes, holdvis til tændingslåsen, og døren.
(Mikhan) Ja, helt sikkert. Jeg har brugt den ene nøgle jeg desværre kun har til Airvanen. Jeg søgte om jeg havde skullet have fået en ekstra nøgle med ved købet af airvanen, og fandt to nøgler. De var ud fra stift fræsningen ens, og de blev afprøvet på 307 hatch'en som desværre endnu står i carporten, og som jeg skal lave nye paneler til, o.a.
Jeg har forsøgt med moderat kvantum rukolåse olie i tændingslåsen. Nøglen kan fortsat ikke drejes. I denne sammenhæng med at dreje rat frem og tilbage samtig med nøglen drejes frem og tilbage, og op og ned.
(speedi) Bilen henstår 6 km. fra min bopæl. Så i morgen når jeg kan komme til bilen. Giver jeg den en dosis rukolåseolie på ny, og som foreslået "større" dosis rukolåseolie. Og prøver det på ny.
-
Hej!
Ja tændingslås og dør/klaplåse kan købes som sæt.
mvh
-
Der sidder stifter i som i en ruko lås, men der sidder også en fjeder til at trække låsen tilbage ved start, denne kan knække og måske sætte sig så selve cylinderen ikke kan drejes, dog har jeg kun oplevet at den knækker. Der sidder også en "pal" som skal sikker at nøglen ikke kan trækkes ud når nøglen er drejet, det er her hullet i nøglens spids er til, måske den har indflydelse? Hvis det er slid, skulle du kunne dreje den hvis du lirker med nøglen.
-
Det har desværre ikke lykkedes mig at kunne dreje startnøglen i tændingsllåsen ved at spaye først med rukolåseolie i tændingslåsen, og fremgangsmåden, rat/drej samtidigt. Da det ikke kunne lykkes blev spayet mere med wd40 med samme ingen resultat.Samt renset ned i låsen med "nål".
Jeg har nu hos autoophug købt tændingsnøglesystem, lås, 2 (!) nøgler, dårlås, og tankdæksel til 500 kr. plus mons.
- Ville det have kunnet lykkes mig, at dreje nøgle, og starte bilen efter spaynbehandlingerne, ville jeg skulle have skåret en ekstra nøgle til bilen, da jeg kun har denne ene nøgle. Prisen for nøgleskæring har jeg fået oplyst er 700 kr., og dertil kommer udgiften til ny nøgle.
Da et tændingssæt hos autoophug var billigere samlet set blev det købt.
Jeg vil være taknemmelig hvis nogen i forum vil være mig behjælpelig med oplysning om hvordan tændingslåsen, den eksisterende, og nye af/på monteres.
Så vidt jeg har kunnet se efter jeg har fjernet plastbeskyttelsen omkring ratstammen, er låsen fæstnet med en "stub" skrue, og givetvis en styrestil ved siden af denne.
-
kræver at du har nøglen i låsen ellers skal du brække metallet lidt op som sidder på ratstammen, der sidder nemlig en lille stift som kan trykkes ind men kun når nøglen er i.
-
Det lykkedes ikke at kunne dreje start nøglen i tændingslåsen, efter denne var blevet spayet med rukolåse olie, og wd 40, og trykluft ned i tændigslåsen, og små slag på tændingslåsen.
Så der blev købt en tændingslås med dørlås, tankdæksel, og 2 nøgler ved en autophugger (625 kr.).
Nøgle-kode købt til ca. 200 kr. peugeot Risskov.
En uge efter blev der (med JackM) kodet nøgle til bilen.
Den starter. (og bilen kan køre :-).
(se også supplerende indlæg JackM 24-1-2018).
Imidertid er det ikke lykkedes at synkronisere nøglen til centralåsen: tænding tænd, tænding sluk, indsat nøgle, tænding på, og så hurtigt som muligt, trykket lås knappen på nøglen i 10 sekunder- samt forsøgt flere gange fra 10-30 sekunder) slået tændig fra, tager nøglen ud af tændingslåsen, ventet 10 (-30 sekunder). Trykket på lås op knap, og lås i knap. Men centrallåsen reagerer ikke på det.
Har nogen et bud på årsag, eller gerne bud til at afhjælpe problemet?
-
Har i prøvet med den gamle fastsiddende nøgle ( Altså bare med centrallåse delen ) ???
PS!!! Der sidder vel et spritnyt batteri i den nye fjernbetjening. ??? Batteriet skal have 3 volt eller meget tæt på.
-
Jeg forstår ikke hvorfor du skulle have kodet nøgler, man bruger da bare nøglebladet fra det nye sæt og genbruger elektronikken og startspærrechippen fra det gamle sæt.
Selv hovednøglen uden fjernbetjening kan åbnes så startspærrechippen kan flyttes rundt.
Holt
-
Det var også planen at følge samme metode ( " blot at bruge nøglebladet fra det nye sæt og genbruger elektronikken og startspærrechippen fra det gamle sæt".)
Der blev anvendt den medfulgte nøgle der fulgte med tændingslåsen fra autophuggeren, ved at flytte chippen fra den "gamle" nøgle over i "hugger" nøglen, og så forventeligt, at bilen ville kunne starte. Men ved tændingen derefter "turnede" blot motoren, men startede ikke.
Først da ny chip ( fra ny ubrugt nøgle) blev sat i "hugger" nøglen, og kodet med rekviret nøgle kode nr. fra peugoet via tester kunne motoren i bilen starte.
(problemer så tilbage, at centrallåsen endnu ikke er lykkedes at aktivere med den nye nøgle.. ?)
-
Holt skrev:
Jeg forstår ikke hvorfor du skulle have kodet nøgler, man bruger da bare nøglebladet fra det nye sæt og genbruger elektronikken og startspærrechippen fra det gamle sæt.
Selv hovednøglen uden fjernbetjening kan åbnes så startspærrechippen kan flyttes rundt.
Holt
Det var også den fremgangsmåde vi brugte men uden held, bilen startede først da der kom en helt ny chip og den blev kodet men hf delen virker stadig. jeg undre mig også meget over hvorfor den ikke vil starte efter bare at have flyttet huggerens nøgleblad over i den elektronik som bilen havde kørt med før, men det vil den her bare ikke.
-
Og i er sikre på i ikke overså selve startspærrechippen, den ligger jo løst i de gamle nøgler, men sidder på elektronikken i nogle af de nye.
Holt
-
Holt skrev:
Og i er sikre på i ikke overså selve startspærrechippen, den ligger jo løst i de gamle nøgler, men sidder på elektronikken i nogle af de nye.
Holt
Helt sikker, har prøvet det før :)
-
(mikhan)
Desværre fulgte der ingen ekstanøgle med ved købet af airvanen, blot fjernbetjenings nøglen.
Da den anvendte helt nye fjernbetjeningsnøgle havde batteri monteret, formodedes det at dette var nyt- selvom vi talte om, at det dog ikke kunne vides hvor lang tid batteriet havde været monteret i chippen i den nye nøgle.
I dag er købt nyt batter 2016, 3V (samme som findes i øvrige virkende nøgler til airvanen, og hatcbach'en (der endnu står i carporten, og jeg afventer forårets komme, så jeg kan komme videre med pladearbejdet på den).
Selv med nyt monteret batterie i chippen i nøglehuset aktiveres centralåsesystemet fortsat ikke.
-
Hej
Tak for alle besvarelserne til ovenstående.
Så kom 307 airvanen til at kunne starte med to nye (ebay købte), og dernæst kodede nøgler.
Men kun med den ene af nøglerne kunne aktivere centrallåsesytemet (?). Se gerne ang. nuværende situation. Motor og transmission "Peugeot 307 starter ikke" - ved JackM.
mvh. Sidobre