Peugeot Club Danmark
Teknik => Motor og Transmission => Emne startet af: toyota efter 09. Februar 2018, 18:41
-
Hej
Jeg har lige opdaget at jeg har fejl på gløderør, i PP2000 skriver den at relæ er aktivt, men den lægger en fejl på for/eftervarme... hvis det er et af gløderørene vil den så skrive hvilket eller ved den ikke det ? Bilen starter fint trods de lave temperaturer for tiden.
P koden er P1351
Pft
Bilen 407 1,6 HDI
-
Stel nummer ?
-
Stelnummer:VF36E9HZC21091708
-
Fejlkode beskrivelse
https://mega.nz/#!xcgUiYwZ!EeEvh91EezTmu0pyh_E1wYUaZ7e9FM6-pxoZfPppi0c
Diagram
https://mega.nz/#!NQJikIZL!nz8A5IdK1iMgusV_JugZhziH_X5UUeaEJR4gXsdJMTQ
Mål spændingsforsyningen på forvarmer relæ´et
Hvis den er der, så ohm gløderørne ud
-
du kan med diagbox teste/aktiver relæet, hvis det klikker så er fejlen i et af gløderørene. du kan ohme dem og kun skifte det defekte, eller skifte alle 4 det er noget rigtig lort da de knækker, taler er erfaring
-
P1351 er et defekt gløderør, og eneste måde at finde ud af hvilket der er defekt er ved at ohme dem, og her skal værdien være på ca 0.6 plus minus 0.1
men det kan også være hun benene i stikket hvor relæet er monteret på de ben skal lige klemmes lidt sammen, da Citroen og Peugeot er meget følsomme ved bare det mindste der ikke er kontakt, det vil sige at forbindelsen skal være tæt på 100%.
Men der er 99.99% sandsynlighed for at det er 1 eller flere gløderør der er defekt.
Og hvis du skal til at skifte gløderør på den, så skal motoren være drift varm ved afmontering af gløderørene, da spidsen mange gange har det med at side tilbage i blokken på en 1.6 hdi, for du vil nok ikke til at have topstykket af den i værste tilfælde nu når du lige har fået en anden motor i den
-
olsendk skrev:
du kan med diagbox teste/aktiver relæet, hvis det klikker så er fejlen i et af gløderørene. du kan ohme dem og kun skifte det defekte, eller skifte alle 4 det er noget rigtig lort da de knækker, taler er erfaring
Relæet klikker fint
-
pug407aut skrev:
P1351 er et defekt gløderør, og eneste måde at finde ud af hvilket der er defekt er ved at ohme dem, og her skal værdien være på ca 0.6 plus minus 0.1
men det kan også være hun benene i stikket hvor relæet er monteret på de ben skal lige klemmes lidt sammen, da Citroen og Peugeot er meget følsomme ved bare det mindste der ikke er kontakt, det vil sige at forbindelsen skal være tæt på 100%.
Men der er 99.99% sandsynlighed for at det er 1 eller flere gløderør der er defekt.
Og hvis du skal til at skifte gløderør på den, så skal motoren være drift varm ved afmontering af gløderørene, da spidsen mange gange har det med at side tilbage i blokken på en 1.6 hdi, for du vil nok ikke til at have topstykket af den i værste tilfælde nu når du lige har fået en anden motor i den
Så er der lidt arbejde til weekenden, vender tilbage med resultatet.
-
Er så ikke helt enig i, at "bare" relæ´et klikker, så er det okay.
Men "klikker" det, OG der kan måles volt på gløderør, så er relæet næppe defekt.
MEN det er set at relæ´et klikker fint, men der måles ingen volt på gløderør.
Så er relæét uanset klik, sikkert brændt af i kontakterne.
OBS!!!! Eet eller flere defekte gløderør, smadre ret hurtigt selv et nyt relæ.
Så evt. defekt gløderør skal/bør findes og udskiftes.
Ellers er 500 - 600 kr for nyt relæ smidt ud af vinduet. :(
Den 1.6 HDI motor starter/køre i reglen fint med defekte gløderør ( Selv i frostvejr )
Men vil typisk "ryge" en hel del lige efter koldstarten.
-
brugte noget af eftermiddagen under hjelmen, ohmede rørene og de sagde 0,4 så eftersom de er ens er de nok frikendt, stikkene sad også godt fast, så er lidt på bar bund her.... synes heller ikke at den ryger ved kold start. Næste skridt må være at måle om der kommer strøm til rørene, men det må vente til der bliver tid.
Læste i et ældre indlæg her på siden, at der var en der havde fået fortalt af Peugeot at 1,6 HDI havde en fantom fejl på netop P1351, nogen der har hørt om det ? Har også googlet lidt og fundet udenlandske forums hvor brugere har skiftet relæ og gløderør uden at have afhjulpet fejlen.
-
toyota skrev:
brugte noget af eftermiddagen under hjelmen, ohmede rørene og de sagde 0,4 så eftersom de er ens er de nok frikendt, stikkene sad også godt fast, så er lidt på bar bund her.... synes heller ikke at den ryger ved kold start. Næste skridt må være at måle om der kommer strøm til rørene, men det må vente til der bliver tid.
Læste i et ældre indlæg her på siden, at der var en der havde fået fortalt af Peugeot at 1,6 HDI havde en fantom fejl på netop P1351, nogen der har hørt om det ? Har også googlet lidt og fundet udenlandske forums hvor brugere har skiftet relæ og gløderør uden at have afhjulpet fejlen.
P1351 kan godt finde på at komme og gå, så slet fejlen det er muligt at det bare var en løs fejl
-
[/quote]
P1351 kan godt finde på at komme og gå, så slet fejlen det er muligt at det bare var en løs fejl[/quote]
Kan desværre ikke slette fejlen, den kommer tilbage når man starter bilen igen når den er kold.
-
toyota skrev:
P1351 kan godt finde på at komme og gå, så slet fejlen det er muligt at det bare var en løs fejl[/quote]
Kan desværre ikke slette fejlen, den kommer tilbage når man starter bilen igen når den er kold.[/quote]
Prøv at klemme de 4 ben i relæets multistik der går ud til gløderørene