Peugeot Club Danmark
Teknik => Elektronik => Emne startet af: henriks547 efter 22. Marts 2018, 13:59
-
Hej alle...
Jeg håber en eller anden vis mand kan hjælpe, efter onkel Google ikke kan.
Jeg er den lykkelige ejer af en Peugeot 406 2,0 (benzin) fra 2004. Et fremragende køretøj, jeg nødig vil af med.... Den er dog begyndt at drille.
Den starter og køre fint ind på jobbet. Når jeg skal hjem ligeså fint..MEN holder jeg så ind ved købmanden, går det galt når jeg starter. Så går den på 3½cylender. med "antipolution failure" ( ca hver anden gang jeg kører en tur og starter igen inden for 45 min)Testeren siger "periodisk elfejl på dyse 2". Jeg har skiftet dysen. Jeg har skiftet tændør, Jeg har skiftet tændingsbro. Jeg har haft reven alle stik (som jeg kan komme til oppefra) i motorum løs og givet dem kontaktspray. Lige lidt hjælper det. Jeg er ikke ret god til at måle strøm og modstand. Jeg har været med min lokale automester, som ikke umiddelbart kan hjælpe, med mindre han skal i gang med at lave en stor fejlsøgning = som vil blive dyr, da det tager tid at fejlsøge på periodisk fejl....Er den nogle som har oplevet det samme ? - og kan give mig et råd om hvad jeg nu skal gøre eller forsøge ?
-
.. og du er opmærksom på at cylinderrækkefølgen tælles fra gearkasse og ikke for tandremmen...
... hvis jeg ikke husker helt galt!
mvh
-
Ja - dysen sidder rigtigt...
Slet ikke andre som har oplevet det samme ?...og har en god ide ?
-
henriks547 skrev:
Ja - dysen sidder rigtigt...
Slet ikke andre som har oplevet det samme ?...og har en god ide ?
Et gæt er, at du har dårlig forbindelse mellem dyse 2 og motorstyringen. Evt. en delvis knækket ledning.
Hvis du smider et reg. nr, så kan jeg muligvis ??? finde noget brugbart, til at fejlsøge.
-
mikhan skrev:
henriks547 skrev:
Ja - dysen sidder rigtigt...
Slet ikke andre som har oplevet det samme ?...og har en god ide ?
Et gæt er, at du har dårlig forbindelse mellem dyse 2 og motorstyringen. Evt. en delvis knækket ledning.
Hvis du smider et reg. nr, så kan jeg muligvis ??? finde noget brugbart, til at fejlsøge.
Tusind tak fordi du vil hjælpe ....jeg er desværre bare lidt paranøja og ikke meget for at lægge reg nr offentligt op ..... Jeg har motorkode 3FZ hvis du kan bruge det ???..... Men ellers lad være med at lægge for meget krudt i det...det er lykkeds mig gennem en "hugger" at skaffe et komplet ledningsnet til motorrum .... Og skifter jeg lige så stille fra den ene ende til den anden, burde jeg vel kunne få løst mit problem (håber jeg)
-
henriks547 skrev:
mikhan skrev:
henriks547 skrev:
Ja - dysen sidder rigtigt...
Slet ikke andre som har oplevet det samme ?...og har en god ide ?
Et gæt er, at du har dårlig forbindelse mellem dyse 2 og motorstyringen. Evt. en delvis knækket ledning.
Hvis du smider et reg. nr, så kan jeg muligvis ??? finde noget brugbart, til at fejlsøge.
Tusind tak fordi du vil hjælpe ....jeg er desværre bare lidt paranøja og ikke meget for at lægge reg nr offentligt op ..... Jeg har motorkode 3FZ hvis du kan bruge det ???..... Men ellers lad være med at lægge for meget krudt i det...det er lykkeds mig gennem en "hugger" at skaffe et komplet ledningsnet til motorrum .... Og skifter jeg lige så stille fra den ene ende til den anden, burde jeg vel kunne få løst mit problem (håber jeg)
Husk at dække din nummerplade til, når bilen er på vejen. ;) ;)
-
Bilen endte med at komme til Peugeot værksted... Jeg havde haft to forskellige testere på som begge sagde el-fejl på dyse to ... Peugeot's tester sagde det samme .... MEN det var dælme DYSE 4 som hang i det...Fejl blev funden ved at hive stik ud mens bilen stod og tøffede på 3½ cylinder.. Nogen forklaring på testers "fejl-tolkning" var der ikke rigtigt... men også ligegyldigt - den kører som en mis igen - og så blev man da så klog...
-
henriks547 skrev:
Bilen endte med at komme til Peugeot værksted... Jeg havde haft to forskellige testere på som begge sagde el-fejl på dyse to ... Peugeot's tester sagde det samme .... MEN det var dælme DYSE 4 som hang i det...Fejl blev funden ved at hive stik ud mens bilen stod og tøffede på 3½ cylinder.. Nogen forklaring på testers "fejl-tolkning" var der ikke rigtigt... men også ligegyldigt - den kører som en mis igen - og så blev man da så klog...
Eneste forklaring er at der kun er registeret PERIODE fejl på dyse 2.. Og at fejlen på dyse 4 slet ikke er registeret.. Det er før set.. Alt efter grunden til dysefejlen.
-
Arrhhh...den køber jeg altså ikke helt... Dyse 2 VAR udskiftet med en spritny, for en måned siden...Så hverken knækket ledning eller dårlig forbindelse mellem mortorstyring eller dyse 2 .... og var det en "kendt" fejl tror jeg næppe at "sygehjælperen" i blå peugeot-keddeldragt ville starte ved dyse 1 som han gjorde med at pille ledninger ud...
-
henriks547 skrev:
Arrhhh...den køber jeg altså ikke helt... Dyse 2 VAR udskiftet med en spritny, for en måned siden...Så hverken knækket ledning eller dårlig forbindelse mellem mortorstyring eller dyse 2 .... og var det en "kendt" fejl tror jeg næppe at "sygehjælperen" i blå peugeot-keddeldragt ville starte ved dyse 1 som han gjorde med at pille ledninger ud...
Tror at du overser at dyse 2 meldte om en PERIODEFEJL" Det kan omhandle alt fra periodevis dårlig stikforbindelse til 100 andre årsager.. Bare det at dyse 2 blev skiftet (stikket af og på) kan sagtens fjerne den fejl.
Og nu er testeren jo ikke kun til at finde lagret fejl. Enhver fornuftig "bruger" ville lave live parametermåling også, når skift af dyse2 ikke hjalp. Og så kunne evt. fejl på dyse 4 muligvis vise fejl, som ikke nødvendigvis er lagret som en fejl.
At fejlfinde ved at tage et dysestik af gangen for fejlfinding, er da skolelærdom. Om ikke andet for os fra midten af sidste århundredet ;) ;)
En egnet tester er aldrig mere end et supplerende hjælpemiddel. Og ikke et vidundermiddel (værktøj) ;)