Peugeot Club Danmark
Teknik => Motor og Transmission => Emne startet af: 12345pj efter 07. August 2018, 15:40
-
Så fik jeg en anden fejl på den gamle bil, den har været på vej et stykke tid men nu er den konstant.
Bilen mangler trækkraft og jeg får fejlen P0299 og det virker som om der ikke rigtigt er ordentligt ladetryk på den.
Turboen spinder og der er ikke rigtigt noget slør i akslen.
Vakum regulatoren bevæger sig, jeg ved ikke om den bevæger sig nok.
Jeg antager den skal have vacum for at lave ladetryk ?
Jeg undersøger her om lidt om der er vakum på, jeg har desværre ikke et manometer til at måle vakum med, og jeg har kigget hos T Hansen og Biltema, det ser ikke ud til de har noget mere, nogen der ved hvor man kan købe et billigt et ?
Min laptop der kører Diagbox har ikke meget batteritid så jeg kan ikke teste så meget imens jeg kører, jeg kan teste alt imens den står stille.
Nogen forslag til hvad jeg skal kigge på ?
Min plan var at kigge på Vacuum solenoid, har jeg forstået det korrekt hvis jeg siger der kun er 1 stk på sådan en 407 1.6HDI fra 2005 ?
Jeg har en Citroen C5 fra 2001, det er en 2.0HDI med 140HK, er det samme turbo og opbygning med de samme ventiler, styring osv ?
Har jeg forstået det korrekt, at der ikke er en tilbagemelding på positionen af vacum regulatoren men kun indirekte vha ladetrykket ?
Gode råd er meget velkomne
-
Jeg glemte nok at sige at bilen er meget langsom, den kan ikke accellerere op ad den mindste bakke uden at få pryl på omdregningerne og det er jo ikke sådan man kører en dieselbil og selv ved høje omdregninger >3000 omdr/min er der nærmest intet træk, udover det så kører bilen som den plejer og hvis man ikke skal accellerere ret meget så mærker man det slet ikke.
Ok, så fik jeg set på C5'eren, de er jo rimeligt forskellige.
Og jeg kan ikke komme til vakum ventilen idag da jeg ikke kan komme ind under den idag.
Kan man prøve om det er styringen af turboen ved, enten at fjerne styringen (Vakum) eller ved at tvinge regulatoren til at være trukket helt sammen ?
-
Tjekket at vakum fra vakum pumpen er meget kraftigere end vakum til turbo regulatoren selv ved "behov" for mere ladetryk, dvs pedal i bund og motoren accelererer til ca 3000-3500 omdrejninger og pedalen slippes igen.
Ved at tvinge vakum regulator armen på turboen ned til stop skruen ses ca 2,2 (1,2) Bar ladetryk (med Diagbox) ved hurtigt at speede motoren op til de 3-3500 omdr/min.
Så konklusionen er indtil videre at vakumpumpen virker og at turboen virker.
Regulator armen på turboen kører fint så det burde heller ikke være der.
Jeg prøver at komme nedenunder og få kigget på slanger/rør og vakum magnetventilen ligeså snart jeg får mulighed for det.
-
Hej, fedt du skriver løbende opdateringer..
Fandt du et værktøj til at måle vakuummet ?
-
Tak, det er jo kun rimeligt når man beder om hjælp fra andre, derudover kan jeg godt lide når andre har skrevet en rækkefølge på hvad de har prøvet og evt gerne hvorfor, så kan jeg bedre forstå fejlfindingen og evt udelade noget eller lave en anden rækkefølge hvis det ikke er helt samme symptomer jeg ser.
Jeg har lånt et manometer på mit arbejde, rent held der var en der havde et liggende i skuffen, -1 til 0 Bar, perfekt til opgaven men det er nok slet ikke nødvendigt for jeg kan mærke der mangle vakum når jeg holder på enden af slangen til regulatoren på turboen.
Jeg forventer at jeg finder enten et defekt rør eller en defekt magnet ventil, jeg håber jeg kan komme under den i dag, den er godt nok død at køre i 2x60km hver dag.
-
Det er meget normalt nogle af slangerne bliver møre eller utætte så jeg tænker du er på den rigtige vej :)
Vil du tage et billede af magnometeret og sende til mig ? Hvis du har fundet et der er god til opgaven så skal jeg også have fat i et, de er rare at have, sender lige mit nr i en pb :)
-
Så fandt jeg fejlen og fik det repareret.
Det var gummi enden/bukningen på røret der sidder på ventilen oppe ved bremseforstærkeren, det er nu udskiftet med et andet stykke slange og et par strips.
Derfra går røret hen til et reservoir og videre til magnet ventilen.
Fra magnet ventilen går et rør hen til regulatoren på turboen samt et rør til toppen af motoren hvor der sidder noget filter lignende ppå enden af røret.
Jeg sender billeder osv imorgen, jeg fandt også et manometer hos Wattoo.dk, det koster 158kr + 29kr porto.
-
Super, dejligt når man finder sådan en fejl, køre den så fint nu ?
Jeg takker :)
-
Ja, den kører rigtigt godt, jeg er sikker på at den har været utæt i lang tid, i starten kun lidt og ikke hele tiden men så blev det værre og værre.
Vakumpumpen laver -0,7 til -0,8 bar tryk, det samme ligger der på slangen til turbo regulatoren i tomgang, jeg kunne ikke måle det med belastning på motoren men jeg antager at trykket nærmer sig 0bar når der er fuldt ladetryk og der er behov for at ladetrykket begrænses (ellers er min magnetventil defekt).
Det var dette jeg havde fundet hos Waatoo.dk men det går fra -1 til 5 Bar så kunne det bruges både til vacuum og til Ladetryk men det er ikke optimal.
https://www.wattoo.dk/vakuum-manometer-1-5bar-oe63-mm-rustfri-glycerinfyldt-1-4-ned-481181462?gclid=Cj0KCQjwzK_bBRDDARIsAFQF7zNbjjuYdC4YuT1K1hLBdj5pFN2k9Jw5x48Ho-5BoCMP8vHdx-927tsaApqTEALw_wcB
De har vist også et til -1 til 0 Bar men det er der flere andre der har også, bl.a Sanistål (VVS).
Det jeg havde lånt var denne type:
http://www.jp-industri.dk/fileadmin/user_upload/Produkt_PDF_UK/Pressure_gauges__type_221_F-321_F__page_E8.6.pdf