Peugeot Club Danmark
Teknik => Motor og Transmission => Emne startet af: leni efter 04. Oktober 2019, 12:51
-
Skal allerede skifte kondensatoren (fordanper) til klimaanlægget på nævnte bil.
Værkstedet ringede og fortalte, at kondensatoren ikke kunne skiftes uden at rørene også blev skiftet.
Synes det virker mærkeligt, at der på en 4 år gammel bil, allerede skulle være så tæret fast. Det ville give tæt på en fordobling af prisen
Er der nogen, der har erfaring angående dette?
Vil gerne høre gode råd, der evt kan få rørene løsnet.
Venlig hilsen
Leif (Esbjerg)
-
Vi skal lige have et par begreber på det rene, fordamperen sidder inde i varmeapparatet, og det kræver højst sandsynlig at hele instrumentbordet skal fjernes = ikke sundt for tegnebogen. Kondensatoren laver det modsatte og sidder foran køleren. Om rørene kan være tæret fast i kondensatoren på 4 år tør jeg ikke sige, det kan også være værkstedet laver en helgardering, jeg har prøvet det på en 9 år gammel 307, her sad nederste rør urokkelig fast, og da det er alu, tåler det ikke meget magtanvendelse. Jeg endte med at købe et nyt sæt rør hos en hugger. Jeg kan se dansk tysk autolager i Vejle har et sæt fra en bil der kun har gået 10.000 km
https://ditonet.dk/reservedele?q=F05281
Holt
-
Tak for svar.
Undskyld, det er selvfølgelig kondensatoren, der skal skiftes.
Synes det er tidligt, at rørene skulle være tæret fast, de ser i øvrigt "pæne" ud. Det der undrede mig var, at værkstedet var "sikker på", at rørene ville blive ødelagt - de ringede op for at sige det - hvis de ikke havde prøvet. De meddelte at rørene ville gå i stykker, men havde ikke samme udmelding, da bilen blev afleveret. Det er sikkert ud fra erfaring med materialerne.
Ville gerne høre erfaringer fra andre, der har fået skiftet.
Vil se efter et sæt rør hos en hugger,
Venlig hilsen
Leif
-
selvfølgelig kan kondenser da skiftes uden at skift rør. Lyder mærkeligt at de vil skifte rør på en 4 år gammel bil. Synes også det er meget tidligt at kondenser bliver utæt.
-
Det er desværre ikke unormalt at kondenseren skal skiftes på en nyere bil, en enkelt sten er nok til at ødelægge kondenseren.
Er bilen passet med service hos Peugeot er der måske noget kulance at hente.
Med hensyn til rørene burde de ikke være irret sammen på 4 år og på en HDi er det ikke sjov en opgave at skifte det lange rør der går ind til fordamperen.