Peugeot Club Danmark

Teknik => Motor og Transmission => Emne startet af: Nybrovej efter 19. December 2022, 22:33

Titel: Fejlkoder 3008
Indlæg af: Nybrovej efter 19. December 2022, 22:33
Hej

I display viser den fejlen "anti poultion fault" og bilen går i stå under kørsel. Jeg har slettet fejlene, men efter ca, 50 - 60 km, så lyser motorlampen.

Bilen er en Peugeot 3008 1.6 HDI (2010)

U1208 Kommunikationsfejl med motorstyringscomputer eller interfacecomputer for drivlinie
P0562 Fejl underspænding i computerens strømforsyning
P0087 Regulering af brændstofhøjstryk (tryk lavere end ønsket værdi)
P0093 Regulering af brændstofhøjstryk (Pump regulation electrovalve opens less than the setting)

Håber der er nogen der har en ide om hvad der kan være galt.

Mvh
Kurt
Titel: Sv: Fejlkoder 3008
Indlæg af: SR efter 20. December 2022, 08:41
Første step er tilstrækkelig strømforsyning - ellers kan du få alverdens falske fejl.

Er batteriet ok? - få det evt. målt ud - eller udskift det, hvis du kan gøre det selv (så sparer du værkstedets udmåling :) ). Det er jo højsæson for batterier som giver op, selv om bilen, endnu, starter fint.
Titel: Sv: Fejlkoder 3008
Indlæg af: Nybrovej efter 20. December 2022, 22:04
Hej SR.

Det vil jeg prøve, tak for input.

Opdate følger
Titel: Sv: Fejlkoder 3008
Indlæg af: Nybrovej efter 26. December 2022, 23:07
Hej
Opdate, jeg har sat et nyt batteri i bilen.
P0562 er væk, men jeg har stadig følgende fejl
U1208
P0087
P0093
Kunne det være en ide at få renset EGR ventilen, høre ofte at den kan lave nogle fejlkode.
Titel: Sv: Fejlkoder 3008
Indlæg af: SR efter 26. December 2022, 23:39
Det er jo fejlkoder i lidt forskellig boldgade.

Hvis bilen fortsat kan køre kan det skyldes pseudofejl - altså fejl som f.eks. blev sat som følge af manglende strøm.

Har du resat fejlkoderne efter udskiftning af batteriet? - nogle koder skal resettes med tester for at de ikke "sættes" i displayet igen - også selv om fejlene på bilen reelt er fjernet.

Hvis det var mig, ville jeg resette fejlene (f.eks. med DiagBox) og så køre en tur i bilen bagefter. Dernæst ville jeg udlæse fejl på ny og så starte fejlsøgning, hvis der stadig optræder fejl.
Titel: Sv: Fejlkoder 3008
Indlæg af: Nybrovej efter 27. December 2022, 11:35
Hej SR
Jep, jeg har reset via Diagbox nul fejl.
Fruen kørte på arbejde her til morgen ca. 40 km, og bilen gik i stå 4 gange. Motoren går ud som et lys, efter kort tid kan den starte igen.
Jeg må prøve at have testeren på når hun kommer hjem, og se hvilke fejl der er lageret.
Jeg kunne godt være bange for at det er de samme.
Jeg lavede en udskrift lige før jul, på partikelfilteret, og nederst står der at der er fejl på systemet, Additivering er umulig. Jeg har kørt testen på additivpumpen, og den starter fint.
Jeg har vedhæftet udskrift.
Titel: Sv: Fejlkoder 3008
Indlæg af: mikhan efter 27. December 2022, 16:09
Hvordan med brændstoffilteret ?? Ved du hvor gammelt det er ??

HVIS gammelt eller ukendt alder, så ville jeg skiftet det til en start..
Titel: Sv: Fejlkoder 3008
Indlæg af: Nybrovej efter 27. December 2022, 17:35
Hej Michan.
Det er ikke nyt, så jeg har fået et nyt, og skal have det skiftet.
Jeg har skilt det ad, og kan i den forbindelse se at den første dyse sveder en del "sort", så jeg tænker at der skal en ny skive og gummipakning til, puha.
Når det hele alligevel er skilt ad, kan jeg lige så godt få pillet EGR ventilen ud, og få den gjort ren.
Så er fridagene også brugt  ; :D
Titel: Sv: Fejlkoder 3008
Indlæg af: SR efter 27. December 2022, 20:40
Ja, det kan ofte være de små ting som gør en stor forskel.

Hygge med bilen :-) Håber at du kan stå inde om end temperaturen ude er nogenlunde rimelig pt.
Titel: Sv: Fejlkoder 3008
Indlæg af: Nybrovej efter 03. Januar 2023, 17:58
Opdatering

- EGR ventil renset, den var noget snavset, havde den også skilt ad, og jeg synes selv efter rens at køre lidt stramt. Tester på og ventil køre.
- Dyse, puha den sad fast og der var meget "hårdt snavs" som blev renset mv. Ny flammeskive, kobber skive, plastik pakning.
- Brændstoffilter skiftet.
Efter en prøvetur, var der ingen træk i bilen, øv
Jeg er ikke klar over om noget af de ovenstående kan have noget med de 2 nye fejl
- Tester på, de 2 forgående fejl P0087 og P0093 er væk, men desværre er der dukket 2 nye op
- P1434, årsag fjern, status, interval, "For høj temperatur eller afbrudt kreds for additiveringspumpens effekttrin
- P0299, årsag lokal, status permanent fejl, "Mængde for lille".
Jeg glemte lige at den også er begyndt at vise F5FF, fejl uventet reinitialisering af BSI-boks

Elsker gamle biler :)
Titel: Sv: Fejlkoder 3008
Indlæg af: mikhan efter 03. Januar 2023, 19:32
Du har et problem omkring turboen.. P1434 er næppe problemet ??

P0299 Boost pressure regulation : Air pressure below the reference value
P0299 Turbo pressure regulation : Pressure below reference value
P0299 Turbo pressure signal fault : Turbo pressure measured too low / Turbocharger pressure reference value
Titel: Sv: Fejlkoder 3008
Indlæg af: Nybrovej efter 03. Januar 2023, 19:42
Hej Mikhan.

Ja, så langt er jeg også med, det er bare om det har noget med den rensning af EGR, eller rensning af injektor.
Jeg kan se at vacuum ventil, eller hvad den nu hedder virker, den åbner og lukker alt hen efter om bilen går i tomgang eller er stoppet.
Har luftmassemåleren indvirkning på turbotryk eller hvor meget der skal lukkes igennem? Jeg har haft en klud i hullet da jeg rensede dyse og området omkring denne.
Titel: Sv: Fejlkoder 3008
Indlæg af: SR efter 03. Januar 2023, 22:53
Ja, der kan være en sammenhæng mellem MAF og manglende turbotryk.

Du har ret - ældre biler kan være en velsignelse.

Det med additivpumpe... fejlmeddelelser omkring elektriske komponenter kan også skyldes dårlige stelforbindelser.
Titel: Sv: Fejlkoder 3008
Indlæg af: Nybrovej efter 04. Januar 2023, 14:40
Hej.
Kan man kontrollere MAF ved hjælp af Diagbox, og i så fald under hvilket menu punkt.
Jeg har været inde hvor man kan teste forskellige elektroniske dele, herunder EGR ventil, men jeg synes ikke rigtigt jeg kan finde muligheden for MAP.
Jeg vil tjekke vakuum i Wategate, og selve slangen fra denne til vakuum pumpen.
Er der andre tjek jeg kan gøre ved turbo?
Titel: Sv: Fejlkoder 3008
Indlæg af: SR efter 04. Januar 2023, 18:41
Du skal nok ind under live målinger, men jeg kan desværre ikke hjælpe dig med at udpege punktet i DiagBox, da jeg ikke bruger det nok, men måske vedhæftede vejledning kan give svar.

Ellers kan Youtube måske hjælpe dig lidt videre :-)
https://www.youtube.com/results?search_query=how+to+test+maf+sensor+with+multimeter

Hvis du leder efter utætheder kan en røggenerator/røgmaskine være til hjælp, men den koster jo lidt: https://www.ebay.de/itm/175406460196
Titel: Sv: Fejlkoder 3008
Indlæg af: Nybrovej efter 12. Januar 2023, 22:29
Hej

Endnu en opdate
- Har målt på MAF, og den virker
- Gateway ventil på turbo virker også fint
- Efter endnu en prøvetur, hvor der manglede trækkraft, kunne jeg lugte en smule diesel, jeg troede i første omgang at det var noget der var spildt under skift af brændstoffilter, men det viste sig at det kom fra en mindre revne fra den manuelle pumpe. Gode råd var dyre, jeg prøvede at tætne med almindelig isolerbånd (det virker ikke), prøvet med cykellap (det holder heller ikke), har prøvet med gaffatape, og det er næsten blevet tæt, men ikke helt
Efter prøvetur fint træk i bilen, så ingen ny turbo pt. (dejligt) men den smider stadig en smule diesel. Pumpen er stadig fugtig, så den er ikke helt tæt.

Spørgsmål: Kan man købe den manuelle pumpe alene, eller skal man købe hele sættet. Jeg har fundet frem til at det hedder OEM 1574T5, Er der nogen der kan bekræfte det.

Mvh
Kurt