Peugeot Club Danmark

Teknik => Motor og Transmission => Emne startet af: Steen# efter 04. Juni 2024, 20:41

Titel: Er lige kørt i stykker...
Indlæg af: Steen# efter 04. Juni 2024, 20:41
Hej, jeg har en 2004 Peugeot Partner 1.6 benzin og motor lampen (den gule motorblok) begynder at lyse. Der er ingen mislyde eller høj vandtemperatur. Jeg kører endnu nogen få hundrede meter for at finde en p-plads og motoren går ud. Jeg checker olie og tandrem, alt er fint, men bilen vil ikke starte igen (der er strøm på batteriet og startmotoren arbejder fint) men bilen vil ikke starte. Ikke så meget som et lille håbefuldt host.
Nu har jeg taget pluspolen af batteriet i håb om det er noget elektronik der driller og prøver igen i morgen tidlig.

Er det nogen der har en ide?

På forhånd tak!

Og ja, der er benzin på!  ;D
Titel: Sv: Er lige kørt i stykker...
Indlæg af: SR efter 05. Juni 2024, 08:22
Krumtap- eller knastakselpositionssensor, tændingsbro, benzinpumpe (eller -relæ), dårlige elektriske forbindelser et sted.
Titel: Sv: Er lige kørt i stykker...
Indlæg af: Steen# efter 05. Juni 2024, 09:59
Hej, tak for svar! Ville alle disse mulige problemer få motorlampen til at lyse, før motoren gik ud?
Ingen held med at få den startet, efter overnatning med batteriet afkoblet. Masser af strøm og startmotor.
Titel: Sv: Er lige kørt i stykker...
Indlæg af: Holt efter 05. Juni 2024, 17:11
Du kan starte med at lytte efter benzinpumpen når du sætter tænding på, det er nok det eneste du kan uden en tester.


Holt
Titel: Sv: Er lige kørt i stykker...
Indlæg af: John Høj efter 05. Juni 2024, 22:07
Få en god tester på og udlæs hvilke fejl der er fremkommet. Skriv så resultatet til os, så vi bedre kan komme med mulige løsninger.
Titel: Sv: Er lige kørt i stykker...
Indlæg af: Steen# efter 11. Juni 2024, 12:04
Tak for svar. Nu er bilen blevet bugseret hjem og jeg skal finde en god tester, er der nogen der kan anbefale en? Jeg vil eventuelt også gerne kunne kode en ny nøgle.

Jeg har godt nok en liggende, men det må være 10+ år siden den sidst var i brug på en ældre PC, der ikke længere findes.

(https://i.postimg.cc/zyc31HHh/PXL-20240424-171020083.jpg)
link større foto https://postimg.cc/zyc31HHh (https://postimg.cc/zyc31HHh)
(https://i.postimg.cc/XZBqNN9z/PXL-20240424-171104458.jpg)
link større foto https://postimg.cc/XZBqNN9z (https://postimg.cc/XZBqNN9z)

Tænker ikke der kan findes windows software til den?
Titel: Sv: Er lige kørt i stykker...
Indlæg af: John Høj efter 11. Juni 2024, 13:53
Var der ikke lidt lettere at få et værksted til at sætte deres tester på? Mange tager kun omkring 500kr for at udlæse fejl.
Titel: Sv: Er lige kørt i stykker...
Indlæg af: Steen# efter 11. Juni 2024, 13:59
Jo, men bilen kan ikke køre og desuden er mit lokale værksted fuldt beskæftigede de næste 14 dage. Og så har jeg en pensioneret mekaniker der kan hjælpe mig hjemme, men han har ikke en tester.
Titel: Sv: Er lige kørt i stykker...
Indlæg af: Steen# efter 12. Juni 2024, 08:15
Lånte en lidt primitiv obd2 scanner og fik dette resultat
(https://i.postimg.cc/j2DQbhZ5/Peugeot-fejlkoder.png)
Titel: Sv: Er lige kørt i stykker...
Indlæg af: Steen# efter 12. Juni 2024, 08:21
Når der stadig står "Pending" efter lang tids venten, kan jeg så formode at det er en fejl?

P0444 : Fordampningskontrolsystem udluftningsventil - åben kreds
P0141 : udløses af ECU'en, når der registreres en funktionsfejl i det elektriske kredsløb i den første sektor af nedstrømningen i lambdasonde-varmeren.
P0135 : indikerer en skade på opvarmningskredsløbet i den opvarmede oxygensensor. Koden udløses af motorstyringsenheden, når den registrerer overdreven modstand eller kortslutning i varmelegemets kredsløb.

https://club.autodoc.dk/obd-codes/p0444
https://club.autodoc.dk/obd-codes/p0141
https://club.autodoc.dk/obd-codes/p0135

https://www.tjekbil.dk/nummerplade/DN65652/overblik Peugeot Partner 1.6 benzin først indreg 14-06-2005
Titel: Sv: Er lige kørt i stykker...
Indlæg af: John Høj efter 12. Juni 2024, 09:31
En primitiv tester kan nemt give et forkert billede af fejlene. Det bedste resultet får du ved at bruge en ordentlig tester. De fejl som du beskriver viser ikke helt hvor fejlen er, men ofte så er det et løst/irret stik, eller et ledningsbrud.
Titel: Sv: Er lige kørt i stykker...
Indlæg af: Steen# efter 12. Juni 2024, 09:36
Tak John. Er der en tester du kan anbefale?
Titel: Sv: Er lige kørt i stykker...
Indlæg af: superpjok efter 12. Juni 2024, 10:40
Den du har virker perfekt - vil jeg tro.

Skal installeres på en maskine med 32 bit software.

mvh
Titel: Sv: Er lige kørt i stykker...
Indlæg af: SR efter 15. Juni 2024, 09:58
Det indikerer for mig, at der er en dårlig forbindelse et sted - med de "mange" forskellige el-fejl.

Hvis der har været rodet med bilen på et tidspunkt, kan et kabel (med flere ledninger i) været blevet ført forkert og nu har du så et/flere ledningsbrud. Måske et stelkabel som ikke er spændt - eller er gået løst.
Har du tjekket stelforbindelser - til motor, karrosseri mv.


Når der er netværksfejl kan det give sig udslag på flere parametre.

Det kan være et modul, der støjer på netværket - f.eks. et ABS-modul eller noget helt tredje.
Titel: Sv: Er lige kørt i stykker...
Indlæg af: Steen# efter 20. Juni 2024, 14:18
Hej igen, Tak for svar! Jeg har tjekket for løse forbindelser uden held, og har nu testet med en Autel AutoLink AL519 OBD2-scanner og får følgende fejl

P0135 sensor heater circuit bank 1 sensor 1
P0141 sensor heater circuit bank 1 sensor 2

P0261 cylinder 1 injector circuit  low
P0264 cylinder 2 injector circuit  low
P0267 cylinder 3 injector circuit  low
P0270 cylinder 4 injector circuit  low

P0336 Crankshaft position sensor A circuit range/performance
P0444 Evaporative emission system purge valve circuit open

Er det rigtigt forstået at det formentlig er disse tre dele;
Impulssensor, krumtapaksel
Lambda-sonde, foran katalysator
Lambda-sonde, efter katalysator

I betragtning af at motoradvarselslampen tænder og bilen kan køre ca 1 km før motoren går ud (uden mislyde, den stopper bare), er det så sandsynligt alle tre dele fejler samtidigt - eller kan det f.eks. alene være Impulssensoren på krumtapakslen der gør at bilen ikke vil starte?

Det kunne også lyde som om der ikke kommer brændstof frem, er det så denne fejl: P0444 Evaporative emission system purge valve circuit open? Hvad hedder "Canister Purge Valve" delen på dansk? Jeg mener ikke at kunne høre brændstofpumpen gå i gang når der bliver sat tænding på (har først fået den i "støjfri" garage nu :-)

På forhånd tak!
Titel: Sv: Er lige kørt i stykker...
Indlæg af: John Høj efter 20. Juni 2024, 19:34
Så ville jeg kigge på brændstofpumpens el-forsyning først. Er der god stel, og strøm på, så er det jo nok pumpen der er gået.
Titel: Sv: Er lige kørt i stykker...
Indlæg af: Steen# efter 22. Juni 2024, 10:43
Hej John,
Tak for svar.

Det ser ikke ud til at brændstofpumpen får strøm;
1. Men der er strøm på sikring (nr2) til brændstofpumpe, både med og uden tænding?
2. Alle ledninger, samlinger og stel ser OK ud.
3. Vi kan ikke finde et relæ til brændstofpumpen, det mener mekanikeren der bør være?
4. Ang. fejlen "P0444 Evaporative emission system purge valve circuit open", er der en ventil et eller sted der kan være itu? Vi kan ikke se ventilen i givet fald. Hvad er den korrekte dansk betegnelse?
5. Kan det være rigtigt at tanken skal afmonteres for at skifte benzinpumpen?
6. TILFØJET Der er ingen strøm på lambdasonde sikring

Mange spørgsmål! Tusind tak for hjælpen!!

Peugeot Partner 1.6 benzin indreg 14-06-2005 - DN65652 stelnr VF3GJNFUB95123443

Hvis jeg tilslutter OBD2 scanneren får jeg de tretten førnævnte fejl - hvis jeg så sletter fejlene og læser igen, dukker kun
P0336 Crankshaft position sensor A circuit range/performance fejlen op 2 gange.

Hiver jeg så stikket ud og begynder forfra, får jeg de tretten fejl igen.

Hvis jeg læser Live Data starter den med
DTC_CNT: 5
FUELSYSA: OL-Fault


Titel: Sv: Er lige kørt i stykker...
Indlæg af: Steen# efter 28. Juni 2024, 11:23
Tusind tak til alle for hjælpen! Det viste sig at være BSM boksen i motorrummet der skulle udskiftes, jeg fandt en brugt.