Peugeot Club Danmark
Teknik => Motor og Transmission => Emne startet af: Steen# efter 04. Juni 2024, 20:41
-
Hej, jeg har en 2004 Peugeot Partner 1.6 benzin og motor lampen (den gule motorblok) begynder at lyse. Der er ingen mislyde eller høj vandtemperatur. Jeg kører endnu nogen få hundrede meter for at finde en p-plads og motoren går ud. Jeg checker olie og tandrem, alt er fint, men bilen vil ikke starte igen (der er strøm på batteriet og startmotoren arbejder fint) men bilen vil ikke starte. Ikke så meget som et lille håbefuldt host.
Nu har jeg taget pluspolen af batteriet i håb om det er noget elektronik der driller og prøver igen i morgen tidlig.
Er det nogen der har en ide?
På forhånd tak!
Og ja, der er benzin på! ;D
-
Krumtap- eller knastakselpositionssensor, tændingsbro, benzinpumpe (eller -relæ), dårlige elektriske forbindelser et sted.
-
Hej, tak for svar! Ville alle disse mulige problemer få motorlampen til at lyse, før motoren gik ud?
Ingen held med at få den startet, efter overnatning med batteriet afkoblet. Masser af strøm og startmotor.
-
Du kan starte med at lytte efter benzinpumpen når du sætter tænding på, det er nok det eneste du kan uden en tester.
Holt
-
Få en god tester på og udlæs hvilke fejl der er fremkommet. Skriv så resultatet til os, så vi bedre kan komme med mulige løsninger.
-
Tak for svar. Nu er bilen blevet bugseret hjem og jeg skal finde en god tester, er der nogen der kan anbefale en? Jeg vil eventuelt også gerne kunne kode en ny nøgle.
Jeg har godt nok en liggende, men det må være 10+ år siden den sidst var i brug på en ældre PC, der ikke længere findes.
(https://i.postimg.cc/zyc31HHh/PXL-20240424-171020083.jpg)
link større foto https://postimg.cc/zyc31HHh (https://postimg.cc/zyc31HHh)
(https://i.postimg.cc/XZBqNN9z/PXL-20240424-171104458.jpg)
link større foto https://postimg.cc/XZBqNN9z (https://postimg.cc/XZBqNN9z)
Tænker ikke der kan findes windows software til den?
-
Var der ikke lidt lettere at få et værksted til at sætte deres tester på? Mange tager kun omkring 500kr for at udlæse fejl.
-
Jo, men bilen kan ikke køre og desuden er mit lokale værksted fuldt beskæftigede de næste 14 dage. Og så har jeg en pensioneret mekaniker der kan hjælpe mig hjemme, men han har ikke en tester.
-
Lånte en lidt primitiv obd2 scanner og fik dette resultat
(https://i.postimg.cc/j2DQbhZ5/Peugeot-fejlkoder.png)
-
Når der stadig står "Pending" efter lang tids venten, kan jeg så formode at det er en fejl?
P0444 : Fordampningskontrolsystem udluftningsventil - åben kreds
P0141 : udløses af ECU'en, når der registreres en funktionsfejl i det elektriske kredsløb i den første sektor af nedstrømningen i lambdasonde-varmeren.
P0135 : indikerer en skade på opvarmningskredsløbet i den opvarmede oxygensensor. Koden udløses af motorstyringsenheden, når den registrerer overdreven modstand eller kortslutning i varmelegemets kredsløb.
https://club.autodoc.dk/obd-codes/p0444
https://club.autodoc.dk/obd-codes/p0141
https://club.autodoc.dk/obd-codes/p0135
https://www.tjekbil.dk/nummerplade/DN65652/overblik Peugeot Partner 1.6 benzin først indreg 14-06-2005
-
En primitiv tester kan nemt give et forkert billede af fejlene. Det bedste resultet får du ved at bruge en ordentlig tester. De fejl som du beskriver viser ikke helt hvor fejlen er, men ofte så er det et løst/irret stik, eller et ledningsbrud.
-
Tak John. Er der en tester du kan anbefale?
-
Den du har virker perfekt - vil jeg tro.
Skal installeres på en maskine med 32 bit software.
mvh
-
Det indikerer for mig, at der er en dårlig forbindelse et sted - med de "mange" forskellige el-fejl.
Hvis der har været rodet med bilen på et tidspunkt, kan et kabel (med flere ledninger i) været blevet ført forkert og nu har du så et/flere ledningsbrud. Måske et stelkabel som ikke er spændt - eller er gået løst.
Har du tjekket stelforbindelser - til motor, karrosseri mv.
Når der er netværksfejl kan det give sig udslag på flere parametre.
Det kan være et modul, der støjer på netværket - f.eks. et ABS-modul eller noget helt tredje.
-
Hej igen, Tak for svar! Jeg har tjekket for løse forbindelser uden held, og har nu testet med en Autel AutoLink AL519 OBD2-scanner og får følgende fejl
P0135 sensor heater circuit bank 1 sensor 1
P0141 sensor heater circuit bank 1 sensor 2
P0261 cylinder 1 injector circuit low
P0264 cylinder 2 injector circuit low
P0267 cylinder 3 injector circuit low
P0270 cylinder 4 injector circuit low
P0336 Crankshaft position sensor A circuit range/performance
P0444 Evaporative emission system purge valve circuit open
Er det rigtigt forstået at det formentlig er disse tre dele;
Impulssensor, krumtapaksel
Lambda-sonde, foran katalysator
Lambda-sonde, efter katalysator
I betragtning af at motoradvarselslampen tænder og bilen kan køre ca 1 km før motoren går ud (uden mislyde, den stopper bare), er det så sandsynligt alle tre dele fejler samtidigt - eller kan det f.eks. alene være Impulssensoren på krumtapakslen der gør at bilen ikke vil starte?
Det kunne også lyde som om der ikke kommer brændstof frem, er det så denne fejl: P0444 Evaporative emission system purge valve circuit open? Hvad hedder "Canister Purge Valve" delen på dansk? Jeg mener ikke at kunne høre brændstofpumpen gå i gang når der bliver sat tænding på (har først fået den i "støjfri" garage nu :-)
På forhånd tak!
-
Så ville jeg kigge på brændstofpumpens el-forsyning først. Er der god stel, og strøm på, så er det jo nok pumpen der er gået.
-
Hej John,
Tak for svar.
Det ser ikke ud til at brændstofpumpen får strøm;
1. Men der er strøm på sikring (nr2) til brændstofpumpe, både med og uden tænding?
2. Alle ledninger, samlinger og stel ser OK ud.
3. Vi kan ikke finde et relæ til brændstofpumpen, det mener mekanikeren der bør være?
4. Ang. fejlen "P0444 Evaporative emission system purge valve circuit open", er der en ventil et eller sted der kan være itu? Vi kan ikke se ventilen i givet fald. Hvad er den korrekte dansk betegnelse?
5. Kan det være rigtigt at tanken skal afmonteres for at skifte benzinpumpen?
6. TILFØJET Der er ingen strøm på lambdasonde sikring
Mange spørgsmål! Tusind tak for hjælpen!!
Peugeot Partner 1.6 benzin indreg 14-06-2005 - DN65652 stelnr VF3GJNFUB95123443
Hvis jeg tilslutter OBD2 scanneren får jeg de tretten førnævnte fejl - hvis jeg så sletter fejlene og læser igen, dukker kun
P0336 Crankshaft position sensor A circuit range/performance fejlen op 2 gange.
Hiver jeg så stikket ud og begynder forfra, får jeg de tretten fejl igen.
Hvis jeg læser Live Data starter den med
DTC_CNT: 5
FUELSYSA: OL-Fault
-
Tusind tak til alle for hjælpen! Det viste sig at være BSM boksen i motorrummet der skulle udskiftes, jeg fandt en brugt.