Peugeot Club Danmark
Teknik => Elektronik => Emne startet af: Ptollose efter 02. Juni 2025, 12:42
-
Jeg har en PEUGEOT 206 plus 1.4 i (73Hk) fra 2011 med KFT motor.
Den kan være lidt svær at starte, men får den lidt speeder går den fint efter 30 sek. Når den bliver varm og skal køre bykørsel tænder først ESP lampen og efterfølgende gul lampe med fejlkode P1337. Jeg har skiftet tændspole, tændrør, luftfilter, renset og tjekket modtand på indsprøjtningsdyserne, skiftet krumtapsensor og renset MAP-sensoren. Hjælper stadig ikke.
Kompression målt og OK. Motoren går dårligt når fejlen kommer - 3 cyl?
Det kan jo være en ledning med dårlig forbindelse, men burde fejlen så først komme når den bliver gennemvarm?
Overvejer om det kan være benzinpumpen og/eller benzinfilteret, men kan simpelthen ikke finde filteret.
Nogen gode råd?
-
...eller er der nogen der kender en super god 206-mekaniker på Vestsjælland (omkring Holbæk)
-
EHS lampe lyser? Hvad er EHS for noget? Det har jeg aldrig hørt om før.
-
Sorry - mente ESP. Netop rettet.
-
ESP: Det er typisk en fejl ved/med en ABS-sensor, der udløser fejl på ESP.
Computeren får formentlig et forkert signal - eller mangler et signal, fra sensoren. Det kan være i lejet (abs-ring), udvendig ABS-ring (det er der nok ikke på så "ny" en bil), skidt mellem leje og sensor, dårlige forbindelser etc.
Den anden fejl er relateret til en tændspole. Selvom de er udskiftet, kan der jo godt være en defekt.
Med en tester kan du se, hvilket spole der fejler. Prøv at bytte den rundt med en af de andre - og se om problemet flytter med. Det kan også være et defekt tændrør - samme øvelse som ved tændspole.
-
Kære SR - mange tak for dit svar.
ESP fejlen har her sammenhæng med at bilen går i tændingsfejl (kører på 3 cylindre). ESP lyser først og man kan mærke at bilen går dårligt og ca 10 sek efter lyser motor fejl lampen med fejl P1337 (misfire cylinder 1). Så det er ikke to uafhængige fejl.
Der er ikke seperat tændspole til hver cylinder. Der er én enhed med fire spoler integreret i. Så jeg kan ikke bare bytte om. Den er helt ny og i god kvalitet.
Samme med tændrørene. Helt nye og i god kvalitet.
-
Måske et ledningsbrud eller dårlig stikforbindelse på cyl 1.
-
Kære SR - mange tak for dit svar.
ESP fejlen har her sammenhæng med at bilen går i tændingsfejl (kører på 3 cylindre). ESP lyser først og man kan mærke at bilen går dårligt og ca 10 sek efter lyser motor fejl lampen med fejl P1337 (misfire cylinder 1). Så det er ikke to uafhængige fejl.
Der er ikke seperat tændspole til hver cylinder. Der er én enhed med fire spoler integreret i. Så jeg kan ikke bare bytte om. Den er helt ny og i god kvalitet.
Samme med tændrørene. Helt nye og i god kvalitet.
Der kan jo forekomme fejl på nye dele, men hvis du har sat ny tændingsbro på pga. fejlene, er det nok ikke en fejlmulighed.
Så skal du måske søge efter fælles forbindelser, hvilket kræver et ledningsdiagram.
Har du tjekket forsyninger til styrebokse?
Kan du fremprovokere fejlene?
Har du prøvet at måle spændingsfald mellem batteripoler og styreboks tilslutninger (husk at der skal være forbrug på, når du måler), altså plus til plus hhv. stel til stel.
Se på YouTube, evt. Voltage drop.... South Main Auto, Pine Hollow Autodiagnostics, Scannerdanner og lignende.
Det kunne være en dårlig stel.... når forbindelsen bliver varm mistes den. Her kan spændingsfaldsmåling være god.... når den er kølet af, bliver den god igen.
Det samme kan man se ved en dårlig lodning.
-
Hej SR og John Høj - tak igen :)
Når fejlen er på, har jeg forsøgt at skubbe/klemme alle ledninger og stik - uden resultat.
Ledningsbrud og stikforbindelse? Hvordan kan jeg ellers tjekke det?
Fejlen kan også fremprovokeres under kold start - hvis jeg ikke giver den en smule lidt speeder på de første omdrejninger (2-3 sek) går den på 3 cyl og tændingsfejl.
Forsyninger til styrebokse?: Vil jeg prøve...men styrebokse?? hvilke og hvor? der er jo sikringer/relæ boksen, men tænker ikke jeg får meget ud af det. Har kigget din youtube-ref.
Lidt på udebane. Jeg er jo bare almindelig bilejer :-)
Ville ønske der var en god mekaniker med erfaring i dette, der kunne gå bilen efter. Men hvem?
-
Vedr mekanikker, så er der jo autoriserede Peugeot værksteder over hele landet. Prøv dog en af dem. De har sikkert mødt problemet før.
-
Det er interessant, at du skal give gas for at den ikke skal gå i fejl - ved koldstart.
Det tyder på, at den har brug for mere luft - ergo, kunne det indikere, at den får for meget benzin, relativt.
Det kan faktisk godt give mening - du har måske en benzindyse som hænger lidt, periodisk(?) - men fejlen kommer sammen med ESP, hmmmm.
Du kan demontere dysen, åbne den/aktivere med et batteri og så køre dyserens igennem med en spray - eller udskifte dysen.
Eller du kan gøre som man bør gøre - fejlsøge... Der kan du finde videoer om test af dyser mv. på Youtube, nogle af de kanaler jeg har henvist til, har flere af den slags. DiagnoseDan kunne også være en kilde i den henseende.
Benzin er jo ret brændbart ::) ;D så når du arbejder med dyser, skal du tænke dig godt om, så ikke du får futtet bilen af.
- tag hele dysebroen op og sætte tryk på, evt. lad dyserne sprøjte ind i nogle gennemsigtige plastflasker, hvis du kan få det arrangeret - men pas nu på med brandfaren.
En benzindyse koster velsagtens nær det samme som en værkstedstime, så måske det kunne være en mulighed at skifte én dyse... selv om reservedelskanonen dermed blot er sat til affyring - frem for fejlsøgning.
Husk at cylinder nr. 1 altid ligger længst væk fra svinghjulet - undtagen på franske biler, hvor det er omvendt ;)
Jeg tænker ikke, at du har adgang til oscilloskop, men ellers kunne det være interessant om den mister signal til dysen, når den begynder på udsættere - både manglende benzin og luft kan give tændingsudsættere.
-
Stor tak for at I bruger tid på mig og mit Peugeot problem.
Ja, den har virkelig svært ved at komme i gang på koldstart. Når den så gør det, så går den perfekt efter ca 10-15 sek.
Jeg tror bare at jeg skifter dysen på cylinder 1 og krydser fingre.
Jeg har jo ellers haft dem alle afmonteret og tjekket modstanden som var den samme på alle….
Vil også YouTube lidt og se om jeg kan rense og aktivere dem.
Ellers er det nok tid at finde et Peugeot værksted som mener de har en 206-erfaren mekaniker ansat.
-
Det er jo det et forum som dette er til for, men husk at fejlsøgning er den rette vej, frem for reservedelsudskiftning på formodning, også selv om det er baseret på logik.
Når det er sagt og der mangler værktøj og måske viden, så kan pengene være spildt, men da du snart har udskiftet hele bilen, kan en timeløn konverteret til en dyse måske ikke skade - no offence ;D
-
- så cylinder 1 er længst til venstre på min Peugeot hvis man sidder på førersædet?
-
Ja.. Altså er cylinder 4 nærmest tandremmen og generator remmen.
Cylinder 1 er nærmest svinghjulet.
På franske biler. ;)
-
Så fik jeg skiftet injector på cyl 1 og renset de tre andre.
Nu starten den lidt bedre, men den kommer stadig med ESP efterfulgt af P1337 kort efter. Det er specielt når motoren er varm og den går i tomgang. Så kan man høre den går lidt ujævnt hvorefter fejlen kommer og den går på 3 cyl.
Talt med Peugeot som siger “tjek ledningen til krumtapsensoren” og vil ikke have den ind til fejlsøgning da udgiften ikke står mål med bilens værdi - hvilket jo kan være sandt nok.
Nogen gode råd eller kommentarer?
-
Lyt til hvad makanikkeren sagde vedr prisen på fejlsøgning. Måske er det på tide at udskifte bilen. ;-)
-
Så fik jeg skiftet injector på cyl 1 og renset de tre andre.
Nu starten den lidt bedre, men den kommer stadig med ESP efterfulgt af P1337 kort efter. Det er specielt når motoren er varm og den går i tomgang. Så kan man høre den går lidt ujævnt hvorefter fejlen kommer og den går på 3 cyl.
Talt med Peugeot som siger “tjek ledningen til krumtapsensoren” og vil ikke have den ind til fejlsøgning da udgiften ikke står mål med bilens værdi - hvilket jo kan være sandt nok.
Nogen gode råd eller kommentarer?
Sikkert et velment, men i min optik et elendigt råd til en DIY. Det er jo et "ikke-råd". Er du kommet videre med det?
Hvis du skal tjekke ledningen, skal du reelt tjekke signalet - og der får du brug for en tester, der kan gå dybt nok ind i bilens elektronik - eller en ekstern "signaltester", hvilket i praksis er et osciloskop.
Du skal så kende et normalt signal som du kan sammenligne med.
Der findes sider, hvor brugere er så venlige at dele den slags, men jeg kan ikke henvise til noget specifikt - måske via en database hos Pico, måske hos DiagnoseDan?
Du bør tjekke signalet i begge ender - og du kan sammenligne kold/varm, altså når der er et problem hhv. ikke et problem.
Det er værd at bemærke, at der er forskel på varm/kold - det kunne godt pege i retning af en lodning et sted - eller en ledning.
Det er lidt at lede efter en nål i en høstak, hvis ikke du har adgang til data eller testudstyr - og viden om hvordan det skal anvendes og evt. i kombinationer.
Det er sikkert korrekt med pris på diagnose/bil, men det er jo heller ikke gratis at indkøbe en ny bil.
Hvis den er relativt nysynet og ellers i orden, kan der måske godt være fornuftig i at få hjælp til fejlsøgningen.
På Fyn har jeg tidligere henvist til Koefoeds Garage, med succes - på Sjælland til Le Petit Garage.
-
Tak SR.
Jeg kontakter Le Petit mandag.
Med til historien er at den taber kølevand. Jeg kan ikke se hvor den lækker vand henne og der er ingen dråber på jorden.
Har haft problemer med at få systemet udluftet, og kan høre der er luft i systemet når den kører de første 100 meter.
Så jeg vil tjekke op på det her i weekenden.
Den har lige fået ny køler, udstødning og kobling.