Peugeot Club Danmark

Arkiv => Peugeot snak (arkiv) => Emne startet af: D_Jessen efter 20. Februar 2011, 20:44

Titel: Brændstofs økonomi på 306 HDI
Indlæg af: D_Jessen efter 20. Februar 2011, 20:44
Hej Alle.
Jeg har et par problemer med vores 306 st.car 2.0 HDI
Jeg kan desværre "kun" holde ca. 14km. pr. liter Dielsel, er der nogle der kan have nogle fif/råd til hvad der kan være problemet med dette? Luftfilteret er lige skiftet, så det burde være ok. Kørselsmønsteret er : 2 x 70km motorvej pr. dag, med ca. 110km/t der er ikke meget bykørsel blandet i det, dog max 50km. pr. uge.
Problem 2 er at jeg ikke kan få motortemperaturen op over ca. 75 grader den kommer ikke op over stegen over 70grader op instrumentbordet, og det er lige godt om den holder tomgang ½time eller lige har taget 70km motoervej, håber der er nogle flinke der kan hjælpe mig med dette, så jeg kan få bare en lidt bedre økonomi ud af den. Bilen har kørt 252000km.
Titel: RE: Brændstofs økonomi på 306 HDI
Indlæg af: jensjen efter 21. Februar 2011, 16:23
Hej, jeg har en bil magen til, og den kører 17-18 km/l ved blandet landevejs/bykørsel. Ved motorvejskørsel kommer den over 20 km/l. - Og det er ved almindelig frisk kørsel.
Jeg tror du selv er inde på det: motoren bliver aldrig helt varm, det er nok termostaten, der skal skiftes.
Titel: RE: Brændstofs økonomi på 306 HDI
Indlæg af: carsten0 efter 21. Februar 2011, 20:48
Få en tester på, og se om der er nogen fejl. Termostaten vil hjælpe, men de er længe om at blive varm
Titel: RE: Brændstofs økonomi på 306 HDI
Indlæg af: carsten0 efter 21. Februar 2011, 20:57
Udmærket tester

http://cgi.ebay.co.uk/U581-Diagnostic-Fault-Code-Reader-Scanner-CAN-OBD2-EOBD-/110650489465?pt=UK_Diagnostic_Tools_Equipment&hash=item19c3487a79
Titel: RE: Brændstofs økonomi på 306 HDI
Indlæg af: jb efter 21. Februar 2011, 21:50
Citér
carsten0 skrev:
Udmærket tester

http://cgi.ebay.co.uk/U581-Diagnostic-Fault-Code-Reader-Scanner-CAN-OBD2-EOBD-/110650489465?pt=UK_Diagnostic_Tools_Equipment&hash=item19c3487a79[/quote]
Titel: RE: Brændstofs økonomi på 306 HDI
Indlæg af: D_Jessen efter 22. Februar 2011, 10:56
Jeg snakkede lidt med en Peugeot mekaniker igår, og han mente at 14-15km/liter, så skulle jeg ikke forlange ret meget mere, da det jo var en "stor diesel motor" der ligger der i, og mente at hvis jeg eks. kører 130km/t så skulle jeg nok ikke regne med ret meget mere end 10-11km/l:o....Det med varmen sagde han at de sjællent blev 90grader (det jeg vil kalde driftvarm) Når jeg så nu læser at folk kan kører 17-18 km/L så tror jeg mere på at det er min bil der er noget galt med.
@ Jensjen : hvor højt oppe kommer din temp. føler? og hvor hurtigt kan den blive driftvarm?  Render den på ca. 90grader? Jeg glemte helt at skrive at termostaten er skiftet for kort tid siden, så den burde være "frisk" Nu skal vognen snart til service, så de kommer til at kaste en tester på den, for jeg syntes det lyder for lidt stadigvæk med 14-15km/L
Titel: RE: Brændstofs økonomi på 306 HDI
Indlæg af: jb efter 22. Februar 2011, 12:00
Bare lidt til sammenligning, min er godtnok en 308 HDI 1.6, den køre pt. 18-19 km/l. ved pæn kørsel, og temp. nålen stiller sig i midten og når det er så koldt kan det tage sin sin at den bliver varm, har oplevet at der går ca. 4 - 5 km. før den er driftvarm.
Titel: RE: Brændstofs økonomi på 306 HDI
Indlæg af: jensjen efter 22. Februar 2011, 15:57
I morges tog det ca. 12-14 km inden den var på 85 grader.
Titel: RE: Brændstofs økonomi på 306 HDI
Indlæg af: jensjen efter 22. Februar 2011, 16:08
Måske skal det lige med, at det var i sommers, bilen kørte de nævnte kilometer pr. liter. Jeg er begyndt at køre en del med trailer spændt efter, så jeg har ikke tjekket km/l for nylig. Var en tur til Berlin i sommers, hvor den kørte 21 km/l medregnet kø-kørsel en del af strækningen.
Endvidere er min fra 1999, og altså uden aircondition.
Min 306èr har kørt 375.000 km.
Titel: RE: Brændstofs økonomi på 306 HDI
Indlæg af: jensjen efter 22. Februar 2011, 16:14
Hov.   Du kører vel ikke med tagbagagebærer?  Da jeg gjorde det, kom den ned på de nævnte 14-15 km/l, så jeg skyndte mig at afmontere den igen efter brug.
Titel: RE: Brændstofs økonomi på 306 HDI
Indlæg af: mulle efter 22. Februar 2011, 20:50
Har en 407 2,0HDI SW m/FAP (136HK) ,sommer og vinter er gennemsnittet ca. 18km/l ,det længste jeg har fået den til at køre er 19,5km/l og jeg har presset den ned til 16km/l med trailer.
Klima anlægget sluger ca. 1km/l om sommeren.
Motor temp. når aldrig over 70/80grader.
Sommer dæk er Michelin energy 205/60x16
Vinterdæk er Kleber krisalp 205/55x16
Titel: RE: Brændstofs økonomi på 306 HDI
Indlæg af: carsten0 efter 22. Februar 2011, 22:21
Kører omkring 17 i 406 Hdi 2,0. Samme motor som din, hvis det er en 110hk. Den nåde 80 grader efter 10 km i morges Den bliver 90 grader, når den er driftsvarm
Titel: RE: Brændstofs økonomi på 306 HDI
Indlæg af: D_Jessen efter 23. Februar 2011, 09:50
Hej Igen. Jeg er glad for i andre ligger og kører noget mere end jeg gør, det må jo tages som et tegn på min ikke er helt frisk. Jeg har ikke aircondition i vognen, og kører hellerikke med tagbøjgler til dagligt, så de 2 ting kan jeg udelukke.
Motoren er "kun" den lille 90hk. Nu er jeg jo ikke mekanikker, men hvad sker der hvis jeg eks. prøver at pille termostaten ud og kører uden nogle dage, skulle det ikke kunne hæve temp. på motoren, eller får det modsatte effekt? eller kan det være temp. føler på køler eller hvor den nu sidder, der kan have en dårlig (stel?) forbindelse, også den ikke virker helt og den slet og ret ikke måler rigtigt?
Titel: RE: Brændstofs økonomi på 306 HDI
Indlæg af: sgt efter 23. Februar 2011, 11:54
Hej.

Din termostat skal du ikke pille ud. Så vil vandet rende ud i køler uanset temperatur. Så vil din temperatur blive meget lav..

Du har en temperaturføler i din køler som starter køler-blæseren, når denne bliver for varm, så denne har ikke den store betydning her.
Titel: RE: Brændstofs økonomi på 306 HDI
Indlæg af: D_Jessen efter 23. Februar 2011, 12:24
Jeg tænkte på at der vel sidder en føler et sted der fortæller instrumentbordet hvor varm motoren er, det var den jeg tænkte pä, om den kunne være iret, eller på anden vis ikke har fuld forbindelse.
Titel: RE: Brændstofs økonomi på 306 HDI
Indlæg af: jensjen efter 23. Februar 2011, 19:42
Hej Dan, min er også på 90 hk. Hvis du kan finde ud af at pille termostaten af, kan du også skifte den igen, det er set før, at selv en spritny termostat ikke virker, og jeg tror stadigvæk, at det er der problemet er, uden dog at være ekspert :o En termostat koster jo ikke ret meget.
Titel: RE: 306 2,0 Hdi 90 hk brændstofekonomi
Indlæg af: huseauto efter 26. Februar 2011, 00:23
Jeg har haft 306 2,o Hdi st.car  fra 2000 og kan sige at det var den bedste peugeot model der er lavet. Har altid kørt over 20 km/l og aldrig noget i vejen.
Kører nu 407 1,6 Hdi st.car men stadig savner den 306.
Der må være noget i vejen med din.

venlig hilsen
Titel: RE: Brændstofs økonomi på 306 HDI
Indlæg af: litt@u efter 26. Februar 2011, 13:28
min er med aircon. chippe til 110.. kørt 300000. den ca 20. ved motervej med 110. og lande vej 18-19. men hvis jeg køre 130 og bisset. går den 15-16 og det er en 306 hdi...den er også virkelig langt tid om at blive varm.. det er helt vildt. kan køre 20 km. og den komme sjælden over 70 grader:o
Titel: RE: Brændstofs økonomi på 306 HDI
Indlæg af: D_Jessen efter 08. Marts 2011, 09:56
Hej Alle. Sikke da en Respons i har leveret herinde, hvilket bla. har været med til at jeg har kæmpet med næb og klør for at få bilen til at køre længere literen, og jeg har på fornemmelsen at fejlen nu er fundet og afhjælpet:p I Søndags, ville jeg tjekke luft filter og i den forbindelse, tog jeg luftmasse måleren eller hvad den nu hedder af, for at se om der skulle være noget der inde der kunne renses. Det jeg så ser er at der sidder 3 følere af en slags, men at den ene af dem er brækket/knækket, så fluks mandag morgen ringer jeg for at få fat på en ny, og finder en billig brugt (identisk med de nummere på siden af denne) og skifter så denne. bilen har fået en lidt blødere mortorgang i tomgang, og efter mine 140km igår, ser det lovende ud på tankmåleren i bilen, så jeg tror vi er på rette vej. Jeg vil gerne takke for de meldinger folk herinde har kommet med, hvad angår idé'er og hvad de selv kører literen. Jeg kommer med en update på hvad jeg kan få den til at køre på en tank fuld, når den engang er brændt op på motorvejen mellem Frederikshavn og Aalborg :-)