Peugeot Club Danmark
Arkiv => Peugeot snak (arkiv) => Emne startet af: dsm efter 24. Juli 2011, 11:50
-
Igen,igen,igen spørgsmål fra mig :)
Jeg har Peugeot 406 2.0 DT HDI årgang 1999 og min spørgsmål lyder hvilken motorolie kan eller SKAL jeg bruge ?
jeg har købt bilen før 3 uge siden,og nu har jeg skiftet olie med Shell 5w/40 som er både til benzin og diesel biler og den er købt i Bilka.
den anden spørgsmål.
Jeg var i går hos THansen at køber luftfilter til den bil jeg har,og de har en luftfiler med skum i bunden...altså helt normal filter men den har skum i bunden.hos dem stå at den fileter svare til original Peugeot filter til min bil selv om jeg har nu filter uden skum.
MVH
-
???
-
dsm skrev:
Igen,igen,igen spørgsmål fra mig :)
Jeg har Peugeot 406 2.0 DT HDI årgang 1999 og min spørgsmål lyder hvilken motorolie kan eller SKAL jeg bruge ?
jeg har købt bilen før 3 uge siden,og nu har jeg skiftet olie med Shell 5w/40 som er både til benzin og diesel biler og den er købt i Bilka.
den anden spørgsmål.
Jeg var i går hos THansen at køber luftfilter til den bil jeg har,og de har en luftfiler med skum i bunden...altså helt normal filter men den har skum i bunden.hos dem stå at den fileter svare til original Peugeot filter til min bil selv om jeg har nu filter uden skum.
MVH
Du er en modig mand... Hvis du har turbo på og køber shell 5w/40...
Købt i bilka... hmm, hvorfor mon vi andre betaler en formue for olieskift for at beskytte motor og turboen....øf og hmmmm
Hold DIG NU LAAANG VÆK fra Thansen og CO... Hvis du vil spare penge, så køb det hos en kvalitets bevist forhandler... Merkonomen, Bremseservice og andre gode seriøse forhandlere.
-
Olien er rigtig nok, du behøver ikke bruge den dyre 5/30 når bilen ikke har partikelfilter.
Et originalt luftfilter koster 164 kr med moms. Hvorfor så gå til T. Hansen?
-
hej Morgan
hvad vil du så anbefale,hvilken olie >?
-
silverfox skrev:
Olien er rigtig nok, du behøver ikke bruge den dyre 5/30 når bilen ikke har partikelfilter.
Et originalt luftfilter koster 164 kr med moms. Hvorfor så gå til T. Hansen?
Hej silverfox,
det er rigtig,min bil har IKKE partikelfilter,men peugeot værksted i odense har oplyst mig at original luftfilter kostaer 325+moms.
-
dsm skrev:
hej Morgan
hvad vil du så anbefale,hvilken olie >?
100% en 5w/30 fuldsyntetisk olie, og der skal stå på den at den er til turbodiesel biler...Jeg kan ikke huske ISO krav, men det står i den instruktionsbog du har.
Du skal også altid huske at skifte olie filer... Det er NOT good hvis du har turbo at undlade filter.
Jeg ved ikke om det er mig, men mener at når du kan købe 1 l 5/30 olie for 29,95 i bilka og købe en for 59,95 i et resrevedelsfirma. Ja så er der stor forskel på kvali.
God tommelfinger regl... Jo bedre viskositet, bedre er olien... Men du bor i Danmark...dvs koldt og uhhh.. En tynd olie med god viskositet, så køre roladen.... Husk at efter ca 10.000 km så mister den mange % af værdien, så selvom der står 20.000 i servicebogen så 10.000 km..og du giver din motor RIGTIG mange km på bagen.
-
Hej DSM
Nu skal vi ikke være fanatiske...:D
Men tænk på at spare lidt her og der og alle er glade... Nu når Motor siger host og KLUNK, så er det ikke funny mere...
Hvis hældig anden moter fra hugger til 5-10 kilo + montering...
Tror ikke at det er for sjovt Geot siger de forskrifter der er til motor.
Hvis min motor ryger så er vi oppe på de små 100 kilo.. hvis turbo ryger så 20 kilo...for en ny....!!
Jeg tør ikke at spare 20 kroner for at risikable spare modes....
-
morgan skrev:
Hej DSM
Nu skal vi ikke være fanatiske...:D
Men tænk på at spare lidt her og der og alle er glade... Nu når Motor siger host og KLUNK, så er det ikke funny mere...
Hvis hældig anden moter fra hugger til 5-10 kilo + montering...
Tror ikke at det er for sjovt Geot siger de forskrifter der er til motor.
Hvis min motor ryger så er vi oppe på de små 100 kilo.. hvis turbo ryger så 20 kilo...for en ny....!!
Jeg tør ikke at spare 20 kroner for at risikable spare modes....
Hej Morgan
Du har virkelig gjort mig nervøs pga.den olie :)
Jeg har lige været hos Peugeot i Odense og viste min olie dunk og de har "godkent" den :) men jeg skulle bare bruge 5W/4o nu og den 10W/4o om vinter siger de :)
-
silverfox skrev:
Olien er rigtig nok, du behøver ikke bruge den dyre 5/30 når bilen ikke har partikelfilter.
Et originalt luftfilter koster 164 kr med moms. Hvorfor så gå til T. Hansen?
hej silverfox
Nu har jeg købr original filter hos Peugeot til den pris som du har skrevet.
tak endnu en gang
-
dsm skrev:
silverfox skrev:
Olien er rigtig nok, du behøver ikke bruge den dyre 5/30 når bilen ikke har partikelfilter.
Et originalt luftfilter koster 164 kr med moms. Hvorfor så gå til T. Hansen?
hej silverfox
Nu har jeg købt original filter hos Peugeot til den pris som du har skrevet.
tak endnu en gang
-
dsm skrev:
dsm skrev:
silverfox skrev:
Olien er rigtig nok, du behøver ikke bruge den dyre 5/30 når bilen ikke har partikelfilter.
Et originalt luftfilter koster 164 kr med moms. Hvorfor så gå til T. Hansen?
hej silverfox
Nu har jeg købt original filter hos Peugeot til den pris som du har skrevet.
tak endnu en gang
Super min ven
Lad vær med at spare på småting, hvis det kan koste dig dyrt...
Jeg forstår ikke at silver siger ok på en 5/40 hvis du har turbo på bilen. 5/40er ok i syden, men i Danmark så skal den fandme hede 5/30...
Det er min mening og andre har selvføgelig andre meninger.
-
Det gør jeg fordi det er en HDI uden partikelfilter. Du behøver ikke at bruge den dyre "low-SAPS" C2 olie til den model. Det skader selvfølgelig heller ikke at bruge 5/30....
-
Når jeg køber olie ser jeg altid på API normen, hvor jeg en gang har lært at jo længere frem i alfabetet man kommer jo nyere norm lever olien op til. På et tidspunkt var det SH så SJ og så SL og nu SM.
Hvis bilen ikke bruger olie overhovedet hvordan kan det så betyde så meget om det er en C2 olie. Der kommer jo ikke noget olie ned i partikkelfilteret når der intet olieforbrug er?
Personligt er jeg meget mere bange for de lange skifteintervaller. Jeg mener kun de er lavet for at sælge biler. Jeg vil ikke køre over 10000 på olien. I 8 år har jeg haft en mondeo diesel 1,8 med turbo. De første 8000 km bruger den ikke olie, men fra 8 til 10000 bruger den en liter. For mig betyder det at olien så er slidt og derfor skifter jeg.