Peugeot Club Danmark
Arkiv => Peugeot snak (arkiv) => Emne startet af: Robtheman efter 14. Februar 2012, 11:33
-
På min kærestes Peugeot 406 sedan 1997, er der en underlig form for støj. Jeg har prøvet at ligge i bagage rummet i mens hun kørte, så jeg kunne høre støjen. Og det lyder som om det er håndbremse kablet der går imod noget. Jeg troede først det var støddæmperen, men den er ok. Det kommer heller ikke når jeg vugger bilen, men det er nogle korte og hurtige dunk dunk , som kun kommer når jeg kører. Kan det være håndbremsekablet eller...?
-
måske en defekt støddæmper eller bøsning til ophænget, vil jeg gætte på.
-
tænkte selv på det kunne være støddæmperen, men lige meget hvor meget jeg prøver at vugge med bilen, så kan jeg ikke få lyden frem. Det er kun når jeg kører.
-
Prøv at tage venstre baghjul på det punkt der svare til kl. 9, så rykker du bare hjulet mod dig selv, (du skal nok bruge noget vold)
Bagefter prøver du med højre baghjul på kl. 3.
så vil der være en mulighed for at stabilisatorbolten er defekt (en sygdom de kære 406er har).
men det kan også være bøsningen som andre har været inde på.
se billede
(http://i1112.photobucket.com/albums/k494/pug407aut/bagtj.jpg)
-
Tak for den fine illustration :-)
Hvis jeg kan mærke slør (må der overhoved være noget?), der det så arm nr 8 som skal skiftes, og er det lige til?
-
Robtheman skrev:
Tak for den fine illustration :-)
Hvis jeg kan mærke slør (må der overhoved være noget?), der det så arm nr 8 som skal skiftes, og er det lige til?
det er der ikke de store problemer i at skifte, men bolten omkring punkt 10 og 11 skal nogle gange skæres af.
som udgangspunkt må der ikke være noget slør.
ADVARSEL køb den ikke hos thansen, de holder kun 3 uger
-
Og hvis du skifter den så skift dem begge 2 for du skal 4 hjulsudmåle bilen bagefter for at justere dem , hvis du ikke gør det slider du dækkene for hurtigt
-
jeg har nok skiftet 6 styks på min 406er på øjemål uden slitage;)
-
Det synes jeg er flot når man tænker på at bilen skal trækkes ned i referencehøjde og hver hjul skal have en toe in på 1,5 mm
-
Følger de dunk dunk hjulets omdrejningshastighed? Hvis de gør kan det være noget inde i tromlebremsen. På min var det noget af monteringssættet der var løst og raslede rundt. Jeg kan ikke huske kablets montering på 406, men havde engang en scirocco hvor håndbremsekablet ramte en ballanceklods på fælgen det sagde den lyd, men den kom straks jeg havde skiftet fælge.
mvh peter
-
Nej det følger ikke farten, men kommer når der er nogle små bump på vejen. Ikke nødvendigvis hvis man kører over en speedbump.
Hvis man skifter begge kødben, skal den så spores? Syntes da ikke man kan justere noget på de kødben, der er jo ingen gevind.
-
Robtheman skrev:
Nej det følger ikke farten, men kommer når der er nogle små bump på vejen. Ikke nødvendigvis hvis man kører over en speedbump.
Hvis man skifter begge kødben, skal den så spores? Syntes da ikke man kan justere noget på de kødben, der er jo ingen gevind.
De bliver justeret på punkt 10-11, ved at bolten har fastsvejset skive som sider lidt ude i siden af bolten.
og den på ca 10 mm og det giver meget ude ved hjulet.
som KHJ skriver det bedste er hvis man får den sporet efterfølgene, man kan jo vælge at nøjes med at få baghjulene sporet, og ikke en 4 hjuls sporing
-
Det kan sagtens være håndbremse kablet der går imod noget.
Oplevede selv på min peugeot 307 at bremsekablet gik mod, især her i de kolde stunder.
-
Kan det ikke være den gummi bøsning oppe i tårnet der er slidt ?