Peugeot Club Danmark

Arkiv => Peugeot snak (arkiv) => Emne startet af: mattsson efter 03. August 2012, 20:02

Titel: 407 2,0 hdi hoppe kørsel
Indlæg af: mattsson efter 03. August 2012, 20:02
Hej
Min 407 2,0hdi køre "hoppene" altså det føles som om den ikke ved om den skal trække eller  ikke. Under accelation er der intet, det er ved ligud kørsel.  nogen forslav:)
Titel: RE: 407 2,0 hdi hoppe kørsel
Indlæg af: mattsson efter 03. August 2012, 20:52
Jeg har fundet noget her fra den 11-06-11, som beskriver det som gyngestol det er lige ordet for det. Desværre står der ikke hvad løsningen på gyngestol-problemet er, kun løsning på langsom speeder.
Titel: RE: 407 2,0 hdi hoppe kørsel
Indlæg af: silverfox efter 03. August 2012, 21:28
Er det konstant eller periodisk? Det du oplever kunne nemlig være regenerering af partikelfilteret. Det sker med jævne mellemrum og kan opleves som ujævn motorgang.
Titel: RE: 407 2,0 hdi hoppe kørsel
Indlæg af: mattsson efter 04. August 2012, 08:26
Det er konstant. Jeg tænker noget med gaspedal, som vist en uden kabel. Altså en el ting!!
Titel: RE: 407 2,0 hdi hoppe kørsel
Indlæg af: silverfox efter 04. August 2012, 08:41
Der er ikke noget kabel, pedalen er potentiometerstyret. Fejlen kan ligge mange steder så det bedste ville være at få udlæst fejl. Så ved du præcis hvad der er galt.
Titel: RE: 407 2,0 hdi hoppe kørsel
Indlæg af: ABCH efter 04. August 2012, 09:08
Jeg oplevede denne "gyngestolsefekt" kort efter at jeg havde købt min bil - brugt.
Jeg kørte selvfølgelig til forhandleren, der mente at EGR-ventilen skulle renses,. Det blev ordnet på værkstedet, og problemet forsvandt.

Det handlede vist om at adskille og sprøjte et eller andet vidundermiddel på delene.
Titel: RE: 407 2,0 hdi hoppe kørsel
Indlæg af: mattsson efter 04. August 2012, 09:10
Takker, jamen så må jeg en tur forbi en Peugeot mekaniker
Som kan udlæse sådan en fætter;)
Titel: RE: 407 2,0 hdi hoppe kørsel
Indlæg af: mattsson efter 04. August 2012, 09:50
Hej ABCH
Jeg kunne læse fra det indlæg som jeg henviser til, at de havde fået skiftet deres EGR ventil.
Det var ikke løsningen for dem.
Jeg håber at det bare er en gang rens af ventilen som i dit tilfælde, det er vist nogen billigerer. Så tak for tippet der.
Titel: RE: 407 2,0 hdi hoppe kørsel
Indlæg af: Goldwing efter 04. August 2012, 10:03
Prøv først en tur på ca. 10 km. hvor motoren går over 3000 omdrejninger det hjælper på min
og jeg har selv en tester og den kommer ikke med nogen fejl på motoren ?????
Titel: RE: 407 2,0 hdi hoppe kørsel
Indlæg af: mattsson efter 04. August 2012, 12:14
Den har lige været syd på 1500 hver vej uden problemer.
Det er først startet efter en tur i knuthenborg park. Den er efterfølgende "brændt af" på motorvej med højrefod i bund, men ingen forskel:@
Titel: RE: 407 2,0 hdi hoppe kørsel
Indlæg af: sttn efter 04. August 2012, 17:01
Hej

jeg kender problemet (lider mig dig) mit blev løst ved med udskiftninger EGR/indsugning renset/flammeskiver/tempsenso/ masser af ander ting bl andet ved turbo noget med føler? gik til sidst kold  men den kostede bare kassen så hvad der hjalp ved jeg ikke.

indsugningen var meget stoppet til pris ca 5000kr
Titel: RE: 407 2,0 hdi hoppe kørsel
Indlæg af: Goldwing efter 05. August 2012, 08:09
Citér
mattsson skrev:
Den har lige været syd på 1500 hver vej uden problemer.
Det er først startet efter en tur i knuthenborg park. Den er efterfølgende "brændt af" på motorvej med højrefod i bund, men ingen forskel:@


Jeg skrev ikke det skal være klampen i bund men med 3000 til 3500 omd.
Titel: RE: 407 2,0 hdi hoppe kørsel
Indlæg af: Goldwing efter 05. August 2012, 08:13
Citér
Goldwing skrev:
Citér
mattsson skrev:
Den har lige været syd på 1500 hver vej uden problemer.
Det er først startet efter en tur i knuthenborg park. Den er efterfølgende "brændt af" på motorvej med højrefod i bund, men ingen forskel:@


Jeg skrev ikke det skal være klampen i bund men med 3000 til 3500 omd. det kan være gløderørene som ikke virker er nemlig med til øge pemperaturen ved rensning
jeg kan se du bor i Næstved så du kan komme og få en test
Titel: RE: 407 2,0 hdi hoppe kørsel
Indlæg af: mattsson efter 05. August 2012, 13:11
Hej Keld
Jeg takker mange gange, men jeg har af erfaring lært at når den skal testes skal det være af en Peugeot/Citroen tester. Altså en som betaler for netop deres program. Fx. Ved ABS/ESP fejl fortæller den hvilken hjulsensor det er. Jeg har en kammerat som snupper bilen på arbejde hvor de har netop deres tester som de betaler en pæn sum penge til Peugeot for at benytte.
Jeg skriver herinde, hvad min løsning på problemet er når det er fundet. Så er chancen for vi alle kan blive en smule klogere og hjælpe hinanden.
Igen tak for dit tilbud ;)
Titel: RE: 407 2,0 hdi hoppe kørsel
Indlæg af: Goldwing efter 05. August 2012, 14:37
nu er det en pp2000 samme som Peugeot bruger der er hun den forskel at deres kan koble på en database men jeg har ikke set dem gøre det de 4 gange jeg har betalt for en test
Titel: RE: 407 2,0 hdi hoppe kørsel
Indlæg af: mattsson efter 05. August 2012, 17:31
Yes nu kom der en fejl i displayet med et symbol af patikelfilter tilstoppet.
Efter en tur m. 3-3500 omr. 30-40 km.Er gyngestolefekten væk og fuldtrækkraft.
Motorlampen lyser nu  og fejl noget, vist forurenings default meldes.

Keld, den tester må jeg da Google og få købt hvis jeg kan:-)
De værksteder som har en alm. Tester kan kun give en lang række tal som kan betyde det og det og måske også det, altså meget misvisende efter min mening.
Titel: RE: samme problem
Indlæg af: SKP efter 05. August 2012, 19:30
har akkkurat det samme problem, tror muligvis også det er mit partikkelfilter, bilen har kørt 182.000 og peugeot standard er vidst udskift af partikkelfilter ved 180.000 og som du selv siger så er det ikke regenerering, det mærkes på en helt anden måde, det er ved konstant kørsel, tænkte måske også det kunne være svinghjul hvis det skal drejes af hvis der er en uballance. det er vidst hændt, mon ikke der er nogen mekanikere herinde som arbejder hos peugeot  der kan bekræfte det ?

mvh skp
Titel: RE: 407 2,0 hdi hoppe kørsel
Indlæg af: Goldwing efter 05. August 2012, 21:14
Filteret kan brændes af med testeren det har været beskrevet før,
min har nu gået 198000 km. ja den får den der gyngende kørsel et par gange om måneden
Titel: RE: 407 2,0 hdi hoppe kørsel
Indlæg af: Goldwing efter 06. August 2012, 07:32
Her er hvordan filteret renses.
HASTER : Overhold altid de anviste forskrifter med hensyn til sikkerhed og renlighed  .
VIGTIGT : Vent mindst en time, før der foretages indgreb på udstødningssystemet .
1. Anbefalet værktøj
Diagnose-værktøj .
2. Forceret regenerering af partikelfilteret
HASTER : De anvisninger vedr. sikkerhed og renlighed, der gælder specifikt for højtryksdieselmotorer (HDI), skal overholdes  .
HASTER : Hvis det anbefalede udstyr ikke er til rådighed, foretages den forcerede regenerering af partikelfilteret udenfor værkstedet på et betonunderlag og langt væk fra antændelige materialer . Arbejdsområdet sikres . Det sikres, at der ikke er nogen personer bag bilen under den forcerede regenerering .
Forceret regenerering af partikelfilteret :
Kontroller at der ikke er spraydåser eller antændelige produkter i bagagerummet
Anvend handsker, der kan modstå høje temperaturer
Tilslut bilen til en godkendt gassuger til denne type indgreb
Arbejdsområdet sikres
Det sikres, at der ikke er nogen personer bag bilen under den forcerede regenerering
VIGTIGT : Kontroller at brændstofniveauet i tanken er tilstrækkeligt   (mindst 20 liter) .
VIGTIGT : Kontroller væskeniveauerne : Motorolie ; Kølevæske .
VIGTIGT : Kontroller : Turboslangernes tilspænding ( Risiko for frakobling ) .
Start motoren og lad den varme op   (mindst 65 °C) .
Diagnoseværktøjet kobles til bilens centralstik .
Foretag endnu en fejludlæsning ( Motorstyringscomputer ) .
Foretag sletning af fejl .
Start regenereringsproceduren ; Med diagnoseværktøjet .
Automatisk afvikling af partikelfilterets regenereringsprocedure :
Autokontrol af motorcomputer
Første fase for forceret regenerering : I tomgang ( Ca. 1 mm )
Anden fase for forceret regenerering : Motoromdrejningshastighed på 4000 omdr/min ( Ca. 7 minutter )
Tredje fase for forceret regenerering : I tomgang ( Ca. 3 minutter )
NB : Lad motoren køre i tomgang for at køle af .
Stands motoren .
Titel: RE: 407 2,0 hdi hoppe kørsel
Indlæg af: mattsson efter 06. August 2012, 14:33
Hertil morgen slukkede den sidste fejl, så en tur med 3-3500 omr. 30-40km var altså løsningen på gyngestolproblemet. Bilen køre nu igen som ny og med det samme partikelfilter og 233000 km på tælleren.
Tak for alle indlæg.
Mattsson:D
Titel: RE: 407 2,0 hdi hoppe kørsel
Indlæg af: Goldwing efter 06. August 2012, 15:08
Ja os 407 køre kar mange glæder