Peugeot Club Danmark
Arkiv => Peugeot snak (arkiv) => Emne startet af: Goke efter 28. December 2012, 21:43
-
Hei allesammen,
Jeg er meget interesseret i at høre jeres erfaringer med de forskellige producenter af pærer til 307 sw t6.
Der har været et par tråde som omhandler selve lyset, men jeg forsøger hermed at samle "de bedste råd", og læsernes anbefalinger.
Så fyr løs, med hvad i kører med, og hvor tilfredse/utilfredse i er med det. Lad mig selv starte ud:
307 SW T6, kører med standard pærer, kørelys er elendigt, fjernlys er fænomenalt godt. Mærkelig kombination, men sådan oplever jeg det faktisk. Overvejer at sætte Osram nightbreaker på nærlyset i håb om forbedring...
-
Hej
Jeg kører med osram ultra life h7, da peugeot jo har ry for at knalde pærene. Synes der er fin lys på både nær og fjern.
-
Jeg kører også med Osram Ultra Life H7. Har dog oplevet at selv den type pære springer i løbet af 6 mdrs brug. Men så er det jo fint at der er 3års garanti ;)
Jeg har efterfølgende købt LED kørelys til brug om dagen, for at spare på H7 pærerne. De giver et godt skarpt lys uden at blænde, og så koster de kun 10,99£ på ebay. De vejer ikke meget, er i god kvalitet i fræst anodiseret aluminiums hus og monteres let med dobbeltklæbende tape i f.eks. en af rillerne i grillen/kofanger på 207
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=180953297481&ssPageName=ADME:X:RTQ:GB:1123
-
Hej Strada
Det ser spændende ud, hvordan har du gjort så ikke nærlyset tænder men kørelyset i stedet.
-
Man kan vælge den lette løsning at slutte dem til positionslyset (hvilket vist nok ikke er helt godkendt) eller man kan montere dem via batteriet med en sikring og en seperat tænd/sluk kontakt i kabinen.
-
strada skrev:
Man kan vælge den lette løsning at slutte dem til positionslyset (hvilket vist nok ikke er helt godkendt) eller man kan montere dem via batteriet med en sikring og en seperat tænd/sluk kontakt i kabinen.
Hej
Det forstår jeg, men hvordan undgår du at nærlyset tænder, når du nu vil spare dem?
PS: Sorry for ot.
-
Man kan slå kørelys fra med PP2000/DiagBox tester lade dem tænde med tændingsplus gennem et relæ der afbryder dem når lyset tændes.
Nye biler kører uden baglys på kørelys, jeg ved ikke om det er lovlig på ældre biler.
Holt
-
Holt skrev:
Man kan slå kørelys fra med PP2000/DiagBox tester lade dem tænde med tændingsplus gennem et relæ der afbryder dem når lyset tændes.
Nye biler kører uden baglys på kørelys, jeg ved ikke om det er lovlig på ældre biler.
Holt
Ikke alle nye biler, min 508 gør det ikke og kan ikke ændres til det.
Det er prøvet, det er LED baglys så det er ikke nødvendigt.
jb
-
Ole S: du kører vel ikke med h7 på nærlys også? Er det ikke h1 på 307SW?
-
Goke skrev:
Ole S: du kører vel ikke med h7 på nærlys også? Er det ikke h1 på 307SW?
Hej
Jo jo h7 pæren er jo både med nær og fjernlys.
-
Jamen hov... det forstår jeg ikke - kan du forklare mig det nærmere?
I min instruktionsbog står at nærlyset pæren er H1, og langtlyset er H7.
Så går jeg ud fra at det er H1'eren je skal skifte i håb om at optimere lyset?
Eller lyser de begge to (H1 og H7) samtidig i visse situationer?
Hvis jeg kigger på min lygte, finder jeg 1 pære inderst ved grillen (tror det er kørelyset), 1 pære lige ved siden af (langtlys?) og så 1 rør der nærmest ligner noget lup optik, med lys i. Det er hér jeg formoder, at H1'eren sidder?
Eller...?
-
Goke skrev:
Er det ikke h1 på 307SW?
Er det ikke kun tåbelyset der har H1 pære;)
-
http://www.harald-nyborg.dk/p1830/osram-paere-h1-12v-55w
-
Goke skrev:
Jamen hov... det forstår jeg ikke - kan du forklare mig det nærmere?
I min instruktionsbog står at nærlyset pæren er H1, og langtlyset er H7.
Så går jeg ud fra at det er H1'eren je skal skifte i håb om at optimere lyset?
Eller lyser de begge to (H1 og H7) samtidig i visse situationer?
Hvis jeg kigger på min lygte, finder jeg 1 pære inderst ved grillen (tror det er kørelyset), 1 pære lige ved siden af (langtlys?) og så 1 rør der nærmest ligner noget lup optik, med lys i. Det er hér jeg formoder, at H1'eren sidder?
Eller...?
Hej
Ved ikke hvilken vogn du kører i. Men jeg tror måske du har h7 til nær og fjern, og en h1 til enten ekstra fjernlys eller tågelys.
-
Jeg køre med m-tec giver xenon effekt og lyser pisse fedt på vejen. kan godt anbefales. til posion lys har jeg 5w led lys med 1 diode
-
-Jonas- skrev:
Jeg køre med m-tec giver xenon effekt og lyser pisse fedt på vejen. kan godt anbefales. til posion lys har jeg 5w led lys med 1 diode
Hej
Holder de Mtec pærer i en fransker?
-
Ole S: jeg kører selv en 307sw som du kan se i trådnavnet. En 2.0 T6 udgave.
I manualen står altså H1 for nærlys. Hvilken årgang er din 307'er?
-
Goke skrev:
Ole S: jeg kører selv en 307sw som du kan se i trådnavnet. En 2.0 T6 udgave.
I manualen står altså H1 for nærlys. Hvilken årgang er din 307'er?
Hej
Prøv at kigge min signatur. ;););)
Kan godt se i manualen at din har h1 i nærlys, vil det så sige at både h1 og h7 er tændt samtidig når du har nærlys tændt. Bruges h7 KUN som fjernlys, så synes jeg det er underligt at der ikke sidder h1 der også?
Jeg har ikke set den sammensætning af pærer før, måske hænger det sammen med at på din model kan der sidde en xenon pære istedet for h1.
-
En 307 T5 kører med H7 i alle 4 paraboler og en T6 har H7 til fjernlys og H1 til nærlys når vi snakker alm std lygter
-
Nu ved vi dét - så langt så godt.
Dét at der er forskel på vores modeller, kan også være årsagen til at vi oplever lyset så forskelligt.
Kræver det modifikationer at sætte xenon pærer i min (t6) model, når nu der står at den kan køre med det.
Det er vel ikke blot et spørgsmål om at sætte xenon pærer i?? Hvad med strømforsyning etc? Er det forberedt?
- Goke
-
Goke skrev:
Nu ved vi dét - så langt så godt.
Dét at der er forskel på vores modeller, kan også være årsagen til at vi oplever lyset så forskelligt.
Kræver det modifikationer at sætte xenon pærer i min (t6) model, når nu der står at den kan køre med det.
Det er vel ikke blot et spørgsmål om at sætte xenon pærer i?? Hvad med strømforsyning etc? Er det forberedt?
- Goke
højtryks spul på lygter, autolevel på det korte lys og der menes ikke den kontakt du har inde i bilen, du skal nok regne med at selve lygten IKKE er godkendt til xenon
-
Ja de holder fint.
jeg har ingen problemer haft med pære der springer i min 206er og har da haft den i 1 år nu.
-
Ole S skrev:
-Jonas- skrev:
Jeg køre med m-tec giver xenon effekt og lyser pisse fedt på vejen. kan godt anbefales. til posion lys har jeg 5w led lys med 1 diode
Hej
Holder de Mtec pærer i en fransker?
Ja de holder fint. har haft min 206 i over 1 år og har arldrig oplevet at min har springet pære endnu. mine m-tec pære er dog kun 2 mdr gamle men ingen problemer haft med det.
-
En årsag til at pærerne holder for kort tid kan være et de små metalclips, i fatningen, som holder pæren fast, er for løse eller ikke er låst korrekt - monter korrekt eller "spænd" clips / fjeder, hvilket bevirker at den kan sidde og "rasle", hvilket er rent mord, for en varm glødetråd - Den erfaring har jeg "høstet", gennem ejerskabet af 5 biler, som alle havde problemet med at pærerne, uanset type og kvalitet, kun holdt i meget kort tid - rystelser og lignende mekanisk påvirkning en tændt pærer bliver udsat for, nedsætter levetiden drastisk.
-
Hej
Tror du har helt ret Lars.
En kendt fejl hos Peugeot er desværre overspænding, tror oftest det er i start øjeblikket det er værst. Utroligt at de ikke har formået at få det løst efter så mange år. Det er vel trods alt bare et stykke elektronik der skal fikses ind i systemet, der kan tage de spidser. :|
-
Et godt tip er at dreje lys kontakten over på positions lys, inden du starter motoren. Derefter drejes lys kontaken enten tilbage på kørelys, nærlys eller tågelygterne foran tændes og bruges som kørelys i dagtimerne. Mine pærer holder meget længe ved at bruge dette tip og det bliver hurtigt en vane. Jeg kører i en T5.