Peugeot Club Danmark
Peugeot Club Danmark => Peugeot Snak => Emne startet af: Jabaroth efter 22. Februar 2013, 12:50
-
:o
Jeg har hos PeugeotDoktor.dk fået at vide, at der er ved at blive udviklet et værktøj, som kan løse problemet med bundkarret i forbindelse med et almindeligt olieskift, uden at skifte bundkarret.
Olien tappes af og en bolt skrues i. Værktøjet gør, at man kan presse boltmøtrikken ned, så alt olie fremover løber ud af bundkarret ved olieskift. Det gør det væsentligt billigere end at skifte bundkarret.
Værktøjet forventes, at være klar i midten af marts. Jeg har fået en pris på 500 kr. for udbedring af bundkarret uden at afmontere bundkarret, samt et skift af olie og oliefilter eksklusiv olie og olifilter.
Silverfox har fortalt, at 307 0g 407 efter 2005 har det nye og bedre filter.
PeugeotDoctor.dk har kunnet fortælle mig, at 307 og 407, der er bygget efter 2006 har det nye og bedre filter i banjobolten. Så den behøver jeg ikke at skifte.
Peugeot Danmark har ikke kunnet fortælle mig om min bil, der er bygget i 2008 har det nye eller det gamle underdimensionerede filter.
En forespørgsel hos Peugeot Nørrebro er ikke besvaret.
Og en mekaniker hos Peugeot Østerbro har fortalt mig, at det er det gamle filter, der sidder i min bil.
Silverfox's melding er derfor nu verificeret.
Her er et link fra Holt, så man kan se hvordan det foregår:
http://www.youtube.com/watch?v=E-u3qNmubnc&feature=youtu.be]
-
det er kun 1.6 hdi modellerne der har det problem ikke ? eller gælder det også 2.0 hdi ?
-
SKP skrev:
det er kun 1.6 hdi modellerne der har det problem ikke ? eller gælder det også 2.0 hdi ?
:o
Det vist kun 1.6 HDI'erne, det er galt med.
Men der kører 100.000 af dem rundt i Danmark.
-
Fandt dette link på citronik om ændring af bundkar uden demontage:
http://www.youtube.com/watch?v=E-u3qNmubnc&feature=youtu.be
Hvis man kan købe en gevindstang/bolt med samme gevind som bundproppen kunne man hurtig fremstille sådan et værktøj
Holt
-
der er ca 0,5-1,0 liter der ser det ud til når de tømmer det sidste
-
Udgivet den 21/02/2013 (citat fra YT)
Her ser vi hvordan man kan modificere et bundkar, alt imens det er monteret på bilen.
Problemstillingen er den at bundkarret er konstrueret således, at de sidste ca. 0,3 ltr. af motorolien ikke "løber af" ved afmontering af bundproppen. Det skyldes en forhøjning/vulk i konstruktionen, som nemt og enkelt kan afhjælpes med en bundprop/en spændskive som påsvejses bundproppen & et aftrækkerværktøj. http://Vhttp://www.scangrip.dk/filarkiv/scangrip/fildeling2/87-0307_parted.jpg ..(bare et eks.så har man også til fastgroede tromler:D)
Når vulken er fjernet, kan den sidste olie "løbe fra", og en stor del af problemet med aflejringer i den sidste del af motorolien er løst.
http://www.scandybbroe.dk/default.asp vare.nr. 16HDI
.. samme bundkar på 1,4 (ved ikke med 2,0)..og det kræver så også lige,at man kan få bilen løftet op..det er vist ikke noget jeg lige kan lave nede i indkørslen:D:D
-
Glem nu alt det her "crap" omtalte problem gælder kun folk eller fæ der ikke har overholdt deres service intervaller samt påfyldt en ikke godkendt olie, der skal ikke modificeres ellers skiftes noget bundkar eller andet (filter)
Det er fri fantasi fra pressen af.
Hvis der var noget om snakken skulle der stå min 2 biler hver dag på "mit" værksted med defekt turbo og det gør der altså ikke på et år har vi haft en skriver 1så glem alt om fejl konstruering og andet snak og forhold jer til virkeligheden
-
jan53 skrev:
Glem nu alt det her "crap" omtalte problem gælder kun folk eller fæ der ikke har overholdt deres service intervaller samt påfyldt en ikke godkendt olie, der skal ikke modificeres ellers skiftes noget bundkar eller andet (filter)
Det er fri fantasi fra pressen af.
Hvis der var noget om snakken skulle der stå min 2 biler hver dag på "mit" værksted med defekt turbo og det gør der altså ikke på et år har vi haft en skriver 1så glem alt om fejl konstruering og andet snak og forhold jer til virkeligheden
Sikken en gang vås og jeg-arbejder-ved- Peugeot snak. Du vil da vel ikke ved dine fulde fem påstå at det er gavnligt for en i forvejen meget ømfindtlig diesel motor, hvor olie skifte intervallerne er sat ned fra 30.000 km til 20.000 km, at bundslam i bundkaret er godt at blande med ny frisk olie ! Hvad fanden er ideen i at blande bundslam og spåner med ny frisk olie og så køre 20.000 km med den blanding. Enten er du decideret dum eller også er du et fæ !!! Nå, nej - lige som alle andre Peugeot ansatte er du inficeret med Peugeot ånden - "det er de andre der tager fejl". Det er ved at udvikle sig til en farce med hensyn til sund fornuft og hjælp fra Peugeot ansatte/Peugeot Danmark!!! Sørgeligt - men sandt. Det lugter langt væk af at Peugeot værkstederne bare skal tjene penge med opbakning fra Peugeot Danmark ! Men I er på vej til at grave Jeres egen grav - stakler :@:@:@
-
..ja jeg vil nu også sige (bare på en mere stilfærdig måde,men forstår din frustration "Strada"):D:D:D..at det er en fejl med det bundkar..hvis vulken så endda havde vendt nedad!!..eller proppen i det mindste var magnetisk til at opfange spåner..det var den selv på de gamle Volvoer,jeg arbejde med i "stenalderen":D.. og jeg vil også mene,at Peugeot (og andre med disse motorer) skal til at oppe sig både vedr. konstruktion og service..hvis al den snak her rygtes,tror jeg jeg nok der bliver valgt andre bilmærker i frem tiden..det er ihvertfald også vores første,her i huset(fælles) Peugeot OG SIDSTE,selv om den spinder som en mis stadig,men tør simpelthen ikke købe Peugeot mere,efter al den her omtale af motor og service:(
-
strada skrev:
jan53 skrev:
Glem nu alt det her "crap" omtalte problem gælder kun folk eller fæ der ikke har overholdt deres service intervaller samt påfyldt en ikke godkendt olie, der skal ikke modificeres ellers skiftes noget bundkar eller andet (filter)
Det er fri fantasi fra pressen af.
Hvis der var noget om snakken skulle der stå min 2 biler hver dag på "mit" værksted med defekt turbo og det gør der altså ikke på et år har vi haft en skriver 1så glem alt om fejl konstruering og andet snak og forhold jer til virkeligheden
Sikken en gang vås og jeg-arbejder-ved- Peugeot snak. Du vil da vel ikke ved dine fulde fem påstå at det er gavnligt for en i forvejen meget ømfindtlig diesel motor, hvor olie skifte intervallerne er sat ned fra 30.000 km til 20.000 km, at bundslam i bundkaret er godt at blande med ny frisk olie ! Hvad fanden er ideen i at blande bundslam og spåner med ny frisk olie og så køre 20.000 km med den blanding. Enten er du decideret dum eller også er du et fæ !!! Nå, nej - lige som alle andre Peugeot ansatte er du inficeret med Peugeot ånden - "det er de andre der tager fejl". Det er ved at udvikle sig til en farce med hensyn til sund fornuft og hjælp fra Peugeot ansatte/Peugeot Danmark!!! Sørgeligt - men sandt. Det lugter langt væk af at Peugeot værkstederne bare skal tjene penge med opbakning fra Peugeot Danmark ! Men I er på vej til at grave Jeres egen grav - stakler :@:@:@
Hørt strada - præcis hvad folk tænker.
Jeg er også færdig med Peugeot med den opbakning der omkring deres egen bilmærke. Ufattelig strategi - men heldigvis er der andre seriøse mærker.
-
ja men selv om i trækker jer. sælger vi stadig mange biler.. formentlig med nogen bedre kunder end jer.. køb jer en cykel der er i sikker på at i ikke for en stor udgift, og spar os for jeres lort..
-
larsK skrev:
ja men selv om i trækker jer. sælger vi stadig mange biler.. formentlig med nogen bedre kunder end jer.. køb jer en cykel der er i sikker på at i ikke for en stor udgift, og spar os for jeres lort..
Lars K (Peugeot mekaniker) er inde på noget der. Peugeot sælger til uvidende kunder - men ja, en cykel er trods alt mere stabil end en Peugeot :D:D:D
-
Peugeot laver nu også stabile køretøjer, min søn har en Peugeot ryttercykel, den kører ganske stabil uden nogen form for turboproblemer :D
Holt
-
jeg kan til info sige at alle biler har deres problemer, foreksempel skifter jeg jævnligt vandpumper på VW T5, og skitet 2 turboer på 8 mndr, kødben kan du skifte stort set hver gang de er inde til service, så alle biler har deres, ligesom VW t4 har bærekugler der går ligeså snart man kigger på dem ligesom bagfjedrene på dem. nu arbejder jeg inde for forsvaret og der har vi også mercedes og ved i hvad, det er sku ikke et hak bedre man kan blive ved med at nævne.
på en måde kan jeg sku godt forstå folk er fustrerede, men skal vi så også til at klage over fejlkonstruktion på deres ESP sensorer, eller nedereste bærekugler på en 407. jeg er fuldt ud enig med at bilproducenterne burde tage sig sammen og lave noget der virker, men nu siger jeg noget ( de skal jo tjene deres penge et eller andet sted) og det er jo altså typisk på deres reservedele og værkstedtimer, Mercedes i hillerød tager 1300 kr i timen til info man kunne nok gøre det til det halve, med de er grådige. vw tager omkring 750-800 kr i timen peugeot ligger vidst omkring det samme.
-
jan53 skrev:
Glem nu alt det her "crap" omtalte problem gælder kun folk eller fæ der ikke har overholdt deres service intervaller samt påfyldt en ikke godkendt olie, der skal ikke modificeres ellers skiftes noget bundkar eller andet (filter)
Det er fri fantasi fra pressen af.
Hvis der var noget om snakken skulle der stå min 2 biler hver dag på "mit" værksted med defekt turbo og det gør der altså ikke på et år har vi haft en skriver 1så glem alt om fejl konstruering og andet snak og forhold jer til virkeligheden
B)
Jan53, hvis jeg skal være ærlig og det er jeg, så tror jeg ikke på, at du evner at få nogen til at tro, at det er smart at efterlade 0,5 liter dobbeltkoncentreret olieslam i bundkarret ved olieskift. Når olien skal skiftes, er det fordi den er blevet for dårlig!
Tror du selv på at det er smart? Hvis du har en bil, som du skifter olie på, vil du da ikke selv gerne have, at al olien bliver skiftet ligesom vi andre?
Vil du ikke gerne forklare mig, hvorfor det er smart at efterlade 0,5 liter dobbelt koncentreret olieslam i forbindelse med olieskift. Jeg kan altså ikke forstå det er smart!
Indtil dags dato er det kun Peugeot mekanikkere, der har forklaret mig at det er smart, men de har aldrig forklaret mig hvorfor det er smart!
-
Uanset om man mener sagen om bundkarret på omtalte motor er "hetz" eller "oplysning" kan vi vel i det mindste blive enige om at det ikke vil skade motoren at al olien i bundkarret bliver tappet af ved olieskift, det er lidt ligesom at køre med sikkerhedssele, langt de fleste ture redder selen ikke en skid, for mange mennesker kommer den aldrig til at gøre en forskel, men vi tager den alligevel på hver dag (jeg gør ihvertfald) hvis nu man laver det lille indgreb på sit bundkar vil det måske ikke gavne i 99% af tilfældene men det er surt at være den sidste procent.
Holt
-
jan53 skrev:
Glem nu alt det her "crap" omtalte problem gælder kun folk eller fæ der ikke har overholdt deres service intervaller samt påfyldt en ikke godkendt olie, der skal ikke modificeres ellers skiftes noget bundkar eller andet (filter)
Det er fri fantasi fra pressen af.
Hvis der var noget om snakken skulle der stå min 2 biler hver dag på "mit" værksted med defekt turbo og det gør der altså ikke på et år har vi haft en skriver 1så glem alt om fejl konstruering og andet snak og forhold jer til virkeligheden
Det er nu ikke helt rigtigt. Min datters turbo stod af på en 4 år gammel 407 -137000 km - alle service overholdt - til tiden - hos Peugeot. Det var nu virkeligheden for hende. I parentes bemærket betalte Peugeot halvdelen af udgiften.
Problemet er primært at olieskiftintervallet er for langt - skift hver 10.000 km - så er risikoen væsentligt minimeret - og et ændret bundkar hjælper bestemt også.
mvh Eivin
-
Hej . Jeg var i sidste uge hos Peugeot Tåstrup , med min 1,6 HDI , den driller i NOX forbrændingen . Da jeg skulle afhente min bil , ventede jeg på værkføren , som talte i telefon med en kunde om bund kar . De fik en længere snak . Han siger at hos dem stikker et "suge" rør op gennem aftapningen og suger det sidste slam ud . Det lyd fornuftigt i mine øre . Da han var færdig i telefonen , var det min tur . Skulle lige have bekræftet det igen . Det gjorde han så . Jeg tror da lidt på peugeot Tåstrup . Simpel oliesuger og sagen er løst .
-
Den med sugerøret er da bedre end ingen ting, men vil altid være meget sporadisk i brug, da mekanikeren ikke kan se hvor han suger henne oppe i bundkarret - og om han får det hele med.
-
I det nye FDM blad 3/13 side 49 står der der er ingen grund til at skifte bundkar da det kun hjælper i få tilfælde , det er bedre at skifte olien for hver 10 - 15.000 km hvis man har et dårligt kørselsmønster . så er det ike en ny holdning i forhold til det der blev sagt i kontant
-
Så vidt jeg ved er service intervallen på 1.6 hdi på 15k km i forvejen, hvis man følge streng service interval, og ja normalt er nok 20000 km
-
Davidusaf skrev:
Så vild jeg ved er service intervallen på 1.6 hdi på 15k km i forvejen, hvis man følge streng service interval.
På min 207SW fra 2009 er det ved 20K eller et år..
-
Hej er der problem med min 1.6 benzin fra. 2006 2 mdr. Benziner. T6
-
El. Den nye tour 308 1.6 hdi? 2012 model. De havde i september md?
-
aanonymoss skrev:
Hej er der problem med min 1.6 benzin fra. 2006 2 mdr. Benziner. T6
Jeg mener aldrig at have hørt om en defekt turbo på en 1.6 benzin B) desuden kokser olien ikke til i samme grad på en benzin.
Holt
PS: ironi kan forekomme i dette indlæg
-
Jeg har haft min 407 til service i dag. Her ( skive ) har de heller ikke skiftet mange turboer, 3 over 5 år, og fik og vide det ikke var nødvendigt så længe man overholder service. De havde pillet 3 banjobolte ud for folk for nylig der insisterede og de så alle fine ud. De biler havde også holdt service
-
:)Hej.
Tirsdag den 9.4.2013 fik jeg modificeret mit bundkar hos Peugeotdoktor.dk
Jeg overværede modifikationen, som blev foretaget på følgende måde:
1. olien blev aftappet.
2. en gevindstang på en ½ meter blev skruet op i bundkarret.
3. en kontra møtrik blev strammet op til bundkarret.
4. en konisk top, større end vulsten i bundkarret blev monteret med en stor skive
og en møtrik.
5. sidstnævnte møtrik blev så stille og roligt strammet, så gevindet
til bundproppen og vulsten blev trukket ned, således at vulsten nu er nedad
i stedet for opad.
(Bundkarret er presset ud af en stålplade ligesom en køkkenvask. Stål er smidigt)
6. værktøjet blev afmonteret og den sidste olie løb ud.
7. bundproppen monteret igen og oliefilter blev skiftet og der blev hældt 4,25
liter olie på.
Prisen for olieskift samt modificeringen var på 500 kr.
Jeg plejer at betale 300 kr. for et olieskift (eksklusiv olie), så modificeringen har kostet 200 kr.
Resultat:
Ved olieskift fremover skal der 4,25 liter olie på, mod før 3,75.
Altså 13 % mere ren olie og nu kun 1 % forurenet olie.
(lidt er der tilbage)
Før olieskiftet hældte jeg 1/4 liter Bell Add ServiceRens 3
og kørte med motoren i tomgang 8.000 omdr/min i 60 minutter.
Det var en mærkbar forbedring, bedre træk, bedre motorlyd.
Min bil er 3 3/4 år gammel og har kørt 22.000 km. Jeg kører en del korte ture, så jeg vil fremover forebygge med følgende:
1. Motorolie Total QUARTZ INEO ECS (ACEA C2 (Low Saps))
(hvorfor står det ikke i instruktionsbogen?)
2. Olieskift 1 gang om året inkl. Bell Add Service Rens 3 (30 min i tomgang)
3. Tankning ved Shell Express og tilsætning af en streg Bell Add Diesel additiv for hver tankning
_________________________________________________________
:)
Den 9.5.2013
Bundkarret er stadig tæt
___________________________________________________________