Peugeot Club Danmark
Teknik => Motor og Transmission => Emne startet af: Goke efter 25. Februar 2013, 11:38
-
Hej
Min 307 SW rasler / tikker - eller lyder lidt som en diesel om man vil.
Lyden følger omdrejningerne, dvs i tomgang rasler/tikker den med én frekvens, og ved f.eks. 2500 o/min rasler/tikker den med en anden frekvens.
Den tikker mindst (eller slet ikke) under belastning. f.eks. hvis jeg sætter den i 3.gear ud af et rundkørsel og så fuld gas på.
Når jeg så letter gassen for at holde farten, begynder den at tikke igen.
Det er ikke MEGA højt, mennår man har hørt lyden, hører man den hele tiden.
Jeg mistænker ventilerne - kan det være dét? - og kan sådanne justeres, elelr er det udskiftning?
Jeg har googlet meget, men finder ikke info omkring mislyde fra ventiler. Nogen der kan beskrive det - eller linke til en video med disse mislyde?
Hvis ikke ventiler, hvad kan det så være?
-
Det er måske lavt olietryk eller slidte hydrauliske ventilløftere. Hvor langt har den gået?
-
lyder som dine løftere der er døde..
-
Bilen har kørt ca 150.000 km.
Der er fint med olie - det har den aldrig lækket, så der er fin stand.
I er ret enige om ventilløfterne - og det lyder som om det "bare" er dem. Er det en større operation? og hvad koster'n?
Vil Peugeot's 5+ års service afdække dette problem - altså vil det blive opdaget, eller kører de blot deres tjekliste igennem, tror i?
Kan en tyndere olie løse det, eller er det rent selvmord overfor bilen?
-
hvis du køre til service skal du selv nævne det til dem, og ja det er en smule dyrt at få lavet, kan ikke huske ca pris men vil tro i mellem 6000-10000kr men du må ikke hænge mig op på det. og hvis din tandrem er tæt på km eller tid ville jeg få det lavet sammentidig da den skal af alligevel..
-
Wow - jeg troede ikke det var så kryderet..
Tandremmen er skiftet ved 120.000 km så den har forhåbentlig en del km i sig endnu.
Hvor kritisk er det, at få lavet? Bilen kører skam fint, det er nok mest mine egne ører der er generet af den tikken.
Tager bilen skade af ikke at få det lavet?
Blot for en god ordens skyld: Disse ventiler er hydrauliske og kan ikke justeres, korrekt? (jeg ved godt, at man alligevel skal ind til dem, for at justere - og så kan man ligeså godt skifte. Men for min egen nysgerrigheds skyld)
-
har selv haft mange kunder med det problem og de fleste køre stadig rundt der ude, problemet med dem er at reservedelene er dyre ca 300kr stk og der skal 16 til den rep. så det er de første 4800kr..
men efter min mening vil jeg sige at så længe den køre godt ville jeg lade det være og spare de penge i første omgang.
de kan senere hen gå hen og forringe din motor gang men ødelægger ikke andet en det stadig kun er ventilerne..
-
..nu spørger jeg så(måske dumt,men jeg er uvidende om det)..er der den såkaldte "vibrations remskive på en benziner også???..forklaring..min HDI`r begyndte på et tidspunkt at "tikke" højt og efter en del lytten o.s.v. fandt jeg frem til,at det var den remskive der var slidt,så den begyndte at slå,hvilket kunne ses mens motoren kørte og ved standset motor(selvfølgelig)..kunne jeg mærke sløret ved at vrikke med den,den blev så skiftet og væk var tikkeriet..mvh Preben
-
midph skrev:
..nu spørger jeg så(måske dumt,men jeg er uvidende om det)..er der den såkaldte "vibrations remskive på en benziner også???..forklaring..min HDI`r begyndte på et tidspunkt at "tikke" højt og efter en del lytten o.s.v. fandt jeg frem til,at det var den remskive der var slidt,så den begyndte at slå,hvilket kunne ses mens motoren kørte og ved standset motor(selvfølgelig)..kunne jeg mærke sløret ved at vrikke med den,den blev så skiftet og væk var tikkeriet..mvh Preben
Kan du med et billede vise hvor denne vibrations remskive" skulle sidde i motorrummet, så kan jeg da tjekke og udelukke/bekræfte dét.
På forhånd tak.
-
Goke skrev:
midph skrev:
..nu spørger jeg så(måske dumt,men jeg er uvidende om det)..er der den såkaldte "vibrations remskive på en benziner også???..forklaring..min HDI`r begyndte på et tidspunkt at "tikke" højt og efter en del lytten o.s.v. fandt jeg frem til,at det var den remskive der var slidt,så den begyndte at slå,hvilket kunne ses mens motoren kørte og ved standset motor(selvfølgelig)..kunne jeg mærke sløret ved at vrikke med den,den blev så skiftet og væk var tikkeriet..mvh Preben
Kan du med et billede vise hvor denne vibrations remskive" skulle sidde i motorrummet, så kan jeg da tjekke og udelukke/bekræfte dét.
På forhånd tak.
Det er den remskive der går ud fra motoren, sidder på krumtappen, og trækker alt udstyr, såsom AC, generator, servo.
-
..det er simpelthen den remskive der sidder på krumtappen(udvendig rem..IKKE tandrem)..altså den nederste remkive,når du står foran bilen og kigger ned i venstre side af motoren(på min ihvertfald)..du kan lige få hånden derned og rykke med den (HUSK STANDSET MOTOR)..eller lys/kig ned med motoren igang og se om den slår ..
-
sgt skrev:
Goke skrev:
midph skrev:
..nu spørger jeg så(måske dumt,men jeg er uvidende om det)..er der den såkaldte "vibrations remskive på en benziner også???..forklaring..min HDI`r begyndte på et tidspunkt at "tikke" højt og efter en del lytten o.s.v. fandt jeg frem til,at det var den remskive der var slidt,så den begyndte at slå,hvilket kunne ses mens motoren kørte og ved standset motor(selvfølgelig)..kunne jeg mærke sløret ved at vrikke med den,den blev så skiftet og væk var tikkeriet..mvh Preben
Kan du med et billede vise hvor denne vibrations remskive" skulle sidde i motorrummet, så kan jeg da tjekke og udelukke/bekræfte dét.
På forhånd tak.
Det er den remskive der går ud fra motoren, sidder på krumtappen, og trækker alt udstyr, såsom AC, generator, servo.
..præcis SGT :D
-
Hej
Jeg havde tidligere en 405 den tikkede også en smule, tror jeg kørte ca 10 år/ ca 150.000 km. det ændrede sig ikke en tøddel, og motoren gik uændret efter alle årene.
-
Måske kan det hjælpe at benytte en tyndere olie. Eller bare blot at skifte. Olie. Er det penge siden, og vor ofte skifter du?
-
Det er kun HDI der har dæmper remskive som begynder at klapre , EW10 har den ikke det er ren metalskive
-
Den har fået skiftet olie i sommers i forbindelse med en service udført ved handlen. Lyden har været nogen lunde ens siden jeg fik den, men dengang gik det mig ikke på, så jeg lagde ikke noget i det dengang.
-
KHJ skrev:
Det er kun HDI der har dæmper remskive som begynder at klapre , EW10 har den ikke det er ren metalskive
..fint..så fik vi det på det rene..tak:D
-
Skift til den tyndeste olien specificeret for din bil ved næste olieskift, og se om det ikke bliver lit bedre.