Peugeot Club Danmark
Teknik => Motor og Transmission => Emne startet af: leopard2a5 efter 26. Februar 2013, 19:23
-
Hej.
håber i kan hjælpe mig lidt.
skal have skifte top pakning på bilen.:(
det er en 206 1,4 benzin årg. 2003
et par spørgsmål der til:
1. hvad skal jeg være OBS på ?
2. hvad moment skal det spændes med ?
3. hvad lang tid skal jeg forvente ca. og bruge på det ? vi er 2 til det. ( har for flere år siden skifte top pakning på andre biler) (( har adgang til et værksted )
4. hvad af værktøj skal jeg bruge, ( tænker på special værktøj ) ?
mvh.
leopard2a5
-
Jeg har ikke servicemanualet, men brug en rettholdt og tjekk om toppen er blevet skev.: hvis den er udenfor tolerancene skal du have den slibet på et motorverksted.
Bytte gerne ventiltetninger samtidig som du har toppen af, så får du en fuld overhaling af toppen.
-
tha_lime skrev:
Jeg har ikke servicemanualet, men brug en rettholdt og tjekk om toppen er blevet skev.: hvis den er udenfor tolerancene skal du have den slibet på et motorverksted.
hvad er en rettholdt ? er det et vatter pas ?
Bytte gerne ventiltetninger samtidig som du har toppen af, så får du en fuld overhaling af toppen.
hvad forståes med en fuld overhaling af toppen ?
mvh.
leopard2a5
-
Overhaling = renovering
Retholt = lige skinne til kontrol af en overflades skævhed/hulning
Holt
-
..hvad er årsagen til,at du skifter toppakning..hvad gør bilen/motoren??..der kunne måske være andet galt end lige toppakning....("retholdt=retskinne=100% lige skinne til at konstatere skævheder i topstykke)..endvidere skal du samtidig se efter revner både i top og blok..
-
midph skrev:
..hvad er årsagen til,at du skifter toppakning..hvad gør bilen/motoren??..der kunne måske være andet galt end lige toppakning....("retholdt=retskinne=100% lige skinne til at konstatere skævheder i topstykke)..endvidere skal du samtidig se efter revner både i top og blok..
det virker til den kun går på 3 cyliner
samt den bliver ikke drift varm. bliver kun 70 grader.
samt den starter/ går bedre når den er kold, men efter ca 2 min går den af H til.
samtid med begyndte den også og lyse i fejl i motor styring. dog ikke altid. men det gjort den efter sidste køre tur.
samt den lugte lidt brændt. ( der er vand på den og olie)
-
Hei gåen top har en eller flere af symptomerne:
- vand eller olie i afgass (blå røg = olie, hvid røgsky =vand. En kan også måske se vand der sprutter ud af skøder på udstødningen) (vand eller olie lækker til cylinder)
- højt tryk i vandet - bilen koger, du opplever maske at radiator bliver utæt af trykket, eller slangekoblinger sprekker. (Trykk fra cylinder forplanter sig til kølingen)
- Bruger meget olie (olie lækker til cylinder)
- olien bliver hvid/skummer eller er som majonæse (vand i olien)
- bilen vil ikke starte (får ikke nok kompression i cylinder)
-
leopard2a5 skrev:
midph skrev:
..hvad er årsagen til,at du skifter toppakning..hvad gør bilen/motoren??..der kunne måske være andet galt end lige toppakning....("retholdt=retskinne=100% lige skinne til at konstatere skævheder i topstykke)..endvidere skal du samtidig se efter revner både i top og blok..
det virker til den kun går på 3 cyliner
samt den bliver ikke drift varm. bliver kun 70 grader.
samt den starter/ går bedre når den er kold, men efter ca 2 min går den af H til.
samtid med begyndte den også og lyse i fejl i motor styring. dog ikke altid. men det gjort den efter sidste køre tur.
samt den lugte lidt brændt. ( der er vand på den og olie)
Hvordan er du kommet frem til det er toppakningen ? for der er ikke mange af de symptomer du har der tyder på det er den der er årsagen
-
KHJ skrev:
leopard2a5 skrev:
midph skrev:
..hvad er årsagen til,at du skifter toppakning..hvad gør bilen/motoren??..der kunne måske være andet galt end lige toppakning....("retholdt=retskinne=100% lige skinne til at konstatere skævheder i topstykke)..endvidere skal du samtidig se efter revner både i top og blok..
det virker til den kun går på 3 cyliner
samt den bliver ikke drift varm. bliver kun 70 grader.
samt den starter/ går bedre når den er kold, men efter ca 2 min går den af H til.
samtid med begyndte den også og lyse i fejl i motor styring. dog ikke altid. men det gjort den efter sidste køre tur.
samt den lugte lidt brændt. ( der er vand på den og olie)
Hvordan er du kommet frem til det er toppakningen ? for der er ikke mange af de symptomer du har der tyder på det er den der er årsagen
Hvad ville i så mene der er galt med den ?