Peugeot Club Danmark
Teknik => Motor og Transmission => Emne startet af: Peter-309GTi16 efter 26. Februar 2013, 22:05
-
Hej
Jeg har netop anskaffet mig en 1990 Peugeot 309GTi16 og da det jo efterhånden er en ældre dame har jeg ingen manual, og har heller ikke kunne finde en på nettet.
I den forbindelse har jeg et par spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe mig med
1) Øverst til højre over omdrejningstælleren sidder en rød lampe.
Den ligner en motor med et K inden i.
Hvad er den til ?
2) Er det normalt at olietryksmanometeret ikke "går hjemmefra" lige med det samme man starter bilen ?
På en af mine andre biler er jeg vant til at den springer op ad scalaen med det samme nøglen drejes
PFT for svar
MVH Peter
-
Peter-309GTi16 skrev:
Hej
Jeg har netop anskaffet mig en 1990 Peugeot 309GTi16 og da det jo efterhånden er en ældre dame har jeg ingen manual, og har heller ikke kunne finde en på nettet.
I den forbindelse har jeg et par spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe mig med
1) Øverst til højre over omdrejningstælleren sidder en rød lampe.
Den ligner en motor med et K inden i.
Hvad er den til ?
2) Er det normalt at olietryksmanometeret ikke "går hjemmefra" lige med det samme man starter bilen ?
På en af mine andre biler er jeg vant til at den springer op ad scalaen med det samme nøglen drejes
PFT for svar
MVH Peter
Den lampe er en lampe der lyser hvis der kommer fejl på den elektroniske styring af indsprøjtning , olietrykket ændrer sig ikke før det stiger det kan være olien løber lidt tilbage i filteret hvis ventilen ikke er tæt og så er længere om at lave trykket , det kan også være elektrisk fejl
er der en MI16 motor i den siden du skriver GTI 16 for de har altid været 8 v 130 hk u kat og 122 med
-
Tak for hurtigt svar.
Det kan godt være det er en MI16 motor.
Det er en 1,9 16V med røde streger og "16V" på ventilskjoldet
Men hvad mener du med den altid har været 130HK og 8V
Fandtes den ikke som 1,9 16V med 160HK ?
Jeg gik da rundt og troede det var sådan en jeg havde købt :)
MVH Peter
-
Hej
En 1.9 mi16 har 160 uden kat og lidt mindre med kat, mener 140-150.
-
Peter-309GTi16 skrev:
Tak for hurtigt svar.
Det kan godt være det er en MI16 motor.
Det er en 1,9 16V med røde streger og "16V" på ventilskjoldet
Men hvad mener du med den altid har været 130HK og 8V
Fandtes den ikke som 1,9 16V med 160HK ?
Jeg gik da rundt og troede det var sådan en jeg havde købt :)
MVH Peter
309 GTI var kun med 8 ventilet motor på 130 hk og den med kat 123 hk så det er en MI16 motor fra en 405 der ligger i tror du den er synet og godkendt med det ?
-
Her tager du nu for en gangs skyld fejl, der findes en 309 GTI 16V, du kan endda få den i model, hvis du googler den bliver du ikke færdig med at læse foreløbig.
Holt
-
Hej alle
Tak for alle indspark´ne til detabtten.
Mht. om den er synet og godkendt så kan jeg sige klart ja. Jeg fik plade rtil den i går :)
Bilen har altid kørt som rallybil og er rallysynet herunder godkendt med konstruktive ændringer i motoren (Grp. N knaster)
Jeg troede du mente om den havde fået en anden 1,9 16V motor (fra en 405 MI16) og uden at spille alt for klog på Peugeot'er mener jeg at der stod "MI16" på ventildækslerne på en 405 MI16, hvorimod der står 16V på min. Så umiddelbart er motoren, ihvertfald af udseende, "matching numbers" Den er iøvrigt rullefeltsmålt til ca. 175HK
MVH Peter
-
Hej
Jeg mener med 99% sikkerhed at der stod 16v og IKKE mi16 på dækslet på min.
-
Holt skrev:
Her tager du nu for en gangs skyld fejl, der findes en 309 GTI 16V, du kan endda få den i model, hvis du googler den bliver du ikke færdig med at læse foreløbig.
Holt
Her tager du helt fejl jeg har taget fejl flere gange jeg har bare aldrig set den som 16 V i virkeligheden men ved der er flere der har lagt den i en 205 GTI og mht MI 16 er det modellen på en 405 det stod ikke MI16 på motoren der stod 16v