Peugeot Club Danmark

Teknik => Motor og Transmission => Emne startet af: sgt efter 03. Maj 2013, 22:46

Titel: Spjæld i indsugningsmanifold
Indlæg af: sgt efter 03. Maj 2013, 22:46
Hvad laver dette spjæld i min indsugningsmanifold??
Hvad gør det helt præcis, hvilken indvirkning har det på motorgang og tryk i motoren om det står i den ene eller den anden position??
Det er en 4HX motor
Titel: RE: Spjæld i indsugningsmanifold
Indlæg af: KHJ efter 04. Maj 2013, 15:51
Det hedder et Swirl spjæld   og det styres af motorelektronikboksen  , det har noget med moment at gøre  så den øger længden på indsugningen hvis den skal trække   , hvis den bare skal afsted uden belastning  bruges et kort indsugning   jeg mener det er noget i den retning  ellers prøv og  Google det
men noget der skal være ok er vacumdåsen  12  , hvis den er utæt i membramen mister du vacum til turbotrykregulering  og dermed fejl på turbotrykket er for højt
Titel: RE: Spjæld i indsugningsmanifold
Indlæg af: sgt efter 04. Maj 2013, 16:13
Hej KHJ.

Tak for svar.
Jeg har ingen fejl på vakuumdåsen. Den kører fint frem og tilbage. Men jeg har nemlig haft armen pillet af spjældakselen, og jeg synes nemlig, at spjældakselen går utrolig nemt frem og tilbage uden nogen modstand. Så jeg tænkte, om der kunne være gået noget i stykker inden i manifolden.
Jeg har prøvet at give bilen klø hvis akselen var konstant i hhv. den ene position og så i den anden. Jeg kunne ikke mærke nogen forskel overhovedet.

Har du før hørt om problemer med disse spjæld??

Mvh
Titel: RE: Spjæld i indsugningsmanifold
Indlæg af: KHJ efter 04. Maj 2013, 18:45
Der er normalt ikke fejl på det  , at det går let er kun godt  , men hvis vacumdåsen ikke virker  kan spjældene gro fast  fordi det sidder samme igennem længere  så du har ingen problemer med dit
Titel: RE: Spjæld i indsugningsmanifold
Indlæg af: sgt efter 05. Maj 2013, 14:55
Citér
KHJ skrev:
Der er normalt ikke fejl på det  , at det går let er kun godt  , men hvis vacumdåsen ikke virker  kan spjældene gro fast  fordi det sidder samme igennem længere  så du har ingen problemer med dit


Nej, det blev også min konklusion efter at have læst og forstået princippet i disse spjæld. Tak for hjælpen.
Jeg må lede videre andet steds for at finde den manglende effekt på toppen.
Alt ser fint ud. Turbotrykket følger fint grundværdien hele vejen op i omdrejningsområdet. Brændstoftrykket falder heller ikke ved de høje omdrejninger. Partikelfilteret er næsten nyt. Det gav lidt at få det skiftet.

Det sidste jeg hælder til er slidte dyser der muligvis ikke forstøver helt så godt længere.
Nogen er har andre forslag?? Motoren har dog trods alt gået over 250.000, men har stadig fin motorgang.

Mvh