Peugeot Club Danmark
Teknik => Undervogn => Emne startet af: peterpan efter 26. August 2013, 20:55
-
Hey folkens !!
Jamen så stod jeg lige på et problem, ville skifte fjeder foran på min 307´er troede det var lige så let som bagved men kommer slet ikke ind til møtrikken på støddæmperen (i toppen)
Prøvede at afmontere viskearm uden held og jeg ville gerne have en skraldenøgle på, men overvejer at bruge en fastnøgle i 22" går det ?
Nogle gode råd ?
evt. hvor man kan købe en fastnøgle der kan gøre arbejdet. ;)
-
Du skal ha' hele fjederbenet af på et McPherson ophæng. (Formoder det er det der også sidder på en 307) Og så skal du dælme ha' fjederklemmer på for ikke at få det hele i hovedet når du løsner møtrikken. Fjederen i sådan et ophæng er ret komprimeret selv når den er helt aflastet. Så vær forsigtig hvis du ikke har prøvet det før.
-
Den er jeg med på.
Så du mener det er bedst at løsne i bunden inden man går til toppen ?
hvordan kommer man ind til den møtrik i toppen, er det bedst med en fastnøgle ?
-
støddæmperen er skruet fast i et topleje som er skruet fast i toppen af tårnet med 3 8mm skruer (13mm eller umbraco).
du kan starte med at løsne skruen der klemmer fast omkring støddæmperen, og kødbenet/stabilisatorbolten skal også afmonteres
-
Jeg har lagt en PDF med nogle billeder på nedenstående link. Vil i øvrigt foreslå dig at anskaffe en Hayness Manual hvis du vil rode med bilen, den kan spare en for mange ærgelser (Og flækkede øjenbryn B) )Men Kig her:
http://peecee.dk/upload/view/419826
PS! Det er en 406 break, D9 på billederne
-
Hej
Jeg tror peterpan har styr på bunden, men det er toppen der kniber, hvordan kommer han ind til de 3 bolte, der sidder vist div plastik ovenpå tårnet såvidt jeg husker.
-
Ja alt er efterhånden pakket ind i pynte plast :) Der er en manual også god, da den tit kan forhindre dig i at brække lige præcis den "Plast-Flaps" der holder det hele. Havde ikke li'e set at det måske var der problemet var, da min er en 406 og mere lige til at skille ad. Når jeg bruger Hayness er det sjældent jeg læser teksten, ofte er billederne nok. Og hvis man har Hayness er det også lettere at stille de rigtige spørgsmål. Vi har jo alle her forskellige forudsætninger for at hjælpe, jeg f.eks er VW mekker fra sidst i halvfjerdserne og har adskildt mange Mc-Pedersen ophæng :) Men mine forudsætninger ved I andre jo ingenting om. Dette er kun skrevet fordi jeg tit oplever at være i tvivl om hvad spørgeren kan, derer jo ingen grund til at opfinde hjulet igen B) - og er absolut venligt ment
-
tak for indlæggene, men som ole præsis skriver så er det den store bolt der sidder under viskearmen under alt det plastic, de 3 andre sidder vidst på selve fjederen i hjulleje og når fjederen først er ude så kommer resten jo af sig selv, som jeg kan se det er fjederen skruet fast med en bolt i toppen.
så mit spørgsmål er vis ikke jeg skal gå ud og købe en bog (hvilket måske var en god ide.) hvordan kommer men ind til den store bolt under visker armen, fastnøgle eller skal alt plastic af ? :D
-
Hej
Haynes hjælper dig ikke rigtigt, den viser ikke vejen ind igennem plastikken.
-
Tak.
I er velkommen til at dele indlæg så jeg kan blive klogere. :D
-
Du tager møtrikken i midten og de 2 bolte i ophænget , en 307 har ikke 3 bolte i tårnleje men 2 møtrikker i toppen der sidder en nede under som holder fjederskålen bare rolig , den første møtrik holder kun benet i toppen
-
Den har kun en der stikker op under visker armen, og det er lidt lige meget om visker armen står i op eller nede, kommer ikke ind over møtrikken.
-
peterpan skrev:
Den har kun en der stikker op under visker armen, og det er lidt lige meget om visker armen står i op eller nede, kommer ikke ind over møtrikken.
Ja men hvad har det med viskerne at gøre , jeg bruger altid en stjernenøgle og holder igen med en unbraco i støddæmperen
-
Du skal bruge en 21 fastnøgle og en 7mm umbraco nøgle til at holde stemplet i støddæmperen, har lige skiftet fjedrer og støddæmper på en for en måned siden.