Peugeot Club Danmark

Teknik => Motor og Transmission => Emne startet af: flemmingjensens efter 11. Juni 2014, 18:17

Titel: 406 2.0 hdi 107 HK 2003 mangler trækkraft.
Indlæg af: flemmingjensens efter 11. Juni 2014, 18:17
80 % af tiden er den møg sløv, og trækker ikke som den skal.
Har flere gange fået anti polution fejl.
Købte en lexia3 og læste og slettede fejl.
Jeg har prøvet følgende.
Partikelfilter aditiv og den har lavet regenerering et par gange siden.
Adskilt partikelfilter og cat, og det ser ud som nyt.
Tjekket diff-tryk sensor og den virker fint i begge slanger. Sug i den ene og tryk i den anden.
Intercooleren var utæt, så den skiftede jeg også.
Gummislanger til vacum er tjekket og ingen mørheder eller revner.
Havde fejl på catalytic converter up og downstream temp.
Den ene blev der skrevet at det var en kortslutning til stel.
Men det skriver den ikke mere. Ville ellers gerne købe en ny, men kan ikke finde delen nogen steder.
Dem jeg har fundet magen til på f.eks ebay, bliver beskrevet som lamdasonde, men det tror jeg ikke helt at det er. Har kun to ledere, så virker lidt som en ntc føler eller lign.
Den er magen til denne her.

(http://i1060.photobucket.com/albums/t445/flemmingjensens/partikkelfilter_med_tempsensorer_zpsd00f5417.jpg) (http://s1060.photobucket.com/user/flemmingjensens/media/partikkelfilter_med_tempsensorer_zpsd00f5417.jpg.html)

Det plastik spjæld der sidder efter intercooleren med rød ring?

(http://i1060.photobucket.com/albums/t445/flemmingjensens/turbo_trykslanger_zps4fe110dd.jpg) (http://s1060.photobucket.com/user/flemmingjensens/media/turbo_trykslanger_zps4fe110dd.jpg.html)

Hvad funktion har det?
Kører lidt knirkene og trægt. Virker lidt som om at noget blokerer vandringen en gang i mellem.
Smider billede i næste indlæg.

nogen der har en tegning over sådan en model?
Titel: RE: 406 2.0 hdi 107 HK 2003 mangler trækkraft.
Indlæg af: sgt efter 11. Juni 2014, 18:56
Intercooler mm.

(http://i1116.photobucket.com/albums/k573/stgrth/Indsugning_zps7adae46b.png) (http://s1116.photobucket.com/user/stgrth/media/Indsugning_zps7adae46b.png.html)
Titel: RE: 406 2.0 hdi 107 HK 2003 mangler trækkraft.
Indlæg af: sgt efter 11. Juni 2014, 18:57
Partikelfilter temperatur

(http://i1116.photobucket.com/albums/k573/stgrth/406/Udstoslashdning_zpsd311ba2b.png) (http://s1116.photobucket.com/user/stgrth/media/406/Udstoslashdning_zpsd311ba2b.png.html)
Titel: RE: 406 2.0 hdi 107 HK 2003 mangler trækkraft.
Indlæg af: Autoholm efter 11. Juni 2014, 20:14
Prøv at læse live data med din tester. Aflæs differencetrykket på partikkelfilter. Det skal være 0 når motor ikke kører og der skal være forskel når den kører. Den viser også hvor stoppet filteret er og hvor høj temperaturen bliver når den regenererer. Min bil er mage til den. Den opnår den højeste temperatur i filteret ved 110 kmt og 2200 omd., ikke ved 3500 som jeg troede.
mvh Autoholm:)
Titel: RE: 406 2.0 hdi 107 HK 2003 mangler trækkraft.
Indlæg af: flemmingjensens efter 11. Juni 2014, 21:52
Citér
sgt skrev:
Intercooler mm.

(http://i1116.photobucket.com/albums/k573/stgrth/Indsugning_zps7adae46b.png) (http://s1116.photobucket.com/user/stgrth/media/Indsugning_zps7adae46b.png.html)


Fedt med splittegning. Takker...
Pos 15. luftmåleapp. Hmmmm... Nå, men det er i hvert fald et plastik spjæld som er vacum styret. Jeg har skilt det ad, og fjederen er knækket i begge ender. Så derfor at den ikke kan lukke helt og kørte underligt.
Men hvad betydning har det for motorkraften?
Titel: RE: 406 2.0 hdi 107 HK 2003 mangler trækkraft.
Indlæg af: flemmingjensens efter 11. Juni 2014, 22:09
Citér
sgt skrev:
Partikelfilter temperatur

(http://i1116.photobucket.com/albums/k573/stgrth/406/Udstoslashdning_zpsd311ba2b.png) (http://s1116.photobucket.com/user/stgrth/media/406/Udstoslashdning_zpsd311ba2b.png.html)


Det er pos. 1 og 2.
Jeg varmede lige pos 2, imens jeg tjekkede værdien i pp2000.
Den viste 104 grader i stuetemp, og steg så til 200 efter lidt varme.
Men undrer mig lidt over at den er 110 og ikke ca. 30 grader.
Pos. viser 272 grader. Skal lige siges at motoren ikke har kørt i to dage. :-D
Når jeg søger i google, fremkommer den som lamda?
http://bartebben.nl/onderdelen/peugeot/308/uitlaat-systeem/lambda-sensor/hdi-1.6-16v-9hz-9h01-dv6ted4-fap-lambda-in-roetkat-.html
Nå, men hvad indflydelse har de målinger? Bruges de kun til at vide om den kan regenerere eller? har det også indflydelse på motorens gang? Nu jeg tænker lidt efter, så kører den faktisk bedre når den er helt kold.
Titel: RE: 406 2.0 hdi 107 HK 2003 mangler trækkraft.
Indlæg af: flemmingjensens efter 11. Juni 2014, 22:14
Citér
Autoholm skrev:
Prøv at læse live data med din tester. Aflæs differencetrykket på partikkelfilter. Det skal være 0 når motor ikke kører og der skal være forskel når den kører. Den viser også hvor stoppet filteret er og hvor høj temperaturen bliver når den regenererer. Min bil er mage til den. Den opnår den højeste temperatur i filteret ved 110 kmt og 2200 omd., ikke ved 3500 som jeg troede.
mvh Autoholm:)


Har skam læst diff-trykket, men ærligt så husker jeg ikke hvad den viste under drift.
Men den viser 0 nu, og reagerer når jeg puster og suger i slangerne.
Så den virker pt. fint nok.
Læste et sted at den normalt ligger på ca 150 mb og ikke må komme højere end 300 mb.
Men når jeg får startet den igen med ny fjeder eller spjæld, tjekker jeg lige værdierne. :-)
Hmm... Har du haft kørt afsted med diagnose programmet med 110 km/t? :-D
Titel: RE: 406 2.0 hdi 107 HK 2003 mangler trækkraft.
Indlæg af: Autoholm efter 12. Juni 2014, 17:22
Ja kørte fra med den på forsædet. Jeg vil jo vide hvordan det virker. Tror det med værdierne er ok. Når min nærmede sig 300 hylede den og skrev unblock filter. Derefter startede den regenering. Til sidst for hver 50 km..... Købte et filter hos Mt filters i Karlslunde for 1500. Har ikke hørt den regenerere siden.... Den har også fået flere kræfter. Det gamle filter vejede meget mere end det nye. Er lidt spændt på om jeg kan rense det gamle, men har ikke prøvet endnu. Tidligere havde min en fejl hvor den vist differencetryk med slukke motor. Det var difftryk sensoren. Det der spjæld du arbejder med det er ikke egr vel?
Titel: RE: 406 2.0 hdi 107 HK 2003 mangler trækkraft.
Indlæg af: flemmingjensens efter 12. Juni 2014, 21:14
Citér
Autoholm skrev:
Ja kørte fra med den på forsædet. Jeg vil jo vide hvordan det virker. Tror det med værdierne er ok. Når min nærmede sig 300 hylede den og skrev unblock filter. Derefter startede den regenering. Til sidst for hver 50 km..... Købte et filter hos Mt filters i Karlslunde for 1500. Har ikke hørt den regenerere siden.... Den har også fået flere kræfter. Det gamle filter vejede meget mere end det nye. Er lidt spændt på om jeg kan rense det gamle, men har ikke prøvet endnu. Tidligere havde min en fejl hvor den vist differencetryk med slukke motor. Det var difftryk sensoren. Det der spjæld du arbejder med det er ikke egr vel?

Tænkte om du kunne aflæse hvad up og downstream temp viser på din, i kold tilstand? Har nemlig lidt en mistanke til at min der viser 272 grader, når at banke i bund og måske laver balladen.
Titel: RE: 406 2.0 hdi 107 HK 2003 mangler trækkraft.
Indlæg af: flemmingjensens efter 17. Juni 2014, 22:14
Citér
flemmingjensens skrev:
80 % af tiden er den møg sløv, og trækker ikke som den skal.
Har flere gange fået anti polution fejl.
Købte en lexia3 og læste og slettede fejl.
Jeg har prøvet følgende.
Partikelfilter aditiv og den har lavet regenerering et par gange siden.
Adskilt partikelfilter og cat, og det ser ud som nyt.
Tjekket diff-tryk sensor og den virker fint i begge slanger. Sug i den ene og tryk i den anden.
Intercooleren var utæt, så den skiftede jeg også.
Gummislanger til vacum er tjekket og ingen mørheder eller revner.
Havde fejl på catalytic converter up og downstream temp.
Den ene blev der skrevet at det var en kortslutning til stel.
Men det skriver den ikke mere. Ville ellers gerne købe en ny, men kan ikke finde delen nogen steder.
Dem jeg har fundet magen til på f.eks ebay, bliver beskrevet som lamdasonde, men det tror jeg ikke helt at det er. Har kun to ledere, så virker lidt som en ntc føler eller lign.
Den er magen til denne her.
https://plus.google.com/u/0/photos/114618894893832732071/albums/6023707156725754817/6023707161509547586?pid=6023707161509547586&oid=114618894893832732071


Det plastik spjæld der sidder efter intercooleren med rød ring?

https://plus.google.com/u/0/photos/114618894893832732071/albums/6023707156725754817/6023707198930001618?pid=6023707198930001618&oid=114618894893832732071
Hvad funktion har det?
Kører lidt knirkene og trægt. Virker lidt som om at noget blokerer vandringen en gang i mellem.
Smider billede i næste indlæg.

nogen der har en tegning over sådan en model?

Fejlen fundet...  Indtil videre... Før omtalte spjæld fik ny fjeder og så rensede jeg partikelfilter med damp-højtryksrenser. Nu trækker den så igen som den skal.
Temperatur føler skal sikkert også skiftes, da de måske starter regenerering for tidligt, inden den er ordentligt varm. Men den tager jeg senere... Vigtigste var at få den til at trække ordentligt.
Titel: RE: 406 2.0 hdi 107 HK 2003 mangler trækkraft.
Indlæg af: Autoholm efter 21. Juni 2014, 11:05
Hej.
Min måler 100 grader før katalysator og 104 efter. ...... Burde vel være ens når bilen har stået stille  fra dagen før..... Den kan nok ikke måle mindre end 100.

Tror du har fat i noget, når du siger at den måske standser regenerering for tidligt hvis den konstant måler for høj temperatur. Du må også ud og køre en tur med testeren på forsædet.
På landevej ligger min mellem 300 til 400 grader den når kun 600 ved regenerering.
Efter regenerering i går lå den med et dif.tryk på 5,9mb i tomgang og jeg kunne ikke få den over 70 ved fuld gas.
mvh autoholm
Titel: RE: 406 2.0 hdi 107 HK 2003 mangler trækkraft.
Indlæg af: flemmingjensens efter 23. Juni 2014, 22:48
Citér
Autoholm skrev:
Hej.
Min måler 100 grader før katalysator og 104 efter. ...... Burde vel være ens når bilen har stået stille  fra dagen før..... Den kan nok ikke måle mindre end 100.

Tror du har fat i noget, når du siger at den måske standser regenerering for tidligt hvis den konstant måler for høj temperatur. Du må også ud og køre en tur med testeren på forsædet.
På landevej ligger min mellem 300 til 400 grader den når kun 600 ved regenerering.
Efter regenerering i går lå den med et dif.tryk på 5,9mb i tomgang og jeg kunne ikke få den over 70 ved fuld gas.
mvh autoholm


Super godt autoholm. Lige hvad jeg skulle bruge.
Lidt sjovere kun at skifte en tempføler, nu de koster næsten 1000 kr stykket.
Hvis begge dine viser 100 grader i kold tilstand, så er det helt sikkert kun min up-stream der er tosset.
Og jo, partikkefilter bliver jo ikke renset korrekt når den tilfører additiv ved forkert temperatur.

Bilen har nu været på tur og kørt fyn rundt. Dejlig tur, med en bil der igen kunne trække godt.
Men nu er der begyndt at komme en hyle / fløjtelyd.
Troede først at det var turboen, men er fra nogen af trykslangerne eller rør. Mistænker måske lidt de to reguleringsspjæld der styrer lufttemperatur før og efter intercooleren. :-/
Titel: RE: 406 2.0 hdi 107 HK 2003 mangler trækkraft.
Indlæg af: Autoholm efter 24. Juni 2014, 12:52
Hej.
Det bliver spændende at hør hvad din hyletone er.

Additivet bliver pumpet over i dieseltanken hvor det blander sig med diesel. Under regenerering tilsættes ekstra brændstof gennem dyserne i udstødningstakten som hæver temperaturen i filteret.

Ovennævnte er jeg ret sikker på.

Nu kommer noget jeg tror..... Hvis din måler for høj temperatur kan det være at den stopper med at tilsætte ekstra brændstof for at undgå en for høj temperatur i filter. Dette kan jo så medføre en ufuldstændig regenerering fordi filteret ikke når de 600 grader som kræves for at afbrænde partiklerne.

mvh autoholm
Titel: RE: 406 2.0 hdi 107 HK 2003 mangler trækkraft.
Indlæg af: flemmingjensens efter 24. Juni 2014, 15:49
Citér
Autoholm skrev:
Hej.
Det bliver spændende at hør hvad din hyletone er.

Additivet bliver pumpet over i dieseltanken hvor det blander sig med diesel. Under regenerering tilsættes ekstra brændstof gennem dyserne i udstødningstakten som hæver temperaturen i filteret.

Ovennævnte er jeg ret sikker på.

Nu kommer noget jeg tror..... Hvis din måler for høj temperatur kan det være at den stopper med at tilsætte ekstra brændstof for at undgå en for høj temperatur i filter. Dette kan jo så medføre en ufuldstændig regenerering fordi filteret ikke når de 600 grader som kræves for at afbrænde partiklerne.

mvh autoholm


Nemlig også min egen konklusion, og dermed også et hurtigere tilstoppet partikelfilter.
Så jeg vælger også at skifte begge dele samtidig, når jeg lige kommer lidt ovenpå igen. Har lige holdt konfirmation og studenterfest lige om lidt...  Puha... :-D
Titel: RE: 406 2.0 hdi 107 HK 2003 mangler trækkraft.
Indlæg af: flemmingjensens efter 06. Juli 2014, 20:49
Lidt opdatering...

Temperatur / lambda på upstream skiftet.
Turbo er udskiftet, med en helt ny mølle og det gamle hus.
Den havde været utæt, og sovset ret meget til gennem intercooler og manifold.
Men min banke / hyle lyd er der stadig... ØV!!!
Kan ikke rigtig lokalisere hvor det kommer fra.
Måske vandpumpe eller højtrykspumpe...

Nogen herinde der har lidt forstand på den slags, som man kunne køre forbi, for at få lidt gode input??
Titel: RE: 406 2.0 hdi 107 HK 2003 mangler trækkraft.
Indlæg af: flemmingjensens efter 12. Juli 2014, 23:55
Citér
flemmingjensens skrev:
Lidt opdatering...

Temperatur / lambda på upstream skiftet.
Turbo er udskiftet, med en helt ny mølle og det gamle hus.
Den havde været utæt, og sovset ret meget til gennem intercooler og manifold.
Men min banke / hyle lyd er der stadig... ØV!!!
Kan ikke rigtig lokalisere hvor det kommer fra.
Måske vandpumpe eller højtrykspumpe...

Nogen herinde der har lidt forstand på den slags, som man kunne køre forbi, for at få lidt gode input??

Nå, meeennnn I skal da endelig ikke råbe i munden på hindanden. :D
Jeg fik skilt højre side ad, og måtte slavisk gå i gang med at tjekke komponenter uden generatorrem og tand rem.
Remhjul på krumtapsakslen var årsag til bankelyden. Vulkaniseringen var gået og den høvlede metalspåner af fra remhjulet.
Alt andet virkede til at være fint.... Ingen knurrende lejer at mærke.
Men den fløjter / blæser stadig når den skal yde.
Ved sgu ikke helt hvor det kommer fra. Virker lidt som der er for meget tryk / luft i måske turboslangerne.
Har de plastikrør tendens til at revne på peugeot?
Da jeg havde dem af, da jeg skiftede turbo kunne jeg ikke konstatere nogen unormaleheder i dem, og ej heller ikke gummeslangerne de er samlet med. Hmmmm....
Eller er det mon stadig det partikkelfilter som spøger, og den ikke kan komme af med trykket der....
Den trækker ellers fint efter at jeg rensede det, og melder heller ikke fejl på anti-polution mere.
Titel: RE: 406 2.0 hdi 107 HK 2003 mangler trækkraft.
Indlæg af: flemmingjensens efter 14. Juli 2014, 23:02
Har nu kun tilbage at få bilen til at holde op med at fløjte og suse.
Det kommer fra det stykke som "ikke" går til intercooleren, men direkte op til PCV ventilen Pos 16.
Den ventil star normalt lukket NC og åbner først når der er vakuum på, hvor pos 15 som er efter intercooleren står normalt åbent NO.
Jeg har haft slanger og plasticrør af, for at tjekke for utætheder og revner, men kunne ikke observere noget galt.
Virker meget som om at den PCV skal være åben for at kunne tage trykket i slangen.
Har også observeret at slangen fra intercooleren og op til pos 15 bliver tyk og ligesom prøver at puste sig op.
Jeg ved at de to spjæld / ventiler er til at regulere temperaturen med, men ´hvornår er de åbne?
Tænker at pos 16 altid er åben, og at pos 15 så regulerer flow gennem intercooleren afhængig af temperaturen.
Hvor sidder den temperaturføler egentlig? Er det via MAF eller?
EDIT: Efter et par timers garage-tid.
Jeg har nu haft et manometer mellem de forskellige ventiler på vacuum siden.
Den der løber ubrudt fra studs (mærket med rødt) på bremseforstærker, og til ventilen til turbo wastegate, den bliver trukket ned til næsten -1 bar, hvorimod den der kommer fra den anden studs fra bremseforstærkeren og løber til vacuumbeholderen er på næsten det halve. Den grener så ud til tre ventiler mere, og der er sgu ikke meget sug ude i enderne. Faktisk kan den stort set ikke løfte nålen hvis jeg måler ved pos 6 (mærket med rødt)
Jeg har nu skiftet alle gummislanger mellem plastrør, og tjekket vacuumbeholder for utætheder. Men stadig ikke en skid sug...
Burde det ikke være det samme til alle komponenter? Virker som om at den vacuumbeholder drosler ned. Men det skal den vel ikke?
(http://i1060.photobucket.com/albums/t445/flemmingjensens/bremseforsaeligrker__zps0e842691.jpg) (http://s1060.photobucket.com/user/flemmingjensens/media/bremseforsaeligrker__zps0e842691.jpg.html)
(http://i1060.photobucket.com/albums/t445/flemmingjensens/RECIRKULATIONGASUDSTOslashDNING__zps8070dc5f.jpg) (http://s1060.photobucket.com/user/flemmingjensens/media/RECIRKULATIONGASUDSTOslashDNING__zps8070dc5f.jpg.html)
Titel: RE: 406 2.0 hdi 107 HK 2003 mangler trækkraft.
Indlæg af: Autoholm efter 15. Juli 2014, 10:13
Hej.

Du er godt nok flittig og godt at du gider skrive om det for det lærer vi andre af.
Underligt at der er blevet så stille på dette forum. For 2 år siden fik jeg selv helt fantastisk og hurtig hjælp her.
Desværre har jeg ikke erfaring med det du laver og jeg bor helt i Helsingør, ellers kunne vi lave målinger på min også og derved sammenligne.
Kan der være noget utæt vacum du ikke har set endnu? Den bruger det vist også til at regulere ventilations spjæld i kabinen. Der kunne måske være for lidt vacum, men det ville vel give fejl på testeren... Spændende hvordan du får løst det. God arbejdslyst.

mvh Autoholm
Titel: RE: 406 2.0 hdi 107 HK 2003 mangler trækkraft.
Indlæg af: Ole S efter 15. Juli 2014, 16:05
Hej
Ja der er forsvundet nogle af de tidligere meget aktive på dette forum. Lidt en skam, men sådan går det af og til, man kan godt køre lidt træt i det indimellem.
Titel: RE: 406 2.0 hdi 107 HK 2003 mangler trækkraft.
Indlæg af: flemmingjensens efter 16. Juli 2014, 00:21
Haha... Er flittig fordi at jeg ikke vil betale de vildt høje priser på et værksted.
Har altid skruet på biler (mine egne) og nogle få gange haft dem på værksted p.g.a tidspres. Men hver gang har jeg haft dårlige oplevelser med dårligt håndværk.
Og krummer da også tæer over det den tidligere ejer har fået lavet hos Peugeot i Slagelse og senest i Bergen.
Meget af det jeg har fundet og lavet burde have været fundet under værksteds ophold, og et par af tingene stammer fra ikke færdig lavede reparationer.
Nå, men nok om det.... Jeg kæmper videre med det vacuum senere på ugen. Skal et par dage til syddanmark på lidt ferie.
Har blændet vacuum-slangen til wastegate på turboen, så sætter den ikke turbotryk og dermed heller ikke nogen fløjten.
Dog trækker den så ikke en skid, men det er jeg jo vant til fra min gamle Peugeot Partner med den gamle motor. Haha...

Ja, der er ikke så meget aktivitet herinde... :-/
Så derfor er jeg også lidt i gang på citronik, som jeg tidligere har brugt da jeg havde en xsara. :-)