Peugeot Club Danmark
Teknik => Elektronik => Emne startet af: JensP efter 30. August 2014, 14:20
-
Hej
Jeg købte for et par måneder siden en brugt 307 stc.
Den kørte absolut glimrende den første måned, hvorefter jeg fik monteret et anhængertræk. Umiddelbart efter oplevede jeg at bilen pludseligt under kørsel ikke reagerede på speederen, selv om motoren kørte!
Efter at have taget tændingen og ventet nogle sekunder kan jeg som regel starte motoren og speeden virker igen.
Det skete flere gange på en dag og jeg målte da spændingen på batteriet, der kun var 11.5V. Det skiftede jeg straks og tænkte at problemet nu var løst. MEN det er det ikke. I dag er det igen sket 4-5 gange, men heldigvis virker genstarten med tændingen stadig.
Mekanikeren der monterede trækket kunne ikke slette en fejl i systemet med sin Bosch tester. Hvad kan problemet værre?
Mon det kan løses ved at få en tester på, der kan slette gamle fejl?
Hvem kan evt hjælpe med det?
Testeren viste følgende, der ikke kunne slettes:
F98A Centralelektronik foran pos. lys i h. side. sikringskasse
F905 AUX tilslutning fejlagtig
xxx Kommunikation med centralelektronik for. Fejl erkendt (kan ikke se koden på det billede jeg tog af skærmen)
P0550 Ubekendt fejl
P2299 Ubekendt fejl
P1536 Bremsekontakt
Mvh Jens
-
Det kan være at der er noget i vejen med din gasspjæld og denspotetiometer..
-
Hej
Så skete det igen et par gange. Denne gang forbandt jeg min simple OBDII adapter og kiggede i Torque efter "throttle" værdierne:
Værdien var konstant på ca 20 uanset gaspedalens stilling. De 20 er tilsyneladende den normale værdi, når motoren kører i tomgang.
Efter en "reset" med tænding off/on og start af motor virker pedalen igen.
Throttle værdien er ca 20 ved tomgang, max ca 27 ved 3-4000 omdr og efter sluk af motor er værdien ca 9.
Er dette normale værdier eller indikerer de en fejl?
JEg undrer mig over at throttle værdien er 9 i stedet for 0, når motoren ikke kører. Samtidig undrer jeg mig over, at værdien ikke går højere op ved høje omdrejning. Det skal siges, at det var koblet ud og bilen holdt stille.
Giver noget af dette et bud på, hvor fejlen skal findes?
Mvh Jens
-
I tomgang skal den være på 0 (nul) og pedalen i bund skal der stå 100.
så det er muligt at det er kontaktfladeren i pedalen der skal rengøres eller en anden pedal
-
pug407aut skrev:
I tomgang skal den være på 0 (nul) og pedalen i bund skal der stå 100.
så det er muligt at det er kontaktfladeren i pedalen der skal rengøres eller en anden pedal
Det var hvad jeg ville have forventet, men er du sikker?
Det der også undrer mig, er at når problemet ikke optræder og bilen kører som den skal, så er værdien som sagt 20 ved tomgang og ca 20-30 når man gasser op (i frigear). Vil prøve at måle under kørsel i morgen....
Mvh Jens
-
I forveksler en pedal og gasspjæld..
Throttle Pedal og Throttle Body er 2 forskellige ting!
Jeg har jo skrevet for 4 dage siden at du skal tjekke, potentiometer som sidder på gasspjældet.
Men hvis du stadig tror at det er pedalens skyld, kan du jo nemt tjekke det ved at låne en pedal (evt. hos en ophugger) og lige sætte stikket i og tjekke hvordan den/bilen opfører sig.
-
Tror problemet er løst. Opdagede at bremselyset tændte ved ekstremt let tryk på bremsepedalen men værre, at bremselyset også aktiveredes ved hårdt tryk på koblingspedalen (de sidder på samme metalophæng, der rykkes et par mm ved hårdt tryk på pedalerne).
After at have justeret bremselyskontakten, så den ikke aktiveres så tidligt og let, lader problemet til at være forsvundet! Håber det varer ved....
/Jens
-
Hejsa
Er ny her med min nye 308 sw stationcar, jeg holder i Holland med samme problem at min speeder ikke vil gi gas til motor, Peugeot i Breda fortæller mig at det kan være viskermotoren der laver ballader og overtrumfer speeder signalet !! Andre der har hørt om dette .....?
Kasper