Peugeot Club Danmark
Teknik => Motor og Transmission => Emne startet af: Roenbo efter 13. September 2014, 10:19
-
Hej
Er blevet den forholdsvis lykkelige ejer af overstående vogntøj.
Når jeg køre mellem 1200-2000 o/min og holder konstand hastighed eller accelere meget blidt, hugger bilen som om man slipper speederen eller slukker kort varigt for brændstoffet, problemet er mest udtalt i 2. og 3. gear.
Skal siges at den kun gør det når jeg bruger speederen, ikke når jeg køre på fartpiloten.
Jeg mistænker selv at potentionmeteret til speeder pedalen måske har lidt huller i printbanen.
Nogen som har oplevet det problem før og kan bekræfte det som et problem?
Bilen har kørt 140.000 km og melder ingen fejl i motorstyring.
-
En parametermåling vil kunne påvise om der er udfald på printet
-
Jeg må lige prøve og arrangere det.
Tænkte bare om det var noget der var set før, føles som om hullet/hullerne er mest omkring 1800 o/min, som passer med 80-90 km/t i 6 gear.
Potentionmeteret er vel i alle HDIerne.
-
1800 rpm svare til ca. det af skalaen der bliver brugt mest, og selvfølgelig det område der bliver slidt markant mest
-
Er også det jeg tænker, tidligere ejer er en gammel mand på 80, så meget af tiden har den sikkert kørt præcis 80 :D
Ved du om der skal kalibreres noget hvis man skifter til ny potentionmeter?
-
en ny pedal er vel bare pluck and play
-
Jeg har en pedal liggende til en 307 fra 04-05, hvis det er sådan en fætter du mangler, og du er fra området er du velkommen til at låne/købe den
Holt
-
Det har jeg desværre prøvet flere gange. Første gang fik jeg skiftet EGR samt tanksensor. Pris hos Peugeot ca. 9000. Et års tid senere gjorde den nøjagtigt det samme, men denne gang var dommen en ny turbo. Pris ca. 16.000. Turboen er med variabel geometri, som gør, at den kan ændre tryk afhængigt af omdrejninger. Noget havde sat sig fast pga sod, og så huggede den kraftigt, når jeg ikke fyrede til den. Næsten på samme måde, som når den regenerer partikelfilteret. Jeg har efterfølgende fået blændet EGR'en og kører også med Bell Add i dieselolien, og huggeriet under regenerering er blevet markant mindre, og jeg kører ca. 1-2 km længere på literen ;)
-
Hej drenge.
Tak for svarene, der sku lige lidt arbejde der er kommet i vejen,for videre undersøgelse B)
Holt:
Jeg skal nok vende tilbage hvis det bliver aktuelt, og hejnsvig det ved Århus ikke?
kennethkj:
Som jeg startede med og skrive, så er det kun ved to omdrejningstal jeg kan få den til det, og aldrig når jeg bruge fartpilot, derfor mistænker jeg speedpotentiometer.
Men hvis jeg finder nogen fejl der, så er det skam næste sted jeg vil kigge :)
-
Hejnsvig ligger 10 km sydvest for Billund, jeg kan også hjælpe med fejludlæsning og parametermåling.
Holt