Peugeot Club Danmark
Teknik => Motor og Transmission => Emne startet af: markdria efter 08. Oktober 2014, 09:27
-
Hej
Ifølge servicehæftet skal dette ske når bilen er fem år. Men ved alle Citroëns biler er det 10 år. Hvordan kan det være, når det er samme motor? Hvis ikke antallet af kilometer overskrides, vil I så turde vente mere end de fem år med et tandremsskift?
vh Mark
-
Hmm den er svær. Det kunne være lidt sjovt om nogen kunne undersøge om det rent faktisk er nøjagtig den samme rem de kører med. Hvis det er tilfældet tror jeg ikke jeg ville være bange for at køre efter Citroens serviceinterval på remmen.
-
Er det ikke bare at tjekke ved en leverandør og se om det er samme vare nr og reservedele nr ?
Jeg kan gøre det når jeg kommer hjem hvis jeg får lidt oplysninger om vognen
-
Det er ikke kun dobbelt op på alderen af tandremmen hos Citroën, de må også køre dobbelt så mange km. 10år og 240.000 km.
Holt
-
Præcis, Stelnr er VF3WE9HVC9W152888
På forhånd tak for hjælpen
-
kan jeg lige få nummerplade i stedet
-
AF 55 789 :)
-
Samme varenr og reservedels nr på Peugeot og Citroën ;)
-
He he. Meget interessant
-
Fandt lige en gammel tråd om emnet: http://www.peugeotclub.dk/forum/viewthread.php?forum_id=2&thread_id=6665
-
Og hvis man støder på samme spørgsmål på udenlandske sider bliver resultatet ofte meget anderledes, selv om der er tale om samme bil. Tandremme er en pengemaskine, har man stadig garanti er man næsten pisket til at følge de gældende intervaller, ellers kommer man i skærsilden :) Kæderne der nu er blevet moderne er underdimensionerede og lavet af japansk "Nissestål-læs Kærgaarden) Så de strækker sig tilsyneladende mere end remmene gjorde. Der kan sagtens laves en motor uden problemerne, f.eks. VW's T5'er der kun har tandhjul i takten. Men så forsvinder der jo en malkeko som værkstederne kan malke. Når nu bilerne er blevet så gode, er man jo nok nødt til at indbygge fejl og levealder i dem (Ikke kun biler man gør det med). Jeg ejer en MC med tandremstræk på baghjulet. Men skulle tro den rem sad mere udsat og trækker mere i remmen. Den er der sjovt nok levetids garanti på. Jeg kører sgu til grænsen, længste interval. Ryger remmen må man jo ta' det med som en oplevelse B)
-
Hmm Peugeot Servicebox siger også "Udskiftning af tandrem Interval 240000 Km / 10 år"
Så det må vel være ift. Motor"garantien", at de selv siger 5 år.
-
Har en 306 hdi årgang 2000. Kan i fortælle mig tandrem interval km og år? Den har gået 320000 km. Hvad er service interval km/år på motoren i en Citroën tilsvarende? Hvad koster tandrem, strammer og vandpumpe til Peugeot og en til en citroen?
-
I min service bog står der følgende:
Normal interval = 240000 km eller 10 år
Strengt interval = 180000 km eller 10 år
Så er det vel heller ikke nødvendigt at skifte den ved 180000 km.
Værkstedet dunker mig hele tiden i hovedet at jeg skal se at få den skiftet og mortoren kan gå i stykker når som helst...
-
Når tandremmen er blevet 5 år gammel er al garanti jo ovre, så er det op til en selv hvor længe man tør vente, men venter man én dag for længe er det bare sur r.. og der er kun en til at betale regningen.
Er der nogen der ved hvordan man er stillet hvis der står 240.000 km og ti år, og så remmen sprænger efter 9 år og f. eks 170.000 km? Der er vel ingenting der dækker, selv om man har fulgt servicebogen?
Holt
-
Grunden er Peugeot giver motorgaranti hvis tandremmen skiftes på det interval 5 år eller kilometer , det gør Citroen ikke så det hjælper ikke i googler udenlandske værksteder for det har ikke noget med Peugeot i Frankrig at gøre det er ren Importør garanti samtidig skal service overholdes
for at have dækningen