Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - westru

Sider: [1]
1
Motor og Transmission / RE: Peugeot 208 HDI Bluetec
« Dato: 20. November 2017, 09:18 »
Tak til Morten Svendsen og ReneA for jeres hurtige svar.
Har selv haft en mistanke om at drivakslerne kunne være årsagen, men efter at have snuset lidt på nettet, stødte jeg på en artikel hos FDM (fra 11. sept. 2015) hvor dobbeltmasse svinghjulet og problemerne ved brug af denne type, afstedkommer en del problemer specielt i dieselbiler.
Som nævnt i mit første indlæg fik vi skiftet gearkassen allerede efter 4000 km, men at dette indgreb ikke ændrede noget som helst.
PSA koncernen (Peugeot, Citroen og nu også Opel) er jo ikke ligefrem kendt for at spille med åbne kort når vi taler konstruktionsfejl for slet ikke at tale om viljen til at vedgå og udbedre dem.
308`eren kører med samme motor, har samme momentkurve, har dog 20 hk mere, men iflg værkstedet ikke samme problem som 208-serien. Om det så skyldes de 20 hk eller en helt anden konstruktion af gearkasse/svinghjul/kobling ved jeg ikke.
Det er trist at en eller så dejlig og letkørt bil skal bombes tilbage til en tid hvor gearkasser var noget der skulle betjenes med to hænder og brug af dobbelt udkobling.
Hvis vi er medlemmer nok, med de samme problemer, er en samlet henvendelse til FDM måske en løsning ?

2
Motor og Transmission / Rotationsstøj Peugeot 208 1.6 HDI 2016
« Dato: 16. November 2017, 13:06 »
Allerede efter få tusinde kilometer begyndte der at optræde støj fra gearkasse/drivaksler i omdrejnings intervallet 1100 til 1500 omdr/min, både ved kørsel med jævn hastighed samt ved let påløb. De første par henvendelser til forhandleren afstedkom bare " at det kunne de ikke høre". Da de fik hørelsen tilbage, blev gearkassen skiftet (ved 4000 km) hvilket dog ikke fjernede problemet.
ESP´en blev mistænkt, men en online test via Frankrig afslørede intet og svaret fra værkstedet var "at sådan skulle bilen lyde".
Da jeg truede med FDM og importøren, blev jeg indkaldt til en prøvetur sammen værkstedets chef og fik, kort fortalt, følgende forklaring:
Den meget stejle momentkurve gør at bilen ikke har det fornødne overskud i det nævnte omdrejnings interval og at dette giver støjen.
Jeg er kun en almindelig dødelig uden den store mekaniske indsigt, men at dette skulle være den egentlige årsag har jeg svært ved at tro.
De lånebiler vi har kørt i har ikke været behæftet med fejlen, men det fik jeg ikke nogen forklaring på.
Er der nogen der har tilsvarende problemer eller kan give en forklaring på hvad årsagen kan være.

Sider: [1]