1
Motor og Transmission / RE: Peugeot 208 HDI Bluetec
« Dato: 20. November 2017, 09:18 »
Tak til Morten Svendsen og ReneA for jeres hurtige svar.
Har selv haft en mistanke om at drivakslerne kunne være årsagen, men efter at have snuset lidt på nettet, stødte jeg på en artikel hos FDM (fra 11. sept. 2015) hvor dobbeltmasse svinghjulet og problemerne ved brug af denne type, afstedkommer en del problemer specielt i dieselbiler.
Som nævnt i mit første indlæg fik vi skiftet gearkassen allerede efter 4000 km, men at dette indgreb ikke ændrede noget som helst.
PSA koncernen (Peugeot, Citroen og nu også Opel) er jo ikke ligefrem kendt for at spille med åbne kort når vi taler konstruktionsfejl for slet ikke at tale om viljen til at vedgå og udbedre dem.
308`eren kører med samme motor, har samme momentkurve, har dog 20 hk mere, men iflg værkstedet ikke samme problem som 208-serien. Om det så skyldes de 20 hk eller en helt anden konstruktion af gearkasse/svinghjul/kobling ved jeg ikke.
Det er trist at en eller så dejlig og letkørt bil skal bombes tilbage til en tid hvor gearkasser var noget der skulle betjenes med to hænder og brug af dobbelt udkobling.
Hvis vi er medlemmer nok, med de samme problemer, er en samlet henvendelse til FDM måske en løsning ?
Har selv haft en mistanke om at drivakslerne kunne være årsagen, men efter at have snuset lidt på nettet, stødte jeg på en artikel hos FDM (fra 11. sept. 2015) hvor dobbeltmasse svinghjulet og problemerne ved brug af denne type, afstedkommer en del problemer specielt i dieselbiler.
Som nævnt i mit første indlæg fik vi skiftet gearkassen allerede efter 4000 km, men at dette indgreb ikke ændrede noget som helst.
PSA koncernen (Peugeot, Citroen og nu også Opel) er jo ikke ligefrem kendt for at spille med åbne kort når vi taler konstruktionsfejl for slet ikke at tale om viljen til at vedgå og udbedre dem.
308`eren kører med samme motor, har samme momentkurve, har dog 20 hk mere, men iflg værkstedet ikke samme problem som 208-serien. Om det så skyldes de 20 hk eller en helt anden konstruktion af gearkasse/svinghjul/kobling ved jeg ikke.
Det er trist at en eller så dejlig og letkørt bil skal bombes tilbage til en tid hvor gearkasser var noget der skulle betjenes med to hænder og brug af dobbelt udkobling.
Hvis vi er medlemmer nok, med de samme problemer, er en samlet henvendelse til FDM måske en løsning ?