Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - Raslau

Sider: [1]
1
Elektronik / Sv: Periodisk el-fejl og startproblemer
« Dato: 02. Juli 2020, 17:53 »
værsgo mikhan: stel nr. VF32EKFWA47571331
Jeg har googlet efter ledningsdiagram og pinouts for ecu og bsm men uden held. Kan nogen bidrage her?
Til at læse fejlkoder har jeg brugt en ELM327 baseret OBDII.  Nu har jeg er set Diagbox nævnt og vil høre om det kan læse mere og hvad udstyr der kræves.

Mvh Ras

2
Elektronik / Sv: Periodisk el-fejl og startproblemer
« Dato: 02. Juli 2020, 14:09 »
Tak Holt. Jeg har undersøgt stik og ledning med forsyningsspænding til ECU men kunne ikke finde nogen dårlighed. I den tråd du henviser til står der at forsyningsspændingen fra BSM (sort stik pin 13) går til ECU stik 3 pin F2 men jeg fandt den altså på pin F4 (fire).

Mvh Ras


3
Elektronik / Sv: Periodisk el-fejl og startproblemer
« Dato: 15. Juni 2020, 16:16 »
Hej igen.

Jeg fandt ud af multimetret fra Harald viste 0,3V for lavt, så batteriet var 12,4 og ladespænding 14,1 V.
Batteriet blev testet (kapacitet 78% tilbage, spænding 12,4) men batteriet er alligevel blevet skiftet for at kunne udelukke det.

Det gjorde at displayet (ur/dato og info) nu virker perfekt igen, det står skarpt og ingen segmenter falder ud.
Desværre kommer de andre fejl stadig som nævnt først i tråden. Benzinpumpen aktiveres heller ikke hver gang den får tænding.
Jeg synes at antallet af forskellige fejl og frekvensen var lav lige efter batteriskiftet og at de i de efterfølgende uger har taget til. Men det kan være ren indbildning.
Hvilespændingen holder sig på 12,4 V og jeg tænker at det bliver ladet godt nok af generatoren
Jeg har ikke kunne lokalisere den ledning fra BSM boksen som forsyner ECU'en.

Nogen gode foreslag ?

Mvh Ras

4
Elektronik / Sv: Periodisk el-fejl og startproblemer
« Dato: 06. Maj 2020, 18:25 »
Tak for de hurtige svar.

Ja jeg har også haft mistænkt batteriet men når det kan levere strøm nok til starteren selv ved adskillige startforsøg, så regnede jeg med at der var nok til computersystemet også, især under kørsel hvor der lades. Bilen kan jo starte uden problemer efter nogle dages stilstand men så have problemer lige efter en tur hvor batteriet har fået et boost, så derfor forsvandt fokus fra batteriet.
Samtidig er batteriet mrk. Varta kun 3 år gammelt men det forhindrer det jo ikke i at falde sammen.

Jeg prøver med et nyt batteri og vender tilbage når jeg ved mere.
I er alle velkomne med flere input.

Mvh Ras

5
Elektronik / Periodisk el-fejl og startproblemer
« Dato: 06. Maj 2020, 14:25 »
Hej.
Jeg har læst her på forummet og prøvet mig lidt frem.
Min 206 1,4 sw fra 2006 har i lang tid haft periodisk dårlig visning i display (mangler segmenter men i øjeblikket er det fint). Senere begyndte den med at skrive ESP fejl, tænde ESP lampe i instrumentering og bippe. Når det sker mister den motorkraft (går i nød-mode?) og omdrejning samt temp. falder til nul og nogle gange også speedometret. Motorlampen kommer også på og til tider også ABS lampen, og nogle gange ladelampe og den skriver STOP.
Der er nu også begyndt at være problemer med at starte, både kold og varm. Det har så hjulpet med lukke-låse-åbne døre en 2-3 gange men nu er der perioder hvor bilen ikke reagerer på fjernbetjeningen. Så må BSI resettes og centrallåsen virker igen og bilen kan startes.
Starteren kører hvergang men den får ikke tænding/benzin.
Batteriet har 12,1V og 13,8 når der lades (målt på batteri og i cigarettænder).
OBDII fejlkoder er læst: U1000, U1003, U1118 og U0415.
Bilen kan fungere normalt i et par dage med og uden motorlampe tændt.
Jeg har efterset stelforbindelser under forlygterne, ved ECU og på motorblok ved gearkasse. Der er målt 1 ohm fra minuspol til motorblok.
Alle sikringer er checket og alle stik på ABS-boks, ECU, sikringsboks i motorrum og BSI har været aftaget/motioneret.
Der er ikke spændingstab over tændingslåsen til BSI.
Muligt at jeg har glemt noget for meget er tænkt og prøvet.

Her I dag ville den ikke starte kold, så BSI reset. Senere ville den ikke starte varm. Lod den stå 1 time uden at gøre noget og så startede den fint.

Når man drejer nøglen kan man høre benzinpumpen køre men ikke altid. Skal den gøre det hver gang eller kun efter om der er tryk til dysserne?
Har I erfarne folk nogle gode råd til at komme videre i fejlfindingen. Er der andre kritiske stelpunkter jeg skal efterse.

Mvh Ras

Sider: [1]