Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - karlkristiansen

Sider: [1]
1
Jeg skiftede Throttle Position Potentiometer og problemet er løst! :-)

Se billede af det gamle potentiometer, man kan tydeligt se hvordan flere spor er slidt ned.

For at erstattet potentiometeret (som min Haynes' manual ellers siger man ikke må), så dækkede jeg connector og omgivelser grundigt af med malertape (efter jeg rensede grundigt ned for olie og skidt), og så malede jeg med spraymaling ovenpå TPS'en, for at lave en outline af positionen af den. Så kunne jeg skifte den ud, og nu kører den strålende for første gang i 2 år.

Det skal også lige siges, at jeg var igennem alle disse ting før jeg fandt problemet:

- Nyt brændstoffilter
- Gå efter luft-læk
- Nye tændrør
- Italiandsk tune-up
- Motorrens med additiv
- Ny Throttle Position Motor
- Ny bedre connector til negativ batteripol
- Ny stelforbindelse til gearkassen
- Nyt batteri (måske ECU'en konsekvent fik dårlig strøm)

Jeg er sikker på, at hvis jeg tidligt var lykkes med en måling på fejlkoden, så ville min process være forkortet væsentligt. 

2
Ja, det har jeg. I 2 år har den kørt dårligt med en 'check engine' fejl der kommer frem et par gange under kørsel, med dertilhørende dårlig tomgang. Jeg har været væk fra fejlen i noget tid, fordi jeg har erstattet gearkassen.

Jeg gad godt skifte min 'throttle potentiometer', men min Hayne's håndbog forstæller mig, at den må man ikke skifte, uden at skifte hele 'throttle body'.  :(

3
Jeg tror stadig på et defekt tændingsmodul - dog uden ansvar ;-)

Tror du stadig der her, efter du har set videoen? :-)

5
Min gearkasse er stået af, efter den kørte uden olie pga. rusthul. Jeg vil prøve at skifte gearkassen (og kobling, nu når jeg er ved det) - men jeg sidder fast, fordi jeg ikke kan oplyse gearkassenummeret til ophuggeren. Min mekaniker, ophugger og auto-dele-shop har prøvet alt hvad de kunne, ift. at slå modellen op i diverse registre, men de kommer til kort - jeg skal finde det nummer på selve gearkassen.

Det næste jeg vil prøve, er at fjerne ting over gearkassen indtil jeg kommer ned og kan se bedre - batteriet, luftveje, og så videre. Jeg tænker nummeret måske er overmalet af rust-fjerner eller sådan noget.

Er der nogen der ved hvor det sidder og hvordan man kommer ind til det? Måske har nogen stået i samme situation?

Bedste hilsner, Karl

6
Jeg søger nu gearkasse og ophuggeren spørg efter modelnummeret. Jeg kan ikke finde det - nogen der ved hvor det sidder?

7
Rigtig god information, SR! Jeg vender tilbage når jeg har resultater. Jeg skal ha' målt på disse fejlkoder, men har også bestilt et nyt tændingsmodul - det kunne jo være det var så let. Jeg tror selv, at det er en sensor, der periodisk giver fejlagtige informationer, som får ECU'en til at lave irregulær gas /intake. En sådan fejlagtig sensor bør jeg kunne finde frem til og måle modstand på via. en testlampe og de her testkoder, håber jeg.

8
Citér
Er tændrørene friske?
Nej, dem har jeg ikke skiftet og regner ikke med tidligere ejer har gjort det for nyligt. Men symptomet, hvor jeg mærker at gaspedalen går op og ned 'på egen vis', fortæller mig, at det ikke er fordi en cylinder misser sin gnist, men at det er ECU'en der forsøger at styre indtaget /indsprøjtningen, men ikke gør det særlig 'jævnt'. Det er min bil nr. 2., og har kun haft den i et år, så du må endelig sige til hvis min mavefornemmelse er helt forkert her.

Citér
På de tidligere modeller kan du udlæse fejl ved hjælp en en diodeprøvelampe, men jeg kan ikke huske hvordan. Antal blink er en kode som så skal tolkes/oversættes.
Det er netop dette jeg forsøger at finde ud af hvordan man gør! Min manual siger desværre intet om det ...

9
Hej venner,

En gang imellem, særligt ved bykørsel (og både i varm og kold tilstand), lyser en gul ECU-lampe på instrumentbrættet. Samtidigt, begynder motoren at hakke i det ved jævn gas (ikke ved acceleration) og hvis jeg holder for rødt eller på anden vis kommer helt i bund i omdrejninger, så går den ud. Derfor sørger jeg for at give ekstra gas, når det sker.

Jeg har vedhæftet et billede af symbolet der lyser i instrumentbrættet, fra min Haynes manual:
https://imgur.com/GXSD2uP

Havde det været en nyere bil (efter 1996) havde jeg tilsluttet en OBD-II og kigget nærmere på netop hvilken del af ECU'en og de beslægtede sensorer /kontakter der har fejlet - men jeg ved ikke hvordan jeg skal komme videre med denne 92'er.

Håber nogen kan hjælpe :-)

KH Karl

Sider: [1]