Forfatter Emne: Bagenden synker  (Læst 3333 gange)

Mesterhak

• Gæst
Bagenden synker
« Dato: 23. November 2015, 20:00 »
For 3 uger siden, fik jeg en ny (renoveret) bagbro på min 206'er fra 2008.

I fredags skiftede jeg til vinterhjul. Lørdag observerer jeg en uregelmæssighed når jeg bremser. Ved bremsning synker bagenden, og bremsen tager meget hårdt ved. Jeg kan altså ikke længere lave en ordentlig blød nedbremsning.
Efter at have søgt lidt rundt på nettet, blev jeg enig med mig selv om at det måtte være ALB ventilen. Forventningen var stor, da jeg i dag på arbejdet fik hævet bilen op, blot for at konstatere der ikke er nogen ALB ventil på den :(
Jeg er i den heldige situation at arbejde på en teknisk skole, hvor der tilfældigvis var en Peugeot mekaniker på skoleperiode. Han kunne dog ikke umiddelbart hjælpe mig med mit problem, da han aldrig har oplevet dette før (OK, han er heller ikke så gammel).

Har I nogle bud på hvad det kan være der er mit problem?
Kan det være bagbroen som driller, og kan det først vise sig efter 3 uger?

Der har altså INGEN problemer været, før jeg fik vinterhjul på.

AXE1

• Sr. Member
    • Vis profil
  • By: Slagelse
RE: Bagenden synker
« Svar #1 Dato: 23. November 2015, 20:46 »
Hvis du arbejder på en teknisk skole så har de måske også et bremseprøvefeldt du kan smide den i ? Har den skiver eller tromler ? Selv om der ikke er en alb. ventil så kan den godt være monteret med en bremsekraftregulator. Smid evt. dit reg. nummer eller vin. så kan det slås op.
Peugeot 207 RC

Mesterhak

• Gæst
RE: Tromler
« Svar #2 Dato: 23. November 2015, 20:58 »
Hey, tak for hurtig respons. Den har tromler i bag.
Registreringsnummer er: AB 52 178.

Den har ikke været på bremsestand endnu, og det har lidt lange udsigter, da jeg ikke har bilen dagligt, og også selv gennemfører undervisning ;)

Guppy

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 24. November 2015, 01:53 »
Er du sikker på at der ikke gemmer sig sår'n en fætter her:

http://www.thansen.dk/product.asp?n=&pn=-1007583556&tab=all
Før-2003, 406, 1,8 16v-st, motor 6FZ /EW7J4, 117HK, SW, Sølvgrå, 193000km,

Nu: 407 sedan, 2006, 1.8 125 hk performance. REG: YD42 331-86.000 km

Har Diag-Box (ikke megen erfaring i at bruge det) og Tandremsværktøj  (Udlånes mod depositum svarende til nyprisen)

nibka - 307

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: 24. November 2015, 05:00 »
Hej mesterhak.

Din beskrivelse af synkende / mærkelig bremseoplevelse minder 100% om det, jeg oplevede med datterens PEU 106, hvor vi i første omgang rengjorde bremsebegrænseren / masserede og smurte cylinderen, hvilket hjalp i første omgang.   Det endte senere med udskiftning, hvor spøgelset blev købt enten hos Krogslund Auto eller Randers Autodele til en overkommelig pris.

Så jeg holder helt med Guppy i at din bil har / må have en sådan anordning.

Bremsetryk  regulator  fra  PartsRunner.de   pris  euro  120,-

vh:  Niels
PEU 307, 1,6 Benzin HB - årgang 2002 - kørt km. 311.000

Mesterhak

• Gæst
« Svar #5 Dato: 24. November 2015, 06:09 »
Tak for de mange gode input :) kan I fortælle mig hvor jeg skal lede efter bremsetryksregulatoren? I min verden burde den sidde fysisk og måle på svingarmene, men jeg kan ikke se noget der minder om den.

AXE1

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: 24. November 2015, 07:16 »
Det ser ikke ud til at der er bremse kraft regulator på din bil, men er det de originale bagbremser eller var der nogle på den "nye" bro? Ø på stempler i hjulcylinder skal være 20.6 mm men få den på prøvefeldt og tag den der fra.
Peugeot 207 RC

Guppy

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: 24. November 2015, 07:17 »
Set i lyset af at du kører Peugeot, må du nok regne med at den ikke sidder det mest logiske sted :). Hvis du kan finde en Hayness manual til dytten, kunne den nok vise vej. Men når det er den samme der sælges til modeller fra 1998-2009, så er jeg sgu sikker på den gemmer sig et sted. Nu ved du i hvert fald hvordan den ser ud, det plejer at gøre det lidt lettere at finde ting. Og så for ikke at blive "Stemt Hjem" :) Peugeot kan sgu oz ha' lavet modeller af 206, der af uransagelige grunde ikke er monteret med ALB - Men tror nu det er usandsynligt
Før-2003, 406, 1,8 16v-st, motor 6FZ /EW7J4, 117HK, SW, Sølvgrå, 193000km,

Nu: 407 sedan, 2006, 1.8 125 hk performance. REG: YD42 331-86.000 km

Har Diag-Box (ikke megen erfaring i at bruge det) og Tandremsværktøj  (Udlånes mod depositum svarende til nyprisen)

nibka - 307

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: 24. November 2015, 11:12 »
Hej igen.

I henhold til AXE1's seneste indlæg - har jeg været på Peugeot Public Servicebox, og der kan jeg se (via stelnr. til din bil), at der åbenbart er en finurlighed indbygget i stemplet til baghjulsbremserne.

Så se venligst bort fra første "åbenbaring". . . . !

PEU 307, 1,6 Benzin HB - årgang 2002 - kørt km. 311.000

AXE1

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: 24. November 2015, 14:26 »
Citér
nibka - 307 skrev:
Hej igen.

I henhold til AXE1's seneste indlæg - har jeg været på Peugeot Public Servicebox, og der kan jeg se (via stelnr. til din bil), at der åbenbart er en finurlighed indbygget i stemplet til baghjulsbremserne.

Så se venligst bort fra første "åbenbaring". . . . !

Præcis. Og der for er det vigtigt at det er de originale bremser der er på bilen.
Og jeg har set efter på Service Box før jeg udtaler mig.......
Peugeot 207 RC

Mesterhak

• Gæst
RE: Originale bremser
« Svar #10 Dato: 24. November 2015, 17:16 »
Bremserne er de originale på bilen. Der er altså ikke skiftet andet end bagbro med svingarmene. Alt andet er som inden :)
Jeg må prøve at lede videre i morgen når jeg får den op igen. Vil samtidig prøve at få sat en tester på, da nogle tilsyneladende mener at bremsekraftregulatoren kan være indbygget i ABS blokken.
Jeg har kigget i Haynes, men hvor de beskriver placeringen, er der ingenting.

Hvilke finurligheder skulle jeg have med mine bagbremser? Og er det noget jeg selv kan slå op ud fra registreringsnummeret?