Når det er frostvejr under minus 5 turner min starter længe før bilen starter. Nogen gange så længe at jeg tænker at den ikke kommer igang.
Alle gløderør virker. Jeg har målt at strømmen til dem afbrydes, kort efter forvarmerlampen i instrumentet slukker. På andre biler jeg har haft glødede de videre et stykke tid på after glow. Når en motor var slidt kunne man med fordel gløde længere end lampen. Til relæet slukkede ved at man hørte klik. Så aktiverede man starteren.
Det går ikke på denne 2.0 hdi rhs 2003. Når relæet slukker afbrydes al strøm. Ingen after glow. I stedet gløder jeg så 2 gange indtil lampen slukker og først 3 gang aktiverer jeg starteren.
Så starter bilen som om det slet ikke var koldt.
Jeg er i Sverige og det frøs 14 grader i nat. Var rigtig spændt på om den kunne starte med min nye teknik. Det kunne den. Jeg kunne også se på glødelampen at det var rigtig koldt, den glødede meget længere end ved varmere vejr.
Min 406 har kørt 406000, så slidt er den. Havde også taget dieselstart med, men er ikke meget for at bruge det. Heldigvis virker det med den ekstra forvarmning.
Måske kan det hjælpe andre med gamle dieselmotorer.
Batteriet er naturligvis det største Varta der kan side E44 og starteren kører rigtig hurtigt.
Bedste hilsener